Followers

PRESIDEN US BARACK OBAMA TIBA DI MALAYSIA


KUALA LUMPUR:  Presiden Amerika Syarikat Barack Obama tiba di Malaysia sebentar tadi dalam rangka lawatan tiga harinya ke negara ini. Lawatan antara lain dilihat sebagai sebahagian usaha meningkatkan hubungan dua hala kedua-dua negara selain mencari peluang "perkongsian bersama".

Obama tiba dengan pesawat rasminya Air Force One di Lapangan Terbang Tentera Udara Malaysia di Subang pada pukul 4.50 petang tadi.

Ini adalah lawatan kedua Presiden negara itu dalam tempoh 48 tahun.

Presiden Amerika Syarikat ke 44 dijadualkan menghadiri sambutan rasmi di dataran parlimen.

Malam ini Obama akan menghadap Yang di Pertuan Agong selain menghadiri jamuan makan malam negara di Istana Negara. - Astro Awani

PAS NAK KATA APA TENTANG NI?


Hari ini LADY nak buat soalan kuiz untuk muktamar PAS atau ahli2 PAS tegar.  Soalannya adalah seperti berikut:

PAS kena buat pilihan. Nak pilih jawapan tepat dan betul berpandu gambar di atas : apakah pandangan anda tentang ini?

A. Pinggan tak retak nasi tak dingin.
B. Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong


Ps: jika ada jawapan panjang lebar. Sila tinggalkan pesanan anda pada ruang komen di bawah.

SUPER BZ NYA ANWAR!!!!


Hahahahhaha... menyibuk terlebih sibuk! Sampai tak tahu status jalan raya!

Hahahha... kenali kena balun.. ko nak kata apa Anwar?????

SANDIWARA KERUSI PRESIDEN PKR: ANDAIAN TERNYATA TEPAT


Terkejut??? Hahahhaha tak terkejut sungguh!!!. Sudah dalam jangkaan. Kalau bukan Si anwar tarik diri.. wan azizahlah tarik diri..

Berullah kata mereka... SANDIWARA!!!

Baca dulu ni....

Anwar Ibrahim tarik diri bertanding jawatan Presiden PKR
Astro Awani | Kemas kini: April 22, 2014


KUALA LUMPUR:  Anwar Ibrahim menarik diri daripada bertanding jawatan Presiden PKR.


Penarikan diri itu membolehkan isterinya, Wan Azizah Wan Ismail memenangi jawatan itu tanpa bertanding.

Pada 11 April lalu, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Datuk Seri Anwar Ibrahim disahkan bertanding jawatan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang akan diadakan pada Mei ini.

Pertandingan tersebut disahkan Pengarah Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR, Datuk Johari Abdul pada sidang media calon pemilihan Keadilan 2014.

Wan Azizah yang sudah memegang jawatan itu selama 15 tahun bakal bertanding dengan Anwar yang kini sedang menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan selepas Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun selepas disabit kesalahan meliwat. -Atro Awani

Ps: demi menyelamatkan kedudukan dalam PKR anwar dan isteri sengaja bertanding untuk kerusi utama. Jika hanya Anwar sahaja bertanding, apabila urusan perbicaraan dan menjalankan hukuman kena dilakukan.. sudah pasti kerusi itu kosong! Rugilah kannnnn.....

Parti keluarga kan so tak kisahlah kalau jawatan masih dalam salasilah si anwar.

SELESAI LUAR MAHKAMAH LAGI????


Kenapa ambil mudah? Nama yang diburukkan boleh bersih macam itu sajakah? Lepas ini mereka buat lagi? Ada jaminanakah perkara ini tidak dibangkitkan??? Biasanya budak-budak cyber PR suka membangkitkan walau hal ini sudah selesai!!!!

Pihak atasan. Mohon oenjelasan tentang ini!

TUTUP KEPALA TAPI PAKAIAN BOGEL!


Tak tau apa dalam otak perempuan ini. Bertudung..memang tutup habis. Tetapi malangnya pakaiannya tak menutup aurat.!!! Bukan transperance.. bukan juga jarang tembus pandang. .. potongan dan fesyen dia pakai ini.. melekat ketat pada tubuh sehingga setiap lekuk bentuk tubuh badannya nampak!!! Walau tidak nampak warna kulit tetapi LADY meletakkan cara pakaian ini sama seperti TELANJANG!!!

Bukan memalukan. Iapun sudah popular di laman sosial dan LADY terpanggil mengulas gambar ini sebagai pengalaman dan pengajaran buat kaum hawa seperti LADY.

cantik bentuk tubuh bukan untuk ditunjuk pada mata bukan muhrim. Kenapa nak tunjuk??? Islam melarang muslimah menunjukkan aurat mereka. Bukan setakat aurat rambut yang senantiasa menjadi isu kritikan pihak sebelah yang menganggapnya sebagai perkara hebat dan kaitkannya sebagai tindakan kafir! LADY nak tanya pandangan amda dengan gambar ini (tak kenal siapa perempuan ini.)

