TAKAT TUNJUk IP ADDRESSE? IA BUKAN BUKTI

Gambar ini dikatakan pnemun Hacker pakatan membutikan kononnya suarapakatan rakyat bukan milik mereka. Pirah mbuk! 
Semenjak keluar cerita samazau oleh blog suarapakatan mula menarik perhatian. Penafian mulai dikatakan oleh pakatan rakyat yang malu akibat kesilapan mempublish artikel yang menjatuhkan peratus kepercayaan. Sukukaum @ rakyat di sabah kepada mereka.

Keluarlah pula cerita bahawa blog tersebut bukannya blog penyokongan pekatan rakyat tetapi CYbertrooper BN kononnya. Kemudian dikeluarkan gambar konon sebagai pembuktian bahawa hacker pakatan berjaya mengesan IP ADDRESSE yg kononnya belong to cybertrooper BN.

Mungkin seperkara hacker @ pencanang bukti itu terlupa. Bahawa IP ADRESSE ini boleh berubah dari masa ke masa di mana lokasi laman itu dibuka.

Boleh kelentonglah pada yang tak tau hal-hal IP adresse ni. Tetapi bagi mereka yang sememangnya bekerja dalam dunia multimedia @ biasalah godam PC orang, mesti tergelak sakan mengengok gambar pembuktian ini dibuat.

Why? seperti yang pu3 katakan sebelum ini. IP Addresse akan dikesan dimana lokasi laman itu dibuka. Dan ia akan berubah di mana admin itu berada. Andai di pejabat , di cyber cafe, melalui perkongsian talian WiFi. Semua akan mendedahkan IP Addresse yang berbeza.

Sebab itulah bahagian jenayah internet akan bersikap tangkap dalam mengesan IP addresse untk lakukan penangkapan kerana andai terlambat, penjenayah alam maya akan berpeluang meninggalak lokasi ketika dikesan IP tersebut.

Cyber pakatan boleh juga berbuat demikian. Semasa membuat pendedahan. Mereka akan berada dalam kawasan bangunan BN atau UMNO, lagi mudah andai kawasan tersebut memiliki Wifi yang boleh dikongsikan. Konon digodam dan dapatlah IP Addresse. Senang je kalau nak menfitnah seseorang andai tahu kaedah ni.

Biasanya cara paling susah nak mengesan IP adresse adalah penggunaan smartphone @ tablet. Kerana kebiasaanya, keduanya adalah MOBILe yang mudah dibawa merata tempat. So untuk dapatkan IP addresse tepat sangat sukar.

Ambil contoh kes sendiket penipuan mangsa melalui laman sosial. Penjenayah tersilap apabila membuat aktiviti jenayah dalam lokasi yang sama. Iaitu rumah di mana mereka tinggal. Apabila pihak berkuasa mengesan kedudukan IP address yang statik, mudahlah penangkapan dilakukan.

Masih tidak faham lagi penjelasan pu3. Agaknya siapa yang minat menonton saluran Onetv @ channel 393. Siri 'GHOST' menceritakan semua jenayah alam cyber.

Berbalik cerita tuduhan kononnya blog suara pakatan rakyat itu kononnya adalah milik cybertrooper BN. Pu3 boleh sangkal walau bukti bergambar ditunjukkan. Berdasarkan penerangan pu3 di atas.

Seperkara lagi. Kalau itu bukti boleh dijadikan bahan mengatakan ianya adalah milik BN. Kenapa pakatan tak failkan saman atau membuat laporan ke pihak berkuasa atas pertuduhan cybertrooper BN fitnah mereka? Ada berani???? Silakan

Ala masa juga pertuduhan Anwar yang kononnya blog dia kena godam sehingga terbitnya artikel anwar mohon maaf kepada PM. Sehingga kini tak ada laporan dibuat. Bukan apa, yang lakukannya ada orang dalam itu sendiri. So part tipu menipu ni sememangnya mainan pakatan. Mulut dah terlatih untuk mengelentong , menyedapkan cerita, kalah perisa makanan tau. Power gitu!

Satu lagi. Kenapa artikel itu dideletekan setelah semua kecoh? Bukankah tindakan seperti ini adalah kebiasaan oleh pakatan. Tak ada pengakuan mohon maaf apa lagi pengakuan.


Ps: takat canang kat alam maya. Tu belum bukti bahawa penemuan itu ada tepat. 

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular Posts