GUNUNG KINABALU TERUS JADI TARIKAN UTAMA KE SABAH

KOTA KINABALU:  Gunung Kinabalu yang menjadi mercu tanda Malaysia, terutama Sabah terus menjadi tarikan utama pelancong ke negeri ini,  kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Beliau berkata selain itu, Sabah yang mempunyai lebih 32 kumpulan etnik menjadikan ia sebuah negeri yang kaya dengan khazanah budaya yang unik.

"Saya dapat merasakan masyarakat di Sabah sudah mengamalkan budaya 1Malaysia sebelum ia diperkenalkan Perdana Menteri lagi...ini adalah satu keunikan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke program Promosi Kraftangan di Lintasan Deasoka dan Pasar Ahad Gaya Street di sini, hari ini.

Mohamed Nazri berkata kementerian juga akan memberi sokongan dan bantuan kewangan bagi memaju dan mengembangkan industri serta produk pelancongan yang terdapat di 'Negeri Di Bawah Bayu' ini.

"Ini termasuk menambah baik program inap desa di Simpang Mengayau (Kudat)yang menyediakan kemudahan kepada pelancong untuk menikmati keindahan sewaktu matahari terbenam.

"Walaupun saya bukan orang Sabah tetapi saya akan mempromosikan negeri ini ...dan menjadikan Sabah destinasi utama pusat pelancongan di peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau berkata kemudahan dari segi pengangkutan udara turut diberi perhatian memandangkan perhubungan ke Sabah melalui kapal terbang mempunyai ruang untuk diperbaiki.

"Di samping itu, lampu-lampu di jalan raya terutama di kawasan Kota Kinabalu dan kawasan kependudukan juga akan diberi perhatian dengan kerjasama kerajaan tempatan," katanya yang turut melawat ke Lembaga Pelancongan Sabah di sini. - BERNAMA

Comments

Popular Posts