Sebuah hadis yang yang diriwayatkan oleh At Tarmizi, Perempuan itu aurat. Maka apabila ia keluar, mendongaklah syaitan memandang dia. Cuba kita bayangkan, bagaimana dengan keadaan seorang wanita keluar rumah dalam keadaan mendedahkan aurat, tiba-tiba berlaku kemalangan atau sebagainya menyebabkan kematian, bukankah kematian itu berlaku dalam keadaan melakukan derhaka kepada Allah?

Allah tunjukkan kepada nabi dalam peristiwa Israk dan Mikraj sebagai pengajaran bahawa begitu besar dosa dan begitu ngeri azab yang bakal diterima oleh wanita-wanita yang mendedahkan aurat malahan suami atau bapa mereka turut menerima tempiasnya sekali pada akhirat kelak. 

Sabda Rasulullah s.a.w. "Perempuan-perempuan yang memakai pakaian tetapi masih seperti telanjang (dedah aurat) sehingga memalingkan pandangan lelaki ajnabi atas mereka, kepala mereka seperti bonggol unta Khurasan dan tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya pun" (riwayat Muslim). Malahan bagi wanita yang menutup aurat tetapi menggunakan warna-warna yang garang atau menarik perhatian lelaki ajnabi juga dilarang. 

Apapun. Pandangan LADY hanya pendapat pribadi LADY dalam soal pemakaian yang wajar seorang muslimah bukan hanya menutup aurat demi menjaga maruah agama dan keluarga. Sebenarnya ianya juga pengamalan dan penjagaan konsep sopan itu sendiri.

Tak salah mengikuti perkenbangan busana atau fesyen terkini tetapi menjaga aurat itu juga wajib diutamakan. Biarlah kita dipandang pandai berfesyen tetapi dalam masa yang sama mengekalkan diri sebagai muslimah yang menjaga aurat.

Artikel kali ini hanya menyentuh perihal pakaian sahaja. Walauapun sebenarnya aurat bukan sahaja tubuh badan semata. Suara juga sebahagian aurat. Apapun LADY tidak akan membicarakannya kali ini.

Selamat mengamalkan budaya Islam dan akhlak bermula dari pakaian anda.

Sumber gambar : facebook


INSIDEN KEMALANGAN PELAJAR DITUSUK BESI PENUTUP PARIT




Astagfirullah. Terkejut LADY menerima berita tersebut. Mulanya LADY membacanya melalui FB  rakan. Mulanya teringat ianya hanya gurauan sahaja!.Setelah membaca maklumat dr rakan bertugas dan mendengar sendiri melalui buletin Utama TV3. LADY yakin kejadian berkenaan

Sila baca

Laporan Insiden Kemalangan Pelajar Di SK. Secreat Heart, Kota Kinabalu.


SABAH, Kota Kinabalu, bertarikh 21hb, April 2014, kira kira jam 12.50 tengahari telah berlaku suatu insiden kemalangan melibatkan pelajar lelaki tahun 4 di SK Secred Heart. Pelajar yang terlibat berlari mengejar bas yang beliau naiki di luar kawasan dan terpijak besi penutup parit yang terlepas daripada rangka asalnya lalu tertusuk ke dalam mulut menembusi ke liar bahagian pipinya.

Pelajar tersebut telah di bawa oleh seorang ibu bapa yang kebetulan menunggu anaknya pulang sekolah di kawasan yang sama.

Pihak sekolah telah memanggil bomba dan ambulan untuk membantu pelajar ini. Perjalanan ke hospital diiringi oleh bomba dan polis yang hadir.


Pengarah Pendidikan Sabah, Datuk Jame Alip telah hadir sendiri ke lokasi kejadian untuk melihat sendiri dan memahami bagaimana insiden tersebut berlaku. Pegawai Pendidikan Daerah Kota Kinabalu juga turut hadir. Pegawai Pendidikan Daerah Kota Kinabalu telah membuat lawatan ke hospital melihat keadaan pelajar tersebut dan berjumpa dengan ibu bapa pelajar berkenaan yg kebetulan berada di hospital.

Keadaan pelajar stabil dan akan dimasukkan ke hospital Likas.


Pihak sekolah telah dimintakan oleh Pengarah Pendidikan Negeri untuk mengambil tindakan sewajarnya tentang aspek keselamatan pelajar sepanjang masa.Laporan lengkap dan gambar kejadian sedang diminta dari pihak sekolah.


Sekian, terima kasih.

Sulaiman Hj Awang.
PPA PPD KK.
21hb April 2014
4.12 petang.


Ps: LADY berharap, kejadiam seperti ini tidak lagi berlaku di masa akan datang. Rasanya bukan hanya kawasan parit tetapi aspek keselamatan di jalan raya juga wajar diperketatkan untuk pelajar.

Semoga pelajar berkenaan segera sembuh dan kembali belajar kelak.

BEBAS DARI TUDUHAN MENGHINA AGAMA ISLAM????!!!!!


