KEPUTUSAN MAHKAMAH PERSEKUTUAN SELESAIKAN MASALAH PERCANGGAHAN PERINTAH MAHKAMAH: SUBRAMANIAM

KUALA LUMPUR:  Keputusan Mahkamah Persekutuan Rabu  berkaitan pembubaran perkahwinan dan hak penjagaan anak dalam kes apabila seorang daripada pasangan memeluk Islam dan seorang lagi kekal bukan Islam, telah menyelesaikan masalah percanggahan perintah mahkamah yang timbul daripada isu itu.

Presiden MIC Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata susulan keputusan hanya Mahkamah Sivil mempunyai bidang kuasa membubarkan perkahwinan sivil dan menangani masalah hak jagaan, penjagaan dan kawalan ke atas anak yang lahir hasil perkahwinan itu, 'pintu perangkap' sudah tertutup.

"Hanya Mahkamah Sivil yang mungkin boleh menangani isu penjagaan. Ini juga menyelesaikan masalah perintah mahkamah yang bercanggah dan polis sekarang dapat melaksanakan perintah mahkamah tanpa ragu-ragu lagi," katanya dalam kenyataan di sini pada Rabu.

Mahkamah Persekutuan Rabu memutuskan Mahkamah Sivil adalah forum yang sesuai untuk memutuskan mengenai pembubaran perkahwinan dan hak penjagaan kanak-kanak apabila seorang daripada pasangan memeluk Islam dan seorang lagi kekal bukan Islam.

Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Sharif membuat keputusan itu dalam kes membabitkan seorang kerani S. Deepa dan bekas suaminya, Izwan Abdullah, yang memeluk Islam dan menukarkan agama kedua-dua anak mereka kepada Islam, tanpa kebenaran Deepa.

Mahkamah memberikan hak penjagaan anak lelaki berusia lapan tahun, Nabil kepada bapa, dan anak perempuan berusia 10 tahun, Nur Nabila kepada ibu.

Dr Subramaniam berkata dalam hampir semua kes membabitkan pasangan yang bertukar agama dan seorang lagi kekal dalam agama asal, pasangan yang bertukar agama secara diam-diam akan menukarkan agama anak mereka hasil daripada perkahwinan sivil.

"Dengan berbuat demikian, pasangan yang bertukar agama kemudian akan memohon hak penjagaan anak daripada Mahkamah Syariah," katanya.

Beliau berkata keputusan Mahkamah Persekutuan itu merupakan langkah penting untuk mempertahankan hak seorang ibu.- BERNAMA

Comments

Popular Posts