Sukarelawan

Baru-baru ni kira sehari yg lepas, saya bersama rakan terlibat serta dalam satu kursus kesukarelawan Jiwa Malaysia di Hotel Mariott Putrajaya. Melibatkan lebih kurang 100 peserta dari seluruh negara. kumpulan kami ini diletakkan sebagai kumpulan perintis bagi program ini. Sangat baik dan sangat diperlukan bagi keperluan kemasyarakatan. Kandungan program sepanjang kursus itupun, memanglah baik teryutama sekali setelah ia berjaya direalisasikan hasil rolusi pembentangan dari setiap kumpulan kelak.

Sebut-sebut tentang kesuralawan ini. Semua mesti faham maksudnya. Melakukan sebarang aktiviti atau program yang memberi manfaat kepada yang memerlukan dengan keikhlasan serta kerelaan tanpa mengharapkan imbalan, balasan yang apa sahaja bentuk. Biasanya aktivitipun dilakukan dalam bentuk untuk kebajikan.

Memikirkan perkataan 'kesukarelawan ini. terdetik dalam hati bahawa dalam kehidupan ini banyak pula tindakan-tindakan yang dilakukan ada kaitan dengan kesukarelawan ini. Bukan sahaja berunsurkan kebajikan malahan banyak perkara di luar unsur itu juga. Segalanya ada kaitan dengan perkataan'Rela' Rasanya apabila membaca perkataan ini, mesti ramai juga akan terfikir apa yang saya fikirkan sekarang.

Jika dimbas apa yang puteri lakukan sekarang juga merupkan sebahagian besar tindakan berkait dengan kerelaan juga. Tetapi sejauhmana segelintir individu masyarakat mengetahuinya. UMNO itu sendiri, sebuah pertubuhan berasaskan politik juga selama ini melakukan aktiviti yang mempunyai kaitan kesukarelaan, saya tak akan kata kesukarelawan kerana itu ada;lah perkataan ditujukan kepada individu atau kumpulan yang melakukan aktiviti berkait dengan kerelaan. Parti UMNO memang telah melakukan semua ini. Berjuang untuk kepentingan masyarakat Malaysia. Memperjuangkan keagungan agama Islam. Mempertahankan kesatupaduan masyarakat majmuk Malaysia. Beruasaha untuk mempertahankan kedaulatan negara dari dicerobohi. Ada yang menyedari tetapi masih ada yang masih mempertikaikannya. Mengapa?

1. Individu ini mempertikainya keranaa mereka melihat perjuangan ini bukanlah perjuangan kumpulan mereka. Mereka meletakkan bahawa asas perjuangan kumpulan mereka lebih benar. A[atah lagi sikap ketaksuban mereka terhadap kepimpinan kumpulan mereka. Nalangnya, mereka kenalkan matlamat perjuangan asal kepimpinan mereka ini? Ataupun mereka-mereka ini menjadi kuda tunggangan untuk cepat sampai kematlamat kepimpinan mereka.

2. Individu yang membuangkan diri mereka dai UMNO atau komponen kerana merasakan diri mereka tidak diperlukan ataupun apa yang telah mereka lakukan tidak diberi imbalan. (Kedudukan, dsb- tak perlu saya nyatakan apakah imbalan ini. Fikir2kanlah sendiri) merajuka membawa hati yang luka dan terus menyertai kumpulan yang mereka rasa boleh berjuang bersama mereka

3. Individu2 yang tidak mengetahui apa2pun perjuangan, memiliki pembawaan yang sangat berani, bertindak terburu-buru tanpa memikirkan apakah tindakan mereka itu benar atau salah, sehingga hasutan-hasutan mengelabui pemikiran mereka

4. Individu yang tak tau apa2 tetapi terlibat dengan kumpulan ini kerana imbuhan yang diberikan atau janji2 yang diberikan.

Maaflah kalau apa yang dinyatakan di atas ini terasa oleh sesiapa yang membacanya. Itu pandangan peribadi saya bukan dipengaruhi oleh sesiapapun Jadi renung-renungkanlah. Fikir sebelum bertindak , analisis risiko yang bakal diterima jika ia dilakukan.


Menyintai UMNO kerana perjuangannya bukan kerana kepimpinannya. Walau apa yang berlaku itu adalah suasana dalam keluarga kerana saya yakin ahlinya bukanlah kumpulan yang boleh dikotak-katikkan terutama kepimpinan muda sekarang.

salam 1 Malaysia

Comments

Popular Posts