Apa dah jadi ni? Si lucah yang bukan sahaja membangkitkan konstroversi memuatnaik gambar seksnya di media sosial dan menyinggung umat Islam dengan paparan gambarnya telah dibebaskan dari tuduhannya???!!!!

Walaupun 1 daripada 3 pertuduhan tetapi ia sudah melukakan hati LADY sebagai umat Islam yang sangat menyampah lagi benci pada manusia yang tidak menghormati agama Islam. Tak kisahlah dia percaya agama selain Islam tetapi mereka ini tidak berhak menghina!!!!

Mahkamah Rayuan di sini, membenarkan rayuan pasangan kontroversi Alvin Tan Jee Yee dan Vivian Lee May Ling untuk membatalkan satu daripada tiga pertuduhan yang dihadapi mereka iaitu memuat naik kandungan menghina agama Islam dalam Facebook (FB), tahun lalu.

Panel tiga hakim yang diketuai oleh Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki dalam keputusan sebulat suara memutuskan bahawa Seksyen 298A Kanun Keseksaan tidak boleh diguna pakai terhadap Alvin dan Vivian.
Alvin dan Vivian memfailkan permohonan untuk membatalkan pertuduhan mendakwa mereka menerbitkan hasutan di dalam FB iaitu memuat naik kandungan yang mana perbuatan berkenaan mungkin menyebabkan perasaan permusuhan di atas alasan agama dan di antara orang yang menganut agama berlainan

Peguam Chong Joo Tian yang mewakili pasangan itu ketika ditemui berkata bahawa, Seksyen 298A Kanun Keseksaan adalah undang-undang yang sah bagaimanapun ia tidak terpakai kepada bukan Islam.

Bagaimanapun pasangan itu masih lagi berhadapan dengan dua lagi pertuduhan dan akan dibicarakan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. – Harian Metro

Ps: akta atau perundangan perlu diketatkan juga kepada yang bukan beragama Islam agar mereka belajar menghormati agama Islam walau tanpa menganutinya!!!!

PBB MINTA BRUNEI TANGGUH HUKUMAN REJAM TERHADAP PENGAMAL SEKS SONGSANG

Rupert Colville

KUALA LUMPUR:  Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyuarakan kebimbangannya terhadap pelaksanaan pindaan undang-undang jenayah negara Brunei Darussalam yang akan dikuatkuasakan 22 April ini.

Ia termasuk hukuman rejam sampai mati terhadap penjenayah bersifat seksual termasuk mereka yang melakukan hubungan sejenis dan liwat.

Menurut jurucakap bagi Pejabat Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia (OHCHR) Rupert Colville, penggunaan hukuman mati bagi pelbagai kesalahan adalah satu tindakan yang melanggar undang-undang antarabangsa.

"Kami menggesa kerajaan Brunei untuk menangguhkan tarikh kuatkuasa kod jenayah tersebut dan mengendalikan satu kajian yang komprehensif bagi memastikan ianya bertepatan dengan piawaian antarabangsa berkaitan hak asasi manusia" katanya dalam satu sidang akhbar di Geneva.

Antara lain, hukuman rejam sampai mati akan dilaksanakan untuk jenayah rogol, zina, sodomi, dan hubungan seks luar nikah untuk umat Islam.

"Di bawah undang-undang antarabangsa, rejam sampai mati merupakan seksaan atau kezaliman yang tidak berperikemanusiaan adalah jelas dilarang" kata Colville.

Beberapa kajian yang dijalankan PBB menunjukkan bahawa wanita lebih cenderung dijatuhi  hukuman rejam kerana diskriminasi yang bersifat stereotaip terhadap mereka, termasuk dikalangan penguatkuasa undang-undang dan pegawai - pegawai kehakiman.

"Kanun keseksaan ke atas kod jenayah tersebut, akan meningkatkan kadar jenayah dan diskriminasi terhadap wanita dan orang lain berdasarkan orientasi seksual mereka" tegas Colville.

Brunei turut menetapkan hukuman mati untuk pelbagai kesalahan termasuk merompak, menghina atau memfitnah Nabi Muhammad SAW, menghina Al-Quran dan Hadis, kufur, mengisytihar diri seorang nabi atau keluar agama Islam serta membunuh.- Astro Awani

AL FATIHAH????


Terkejut juga LADY baca status Hishamuddin Rais dan kenyataan rasmi PAS. AL FATIHAH?????

Meragui ucapan berkenaan. LADY rujuklah hal ini kepada seorang ustaz a.k.a betul- betul ustaz ya. Bukan ustaz PAS. BOLEHKAH KITA MELAFAZKAN PERKATAAN AL FATIHAH KEPADA ORANG YANG BUKAN BERAGAMA ISLAM ATAS KEMATIANNYA?


