Perlukah persoalan ini dicari jawapannya atau biarkan masa yang menentukan jawapan akan muncul jua? Namaun tanggapan ini semakin kukuh mengatakan punca mengapa ia berlaku berdasarkan apa yang berlaku sekarang.

MERAJUK
TIDAK PUAS HATI
MEMBERONTAK
MENYAMPAH


semua ini ada kaitannya

MERAJUK
tiada tempat di dalamnya. Tiada peluang untuk meluahkan apa yang hendak dikata. Merajuk kerana kemampuan diri diperkecilkan. Tidak dialu-alukan kehadiran. Asyik salah adalah diri, mereka sentiasa benar. Asyik diri juga dikecam,. Tiada ruang dan peluang menonjolkan diri, asyik muka itu sahaja yang muncul.

TIDAK PUAS HATI
Muka itu lagi. Asyik2 dia sahaja! Kenapa masalah mesti kena lagi! Pandai sangatkah mereka sehingga melayakkan diri mereka mengata hal orang lain dan menunding kesalahan kepada orang lain. Peluang itu tidak diberi

MEMBERONTAK
hati siapa yang tidak panas, jawatan yang diamanahkan dimonopoli oleh orang yang sama. Pandainya tak lebih dari sendiri! Kenapa aku juga disalahkan, korang tidak salahkah?!

MENYAMPAH
Hal kecilpun dibersarkan. Asyik bertelagah sesama sendiri, masing-0masing hendak menunjukkan diri adalah terbaik yang lain adalah salah . Ini salah, itu salah tapi sendiri buat, boleh pula!

semuanya adalah kenyataan mengapa 4 perkataan ini dikaitkan. Punca inilah juga mengapa pengundi semakin menyendiri dan melarikan diri.

Renung2kanlah... cari ikhtibar apa yang berlaku kini, fikirkan segera yang mungkin kerana setiap detik yang berlaku tanpa ada tindakan, kita akan kehilang seorang demi seorang yang menyokong.

Comments

Popular Posts