Pertahan penyatuan ummah

SECARA literalnya, perkataan “agama” membawa maksud “tidak kacau dan selamat.” Sifat itu memungkinkan kita memahami bahawa agamalah yang berperanan mengatur kehidupan aman dan damai.

Setiap pengikutnya adalah diminta atau diwajibkan hidup dalam keadaan damai. Tidak melakukan kekacauan atau huru-hara terhadap orang lain. Dari situlah lahirnya tatacara kehidupan bermasyarakat yang harmoni, tersusun kemas dengan segala nilai dan norma kehidupan bersama.

Demikian disyurga Al-Quran menggambarkan kaum beriman akan menperolehi buah-buahan dan menperolehi apa yang mereka minta. Kepada orang-orang beriman itu dikatakan: “Damai, damai”, sebagai ucapan selamat dari Tuhan Yang Maha penyayang (Al-Quran Surah Yasin ayat 57-58). Bahkan disana, mereka orang-orang beriman tidak mendengar ucapan yang tidak bermanfaat dan tidak pula hujatan tuduhan berdosa, melainkan tegur sapa,’ damai, damai’, selamat, selamat’ (Al-Quran Surah Al-Waqiah ayat 25-26).

Agama mengajar manusia menjauhi sifat-sifat tercela dan mengkhianati orang. Setiap orang wajib menghormati hak orang lain dan menjauhkan diri daripada sebarang tindakan yang boleh mengakibatkan permusuhan dan kekacauan. Menghasut dan menyebarkan permusuhan atau mencipta kekacauan adalah perbuatan yang sangat dibenci oleh agama. (Maksud al-Quran, Surah Al-Raa‘d, ayat 25)

Tidak hairanlah apabila sesuatu kekecohan berlaku dalam masyarakat, perbezaaan pendapat atau tindakan akan dituntut diadakan satu usaha damai. Usaha mendamaikan mereka yang bermusuh, berbeza pendapat dan berkonflik akan mengembalikan kehidupan bermasyarakat yang harmoni. Walau bagaimanapun, keresahan dan kekalutan pendirian disebabkan oleh kegagalan kita mengawal rasa hati dan keserakahan batin.

Ingatlah bahawa apabila kita ingin memperkasakan kedudukan bangsa, kita haruslah bermula dengan usaha membangunkan pola hidup masyarakat. Kita perlu menyemai benih-benih budaya dan nilai kehidupan yang harmoni, ianya tetap bermula dengan niat. Niat bermula daripada kesanggupan hati dan iltizam kita. Secara berlawanan, jika hati resah atau kacau bilau, maka akan lumpuh dan hancurlah masyarakat.

Bukankah Erich Fromm pernah mengatakan bahawa apabila hendak menbangun bangsa, maka bangunlah masyarakatnya; bila hendak membangun masyarakat, bangunlah ‘hati’ nya. Bila hati kacau, masyarakat lumpuh, bangsa dan negara akan hancur. Apabila masyarakat hancur, bangsa dan negara porak peranda. Jika hati masing-masing sejuk dan tenang, maka dengan sendirinya ia telah mencipta masyarakat yang damai. Demikian juga bangsa dan negara akan memperolehi kesejahteraan dan keadilan. Rakyat telah memperjuangkan ketenangan dan dari ketenangan itulah melahirkan masyarakat yang harmoni dan sejahtera.

Dalam hal ini, Allah swt berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 24 hingga 27 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman sahut dan sambutlah (seruan) Allah (dan seruan) Rasul-Nya apabila Ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna (maju dan kuat) dan ketahuilah bahawa Allah (berkuasa) mengubah atau menyekat antara seorang itu dengan (pekerjaan) hatinya dan sesungguhnya pada-Nya kamu akan dihimpunkan kembali dan jagalah diri kamu dari berlakunya dosa (yang menbawa bala bencana) yang bukan saja akan menimpa orang yang zalim dari kalangan kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu semua secara umum) dan ketahuilah bahawa Allah amat hebat azab seksa-Nya. Dan ingatlah ketika kamu sedikit bilangannya (lemah) serta tertindas di bumi sendiri kamu takut orang-orang (musuh-musuh) menangkap dan menculik kamu, maka Allah memberi tempat untuk kamu bermastaitin dan diperkuatkan kamu dengan pertolongan-Nya serta dikuniakan kamu daripada rezeki yang baik-baik supaya kamu bersyukur. Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mengkianati (amanah) Allah dan Rasulnya dan (jangalah) kamu mengkianati amanat kamu sedangkan kamu mengetahui salah dan bahayanya.”

Renungan

Peringatan daripada Allah itu amatlah wajar dijadikan renungan setiap umat Islam, termasuk dalam kalangan yang berkepentingan dan berasa angkuh dengan kekuatan sendiri. Ini kerana, kehidupan kita di Malaysia adalah kehidupan yang diasaskan secara bermasyarakat. Ini bermakna, tidak ada satu kumpulan pun yang boleh mendabik dada mengaku secara sombongnya bahawa kekuatan diri dan kumpulannya sahajalah yang mampu bertahan, tanpa memerlukan bantuan orang lain.

Peringatan itu memberikan kita teladan untuk mengenali dan menyedari kedudukan dan kekuatan kita sebenarnya. Masa inilah kita harus berusaha untuk memperbetulkan kesilapan, kerana mereka yang kenal dirinya akan berusaha menerima seruan Allah dan Rasul-Nya demi kemajuan dan kerukunan hidup.

Amat malang sekali kerana perbezaan fahaman politik peluang kemasan yang terbuka untuk mengukuhkan perpaduan dan kekuatan ummah ditolak begitu sahaja.