Ustaz tu jawab. ALFATIHAH hanya untuk yang beragama Islam. Cukuplah ucapkan takziah kepadanya. Tetapi ustaz tu sambung lagi. Jangan salah sangka. Kemungkinan tersasul sebut kerana ia suatu kebiasaan kita yang beragama Islam akan menyebut Al Fatihah setiap kali menerima khabar kematian selain membaca INNALULLAHI WAINNAILAHIRAJIUN.

LADY jawablah. Kalau bercakap kemungkinan tersasul itu akan berlaku. Tetapi jika melalui penulisan. Takkan tak sedar semasa menaip sehingga SEND di status media sosial. Lagipun jika tersasul sekalipun.. boleh buat EDIT POST. Membetulkan.

Ustaz itu hanya tersenyum. Mendengar ulasan LADY. Dan senyuman itu LADY yakin dia bersetuju walau tidak meluahkan dengan lisan. Syukran ustaz kerana menjawab soalan LADY.

Berbalik kepada 2 kenyataan status dan kenyataan rasmi PAS. Kenapa mereka boleh bertindak sedemikian? Walau terlalu berduka sekalipun.. takkan menyamakan individu bukan beragama Islam dengan beragama Islam???? Why?????

Syuhada???? Kenapa nak jadikan Kematian KARPAL sebagai pemergian seorang syuhada? Bukankah gelaran itu hanya untuk pejuang mempertahankan kesucian agama Islam dan negara? Bila masa mendiang memperjuangkan agama Islam????? ( sorry for his family) - perbicaraan setakat ini. Takut kang LADY pula diburu oleh ahli keluarganya yang sedang sibuk memburu individu yang memaparkan gambar kecederaan mendiang.. takut hal ini pun akan dijadikan isu tak menghormati mendiang pula dah!!!

Bagi LADYm ada pro dan kontra mendiang ini. Kelantangannya bercakap membuat kepimpinan BN tidak LEKA dan NYENYAK DALAM TUGAS.  Walau ada kalanya hujahannya tidak berasas. Tu antara kebaikan dan kekurangannya. - sekali lagi ulasan pribadi LADY hentikan setakat ini. Kot ada lagi kata LADY kurang ajar

LADY mencadangkan kepada badan FATWA NEGARA. Membincangkan hal ini lebih teliti dan mendalam. Sama ada ISLAM membenarkan lafaz AL FATIHAH diberikan kepada individu yang bukan beragama Islam.

PEMANDU LORI TERKEJUT & TIDAK SEDAR KARPAL DALAM KERETA



Rasanya ini sudah menjawab tuduhan pemilik akaun FB Hariff Najmi yang mengatakan konon kemalangan dirancang.

IPOH:  "Bunyi dentuman kuat di belakang lori dan suara orang menjerit telah mengejutkan saya," demikian menurut pemandu lori Abu Mansor Mohd, yang kenderaannya terlibat dengan kemalangan di Kilometer 306.1 Lebuhraya Utara Selatan laluan utara berhampiran Gua Tempurung di Kampar, awal hari ini.

Kemalangan pada 1.10 pagi itu, mengakibatkan anggota Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh, 74, dan pembantu peribadinya Michael Cornelius maut di tempat kejadian.

Ekoran itu, Abu Mansor, 45, berkata dia memberhentikan kenderaannya dan melihat kenderaan serba guna (MPV) yang dinaiki lima penumpang melanggar bahagian belakang kanan lori berkenaan.

"Keluar dari lori, saya terkejut setelah melihat MPV itu rosak teruk dan terdapat mangsa yang cedera," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Abu Mansor berkata pada mulanya dia tidak mengetahui seorang daripada lima mangsa yang berada di dalam kenderaan itu adalah bekas Pengerusi DAP.

"Orang ramai yang berhenti di tepi jalan untuk melihat kejadian itu memberitahu saya Karpal Singh berada di dalam kenderaan itu," katanya.

Menurut Abu Mansor, dia memandu perlahan di bahagian kiri jalan ekoran keadaan jalan yang berbukit.

Berasal dari Petaling Jaya, pemandu lori itu berkata dia sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bukit Mertajam, Pulau Pinang untuk menghantar barang antaranya simen serta mozek dan turut disertai isterinya Nur Azlina Ahmad, 23, serta seorang kanak-kanak Nurieman Diana Qhaleesha Abdullah, 4.


Kemalangan itu turut mengakibatkan pembantu rumah Karpal Singh, seorang wanita warga Indonesia cedera parah dan mengalami pendarahan di bahagian otak.

Anak lelaki ahli politik veteran itu, Ramkarpal Singh, 38, dan pemandu kenderaan MPV C. Selvam, 27, seorang warga India tidak mengalami kecederaan.

Abu Mansor pula hanya cedera ringan manakala dua penumpang lain tidak cedera.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kampar Supt Ng Kong Soon berkata saringan awal ujian air kencing bagi mengesan dadah dibuat ke atas Abu Mansor selepas polis mengambil keterangan daripadanya.

"Bagaimanapun, Abu Mansor dibebaskan dengan jaminan polis," katanya ketika dihubungi.

