KEMATANGAN PEMIMPIN

banyak cerita kita dengar apabila kita bertemu rakan2. Ada yang menggembirakn, ada menyeronokkn, ada menyukakan , manis telinga kita mendengar. Tetapi umapama pelangi yang indah warnanya tetapi keindahan itu juga sementara waktu. Muncul pada waktu dan hilang pada waktunya, sama juga dalam kehidupan. Kesenangan akan juga dselangi kesusahan. Ada hikmah tu! Agar kita tidak lupa diri.

Ada mengatakan bahawa seseorang itu tk layak dipilih menjadi pemimpin kerana tak 'matual' atau tak matang. Cuma persoalan yang menjengah dalam fikiran saya, matang yang bagaimana utk menentukan bahawa individu tersebut belum matang?

Pada sawa, matang adalah istilah yang subjektif bukan objektif. Kita boleh menilainya mengikut variasi yang pelbagai untuk menentukan individu itu matang. Kita tidak boleh bersikap sterotype pada individu tak matang hanya kerana wajahnya keanakan, atau cara penfkatan bergaul. Setiap individu itu memiliki personalitinya. Sebagai manusia, kita tdk berhak melebal individu itu matang atau tak matang hanya kerama penampilan luaranoya semata.

Matang individu itu pada saya perlu dinilai pada kewarasan menggunakan akal fikirannya. Akal kitalah yang membezakan antara manusia dengan makhluk Allah yang lain. Tidak matang individu itu jika tindakannya hanya memburuk individu lain untuk menaikkn nama diri. Dalam Islam menyuruh umatnya lebih baik berdiam diri dari bnyk bercakap. Menegah dari mengumpat dan yang dahsyatnya menjadi fitnah.

Renumgan rakan2, biar kita memilih pemimpin yang matang, bukan nampk penampilan mereka xang kelihatan dewasa pada luaran tetapi umpama kanak2 kecil pada akal fikirannya.

Salam perjuangan utk rakan2 dari saya calon exco pu3 no 19

Comments

Popular Posts