Kerana sikap kita sendiri yang tidak berharmoni bertimbang rasa ,malah dipenuhi dendam kesumat yang tak kunjung padam .Ini sangatlah bertentangan dengan ajaran Islam dan sifat (rahmat) dan rahim, rahman Allah dan RasulNya sebagai mana firmanNya bermaksud “Tuhan kamu telah mewajibkan atasNya rahmat” (Al-Quran Surah Al-An‘aam ayat 12) dan dalam satu firman-Nya yang lain yang bermaksud “dan tiada Aku utuskan kamu (Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk alam semasta (Al-Quran surah Al-Anbia ayat 107). Jangan akhirnya rahmat Tuhan pun akan kian menjauh dari haribaan kita.

Dalam masa yang sama, kita sentiasa berdoa dan memohon Allah memberikan kita kebaikan kemajuan. Kita amat menginginkan kesejahteraan dan kekuatan, tetapi apabila Allah membuka peluang, tanpa kita sedar, kita sendiri telah menolaknya.

Inilah yang dimaksudkan Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: “Bahawa Allah akan memalingkan hati seseorang dan memisahkannya daripada dirinya sendiri.”

Di sinilah terbukti akan kebesaran Allah swt yang dapat melakukan segala kehendak-Nya seperti firmannya dalam surah Al-Anfal ayat 53 yang bermaksud: “Yang demikian sebenarnya Allah tidak mengubah sebarang nikmat yang dilimpahkan atas sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri yang merubahnya dengan pilihan sendiri.”

Oleh hal yang demikian, tidak ada sebab untuk kita cuba menolak seruan dan peluang yang terbuka luas demi merintis jalan ke jalan perpaduan. Dengan merintis jalan itu, ruang jaminan hidup sejahtera akan terlaksana. Lupakanlah alasan peribadi, takutkan pisang berbuah dua kali, atau hakisan kuasa politik, kerana itu adalah dugaan kita dalam mempersiapkan sebuah kehidupan bermasyarakat.

Rasulullah saw dalam sebuah hadis baginda, pernah menggambarkan fitnah itu adalah seperti raksasa yang sedang tidur. Allah akan mengutuk mereka yang mengejutkannya, kerana apabila terbangun daripada tidur, raksasa itu akan melahap apa yang ada di depannya. Kerana itulah, apabila adanya fitnah, kita bukan sahaja wajib menghalangnya, kerana ia akan menyebabkan kebinasaan dan kehancuran (kiamat).

Agar kita insaf dan berlapang dada, Allah sentiasa mengingatkan hamba-Nya supaya selalu mengenang kembali kelemahan dan kekurangan masing-masing. Nasib malang yang menimpa mereka yang sentiasa dalam ketakutan dan terancam oleh musuh, akan segera mempersiapkan diri dan mental agar bersedia untuk memperbaiki nasib malang yang menimpa, mudah-mudahan Allah memperbaiki nasib malang itu dengan melimpahkan rezeki dan memberikan kekuatan sebagai nikmat-Nya.

Ikutilah jejak langkah orang tua-tua kita yang telah berjaya meletakkan batu asas perpaduan, bukan saja antara satu bangsa dan agama, malah antara semua kaum di negara ini.

Demi menyahut seruan suci keamanan dan perpaduan, kita pelu berpegang kepada firman Allah swt yang bermaksud: Sekiranya mereka (musuh bukan Islam) cenderung untuk perdamaian, maka hendaklah kamu juga bersedia menerimanya dan bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (al-Anfal: 61)

Bertawakal dan berserahlah kepada Allah dalam melaksanakan arahan-Nya dengan menerima cadangan dan seruan secara tenang dan lapang dada. Menyerahkan diri kepada Allah swt untuk menentukannya, kerana Dialah yang akan menentukan keputusannya. Inilah apa yang diakukan oleh pihak Saidina Ali kw semasa menghadapi tentangan daripada Muawiyah. Suasana sebegini juga turut dialami oleh banyak pemimpin dan pejuang Islam terdahulu. Berkat kesabaran dan tawakal mereka, Islam memacu kecemerlangan dan kejayaan yang besar dalam sejarah peradaban manusia.

Di dalam ayat seterusnya, Allah berfirman yang bermaksud: Dan sekiranya mereka bermaksud mengkhianatimu, maka Allah akan mencukupimu. Dia sahaja yang dapat menolongmu dengan pertolongan-Nya dan orang mukmin sekalian (yang berada di belakangmu). (al- Anfal: 62)

Hakikat ini merupakan amanat Allah dan Rasul-Nya kepada kita untuk dipraktikkan sepanjang kehidupan bermasyarakat. Kita juga ditegah daripada mengabaikan kesungguhan dalam memperjuangkan langkah mempertahankan agama, tanah air dan negara. Sekiranya amanat suci ini dikesampingkan, maka ia akan menggugat dan meruntuhkan apa yang sedang kita nikmati sekarang. Ia akan menjadi sejarah duka yang penuh dengan penyesalan dan kekecewaan.

Menerusi ayat tersebut juga Allah menyebut pengkhianatan terhadap amanat itu adalah sebagai fitnah atau musibah. Malapetaka akan menimpa semua pihak yang ingkar dan tidak mengambil peluang memperbetulkan kesilapan.

Oleh hal demikian itu, sama-samalah kita renung dan fikir sedalam-dalamnya, semoga Allah selamatkan kita dan memberikan rahmat sepanjang kehidupan ini.- Oleh Mohd Shauki Abd Majid

Comments

Popular Posts