Menurut Ng, ujian makmal akan dilakukan bagi mempoleh keputusan lebih tepat.

Beliau berkata polis juga akan menjalankan saringan ujian air kencing terhadap Selvam, dalam masa terdekat.

Seorang lagi saksi Annas Kamaluddin, 38, berkata dia bersama majikannya yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Ipoh tidak menyangka mangsa kemalangan itu adalah Karpal Singh.

"Saya nampak kenderaan dari arah bertentangan memberi lampu tinggi dan saya memperlahankan kenderaan sehingga tiba di tempat kejadian, ketika itu saya nampak sebuah kereta Alphard berwarna putih dalam keadaan melintang di tengah-tengah jalan raya," katanya.

Annas yang merupakan pekerja swasta berkata majikannya kemudian menghubungi talian kecemasan setelah melihat seorang mangsa terbaring di atas jalan raya dan beberapa mangsa lain tersepit di dalam kenderaan MPV itu.

Dalam jarak kira-kira 30 meter dari kenderaan itu, dia juga ternampak sebuah lori dengan kesan kemalangan di bahagian belakangnya, katanya.

"Kami menunggu sehingga polis bantuan tiba dan sementara itu kami cuba membantu melancarkan lalu lintas, suasana gelap, kami dibantu dengan sedikit lampu kenderaan," katanya.- BERNAMA

Ps: LADY tak hairan dengan provok pro PR yang apa sahaja kejadian berlaku kepada mereka. Sudah pasti menuduh UMNO! Apapun fitnah anda di dunia mungkin selamat tetapi di akhirat belum tentu!!

KEPADA SITI ZULAIKHA FB A.K.A RBA : HUKUM MENGHINA BAGINDA RASULULLAH SAW


HUKUM MENGHINA RASULULLAH (S.A.W.)

Kewajipan Umat Islam Memuliakan Rasulullah s.a.w dan para Anbiya serta Tegahan Menghina Mereka
Allah s.w.t. telah mengangkat martabat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dengan sesuatu kedudukan yang tiada tolok bandingnya dengan Nabi, manusia, dan makhluk yang lain. Kedudukannya banyak diungkapkan melalui al-Quran dan hadith-hadith Baginda s.a.w.

Antaranya ialah firman Allah Taala yang bermaksud:


Sesungguhnya kami mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (terhadap umatmu) dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar). Hendaklah kalian beriman kepada Allah dan rasulNya, mengagungkannya (Rasulullah) dan memuliakannya.

Firman Allah Taala yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi (Muhammad). Wahai orang-orang yang beriman selawatlah ke atasnya dan ucapkanlah salam kepadanya.

Memuliakan dan menghormati Rasulullah s.a.w. bukanlah suatu tuntutan yang kecil, malah ia merupakan sebahagian daripada keimanan. Shaykh cIzz al-Din Madi Abu al-cAza'im di dalam Ayyuha al-qarniyyun halla faqihtum mengenengahkan tuntutan ini dengan menyatakan bahawa sesiapa yang tidak membesarkan dan memuliakan Rasulullah s.a.w. dengan kedudukan yang selayaknya bagi Baginda s.a.w adalah kafir. Begitu juga orang yang keterlaluan dalam hal ini sehingga meletakkan kedudukannya setaraf dengan kedudukan Allah, maka ia juga adalah kafir.[1]

Seseorang itu, terutamanya Muslim tidak boleh mengata-ngata atau menghina Rasulullah s.a.w. samada dalam bentuk pengucapan, penulisan, perbahasan, lukisan, atau apa jua mediumnya. Malah kita juga disuruh supaya merendahkan suara ketika bercakap dengan Rasulullah s.a.w. dan haram bagi umat Islam meninggikan atau menyaringkan suara semasa bercakap dengan Baginda s.a.w.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:[2]

Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara semasa menghadapkan percakapan terhadapnya sepertimana sebahagian kamu menyaringkan suara terhadap yang lain, (larangan yang demikian) supaya amalan-amalan kamu tidak terhapus pahalanya sedangkan kamu tidak menyedarinya.

Firman Allah Taala yang bermaksud:[3]

Sesungguhnya orang yang merendahkan suaranya (smeasa mereka berada) di sisi Rasulullah, merekalah orang yang telah dibersihkan oleh Allah akan hati mereka untuk bertakwa, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.

Juga haram memanggil Rasulullah s.a.w. dari balik dinding rumahnya (dengan tidak sabar dan memaksa Nabi s.a.w. keluar dengan segera). Firman Allah Taala yang bermaksud:[4]

Sesungguhnya orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat keluargamu) kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tatatertib). Dan jika mereka bersabar menunggu sehingga engkau keluar menemui mereka, tentulah cara yang demikian lebih baik bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Firman Allah Taala yang bermaksud:[5]

Sesungguhnya orang yang sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan rasulNya dan apabila mereka turut serta bersama dengan Rasulullah dalam sesuatu perkara yang memerlukan perhimpunan ramai, tidaklah mereka meninggalkan majlis perhimpunan itu sebelum mereka meminta izin kepadanya.

