perjalanan di bandar kuching Sarawak

Puteri UMNO Sabah Puteri Seri Kandi

Perjalanan sehari semalam bersendirin di Bandar Kuching memberi pengajaran buatku. Selama ini, aku masih berada status selamat jika berada di Sabah dan semenanjung, tiada masalah berkomunikasi kerana aku mampu berbahasa melayu dengan baik. Tetapi kelebihan itu sedikit terencat apabila ki menjejak kaki di bumi kenyalang, penggunaan bahasa melayu sarawak yg aku miliki terlalu mininum. Cuma tahu "sik" ertinya "tidak" "madah" ertinya "cakap", " tunggak" ertionya "panggil", "sitok" ertinya "sini dan "sinun" ertinya " sana"

Apapun pengalaman sehari memberi ruang dan peluang aku menikmati keindahan sungai sarawak. Berjalan menyusuri waterfront menghadap ASTANA, DUN Sarawak sendirian, membenarkan aku berasa, indahnya bumiku Malaysia. Malangnya, aku tak berpeluang merasa "Mee Kolok" yg sgt popular di bandar itu. Mungkin, petanda aku pasti akan berada di bumi kenyalang ini suatu masa kelak.

Maaf Mak Ngah, Pak ngah n sepupu2ku yg berada di kuching, bukan Along sik mau jumpa .. Datang cuma sehari, sik best madah macam tok..

Gambar yg aku perolhi akan ku postkan nnti..  ni xsporting lak untuk upload gambar dlm blog ini

Comments

Popular Posts