Juga haram bagi umat Islam memanggil Rasulullah s.a.w. hanya dengan nama Baginda sebagaimana memanggil saudara atau sahabat yang lain, tetapi hendaklah menggunakan lafaz yang menunjukkan penghoramatan seperti Ya Rasulullah, Wahai Nabi Allah, dan sebagainya (termasuk dalam doa). Firman Allah Taala yang bermaksud:[6]

Janganlah kamu jadikan seruan (atau panggilan) Rasulullah di antara kamu sama seperti seruan atau panggilan sesama kamu. Sesungguhnya Allah mengetahui akan orang di antara kamu yang menarik diri keluar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi.

Berdasarkan ayat-ayat al-Quran di atas, adalah jelas bahawa umat Islam mesti menghormati Nabi s.a.w., bersopan-santun kepada Baginda s.a.w. dan menjaga adab serta tatatertib kepada Baginda s.a.w. dalam apa jua keadaan.

Ps: LADY tahu pemilik akaun tu bukan nama sebenar. Dan yakin kemungkinan bukan muslim pun. Tu yang kesat dan kasar semacam bahasanya!

INFO: AHLI PARLIMEN BUKIT GELUGOR MAUT DALAM KEMALANGAN



MENGEJUTKAN!!!!!

TAPAH 17 April - Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh maut dalam satu kemalangan ngeri di kilometer 301.6, Lebuh Raya Utara-Selatan menghala arah utara berhampiran Gua Tempurung pada kira-kira pukul 1.30 pagi ini.

Turut terkorban dalam kemalangan berkenaan ialah pembantu peribadi beliau, Michael Cornandez.
Karpal yang dipercayai dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang kerana perlu menghadiri satu kes mahkamah mati di tempat kejadian akibat cedera parah.

Kemalangan berlaku apabila kenderaan jenis Toyota Alphard yang dinaiki Karpal melanggar sebuah lori yang cuba menukar laluan tanpa memberi isyarat. - UTUSAN ONLINE



Dalam berita di portal Astro awani

... Karpal, 74, maut di tempat kejadian dalam nahas yang berlaku kira-kira pukul 1 pagi itu. Kemalangan itu turut meragut nyawa pembantu beliau, Michael Cornelius, 39 tahun.
Anak sulung Karpal, Gobind Singh Deo mengesahkan pemergian bapanya melalui satu kenyataan di Twitter pada pukul 3.40 pagi.

With deep regret I announce the passing of my father YB Karpal Singh. Details will follow.
— GobindSinghDeo (@GobindSinghDeo) April 16, 2014


Karpal dilaporkan dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang bersama anak lelakinya, Ramkarpal Singh untuk mengendalikan satu kes mahkamah pagi ini.

Ramkarpal dan pemandu kereta yang mereka naiki dilaporkan cedera.


Menurut laporan, kereta jenis Toyota Alphard yang mereka berlanggar dengan sebuah lori. Rakaman foto di tempat kejadian menunjukkan kenderaan berwarna putih itu rosak teruk.- Astro awani

Walau berada di luar negara. YAB PM DS Najib menzahirkan tahziah melalui twitternya. Demikian juga beberapa kepimpinan BN lain yg menyatakan perasaan sama.(mana yg sempat LADY baca status mereka di twitter)


Ps: TAHZIAH. Semoga keluarga mendiang tabah menghadapi permergiannya

POLIS SAHKAN SITA TELEFON BIMBIT TIAN CHUA


KUALA LUMPUR - Polis mengesahkan pihaknya telah menyita telefon bimbit milik Ahli Parlimen Batu, Tian Chua di sebuah hotel di Petaling Jaya kira-kira pukul 8 malam tadi.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa ketika dihubungi Bernama hari ini berkata telefon bimbit Naib PKR itu disita untuk membantu polis menyiasat kes di bawah Akta Hasutan 1948.

"Maklumat lanjut mengenai kes ini akan disiarkan melalui siaran media nanti, yang dilakukan (Bahagian) Hal Ehwal Awam Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur," kata Khairi.

Sementara itu, Setiausaha Politik kepada Tian Chua, Rozan Azen Mat Rasip berkata ketika didatangi 10 anggota polis berpakaian biasa, Tian Chua sedang bertemu dengan kenalannya di hotel terbabit.

"Mereka hanya menunjukkan waran untuk menyita telefon bimbit berkenaan, namun tidak menyatakan pula untuk tujuan apa. Mereka cuma kata untuk siasatan di bawah Akta Hasutan," katanya ketika dihubungi. - Bernama

DASAR PENIPU!!!!


Punyalah kemaruk budak-budak Anwar nak UP kan si Anwar sampai edit gambar PM ditampal muka dajjal tu lak kononnya si anwar tulah melawat Ustaz Haron Din

Kan dah kantoi!! Pembohongan tak akan bertahan !

IMPIAN SELANGOR CEMERLANG EKONOMI TERCAPAI! UNISEL DAH KAYO!


Bagus kan selepas dilantik menjadi penasihat ekonomi selangor. Anwar menghadiahkan sumbangan besar kepada Selangor dengan cemerlang

Rafizi yang menjadi pakar strategi PKR telah membimbing Anwar sehingga UNISEL cemerlang kewangannya sejak 2009?!

Wan Azizah patut berbangga dengan Anugerah Illahinya .. bidang sastera yang mengaku pakar segala pakar ekonomi. Tu yang CNN suka bebenor interview pakcik ni. CNN nak lakukan salurannya dengan menjadikan bahan tak tepat sebagai fokus mereka. SANGAT SESUAI dengan pelakon tersohor Anwar Bin Ibrahim.

KENYATAAN MEDIA MENTERI KDN

KENYATAAN MEDIA MENTERI DALAM NEGERI
ISU PEMEGANG PASPORT
BRITISH OVERSEAS CITIZENS (BOC)

1. Menteri Dalam Negeri Y.B. Dato' Seri Dr Ahmad Zahid bin Hamidi mengeluarkan kenyataan berikutan dakwaan oleh beberapa pihak mengenai perkara di atas. Dakwaan tersebut adalah tidak berasas dan tidak benar.

2. Menteri Dalam Negeri tidak pernah mengeluarkan sebarang surat untuk memberi kerakyatan kepada pemegang passport BOC melainkan berdasarkan jawapan kepada soalan Ahli Parlimen Tanjung, Y.B. Ng Wei Aik bertarikh 3 April 2014 yang telah disalah ertikan.  Sehingga 11 April 2014, hanya tiga (3) orang pemegang pasport BOC telah diterima pulang oleh Kerajaan Malaysia. Ketiga-tiga mereka ini dikeluarkan dengan kemudahan Pas Residen dan bukan taraf kewarganegaraan. Jumlah yang didakwa seramai 1000 orang seperti dilaporkan dalam media adalah tidak benar. Kerajaan Malaysia akan memberikan kemudahan Imigresen kepada sesiapa sahaja yang memerlukan sama ada rakyat Malaysia atau warga asing sejajar dengan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

3. Perlu ditegaskan bahawa pengeluaran Pas Residen kepada pemegang passport BOC sama sekali tidak bermaksud mereka diberikan taraf kewarganegaraan. Berdasarkan kepada model permohonan kewarganegaraan, seseorang bekas warganegara memerlukan sekurang-kurangnya 17 tahun untuk mendapatkan semula taraf kewarganegaraan Malaysia. Tempoh yang ditetapkan ini adalah intipati penting dalam menguruskan kepulangan bekas warganegara bagi memastikan mereka menumpahkan taat setia kepada Negara ini dan tidak sewenang-wenangnya mengulangi lagi perbuatan melepaskan kewarganegaraan seperti yang dilakukan sebelum ini.

4. Pemegang pasport BOC merupakan warganegara Malaysia yang telah memilih untuk melepaskan taraf kewarganegaraan Malaysia bagi membolehkan mereka memohon dan dipertimbangkan sebagai warganegara United Kingdom. Kebanyakan daripada mereka sehingga kini menetap di United Kingdom dan masih menunggu keputusan dari pihak Kerajaan United Kingdom bagi permohonan mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom.

5. Pada 4 Julai 2002, Kerajaan United Kingdom telah meminda British Nationality Act 1981 (BNA 1981). Berdasarkan kepada pindaan tersebut, seseorang pemegang pasport BOC dari Malaysia hanya boleh dipertimbangkan untuk diberikan taraf kewarganegaraan United Kingdom sekiranya mereka tersebut bukanlah lagi seorang warganegara Malaysia dan telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia pada atau sebelum 4 Julai 2002.

6. Berikutan pindaan tersebut, Kerajaan United Kingdom tidak lagi mempertimbangkan permohonan untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom oleh pemegang pasport BOC dari Malaysia yang telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia selepas 4 Julai 2002. Dengan demikian, pemegang pasport BOC berkenaan tidak mempunyai pilihan selain dari pulang secara sukarela ke Malaysia atau bakal berdepan dengan tindakan ditangkap dan ditahan oleh pihak berkuasa Kerajaan United Kingdom.

7. Kerajaan United Kingdom telah mengemukakan usul pada April 2011 untuk menghantar pulang pemegang passport BOC ke Malaysia. Setelah dikaji dan diadakan beberapa perbincangan di antara kedua-dua negara, Kerajaan Malaysia memberikan cadangan balas sepeti berikut:

a. Kerajaan Malaysia tidak akan memberikan taraf kewarganegaraan secara automatik kepada mereka namun, sebagai alternatif hanya akan mengeluarkan Pas Residen. Ini membolehkan pemegang pasport BOC berada di Malaysia secara sah selaras dengan peruntukan perundangan sedia ada iaitu Peraturan 16A, Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.

Di bawah peruntukan ini, mana-mana bekas warganegara yang ingin berada di dalam negara boleh memohon Pas Residen sebagai kebenaran untuk tinggal di Malaysia dalam tempoh yang dibenarkan oleh Kerajaan Malaysia. Kemudahan Pas Residen bagaimanapun tidak memberikan sebarang taraf kepada pemegang pasport BOC. Sekiranya pemegang pasport BOC yang kembali ke Malaysia dan memegang Pas Residen ingin mendapatkan kembali taraf kewarganegaraan, mereka perlu melalui proses yang sama seperti mana warga asing lain iaitu mengemukakan permohonan Permit Masuk, seterusnya permohonan taraf Pemastautin Tetap dan taraf Kewarganegaraan.


b. Pas Residen ini perlu dipohon semasa berada di United Kingdom melalui Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London. Mereka hanya boleh berlepas ke Malaysia setelah permohonan mereka diluluskan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Semua pemegang passport BOC yang diluluskan dengan Pas Residen disyaratkan menaiki penerbangan terus ke Malaysia. 

c. Pas Residen akan ditampal di dalam pasport BOC mereka sebaik tiba di pintu masuk dan sebelum mereka melangkah keluar dari terminal. Satu kaunter khas disediakan di KLIA bagi memudahkan mereka melapor diri. Penyediaan kaunter khas ini juga memudahkan pihak JIM mengesan pemegang pasport BOC dan mengelakkan mereka masuk ke dalam negara tanpa pas yang sah. Ini adalah penting bagi memastikan pemegang pasport BOC tidak melanggar undang-undang imigresen dan menghadapi risiko ditahan kerana tidak memiliki suatu pas yang sah. Kaunter khas ini hanya dibuka pada hari ketibaan pemegang pasport BOC dan pihak Imigresen tidak pernah menyediakan laluan khas untuk mereka.

d. Seorang pegawai imigresen akan bertugas di KLIA ketika tarikh ketibaan pemegang BOC. Pegawai ini akan memastikan pemegang pasport BOC yang tiba dikeluarkan dengan Pas Residen dan diberikan taklimat mengenai peraturan yang ditetapkan kepada pemegang Pas Residen; dan

e. Atase Imigresen di United Kingdom, serta  pegawai-pegawai di Jabatan Imigresen Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri hendaklah memberikan khidmat nasihat sebelum dan selepas kepulangan pemegang pasport BOC sekiranya terdapat persoalan yang diajukan kepada mereka.

8. Secara keseluruhannya Kementerian Dalam Negeri tidak pernah menerima semula kerakyatan pemegang passport BOC sebegitu mudah seperti yang disebarkan di media. Malah Kementerian Dalam Negeri akan bertindak tegas dan mengikut prosedur-prosedur yang digariskan kerajaan Malaysia.

YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Menteri Dalam Negeri
11 April 2014

PENDUSTAAN KE ATAS ZAHID HAMIDI!


TUDUHAN ZAHID HAMIDI MEMBERI KERAKYATAN KEPADA 1,000 ORANG PEMEGANG BRITISH OVERSEAS CITIZEN (BOC) ADALAH DUSTA BELAKA!

1. Zahid Hamidi tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi untuk menganugerahkan kerakyatan kepada pemegang pasport BOC yang telah sengaja melucutkan kerakyatannya di Malaysia.

2. Jumlah yang didakwa seramai 1,000 orang seperti yang dilaporkan oleh media sosial juga adalah satu penipuan besar. Setakat ini, hanya tiga individu pemegang passport BOC yang telah diterima pulang oleh kerajaan Malaysia, itu pun dengan hanya diberi kemudahan Pass Residen.

3. Apakah kita semua mengetahui tentang status Pass Residen?

4. Pemegang  Pass Residen boleh menetap selama 10 tahun di Malaysia namun tidak layak menjadi warganegara dan tiada hak untuk mengundi di dalam pilihanraya. Pendek kata, Pass Residen adalah status paling bawah hatta dibawah Permanent Residen sekalipun lebih tinggi kedudukannya.

5. Pass Residen ini akan dikeluarkan hanya untuk membolehkan pemegang passport BOC berada di Malaysia secara sah, selaras dengan peruntukan perundangan iaitu Peraturan 16A, Peraturan Peraturan Imigresen 1963.

6. Pemberian Pass Residen ini atas dasar Hak Asasi Manusia  kerana Malaysia memberikan kemudahan Imigresen kepada semua sama ada rakyat Malaysia atau bukan rakyat Malaysia.

7. Zahid Hamidi tidak pernah mengkhianati kepercayaan yang diberikan bangsa Melayu kepadanya malah beliau seorang pemimpin yang tegas dan menjaga hubungan diplomatik antarabangsa.

TINDAKAN BODOH WAJAR DITANGANI DENGAN TINDAKAN BIJAK


Mungkin ramai geram dan marah apabila menteri KDN masih berlembut hati dalam ketegasannya berhadapan dengan perangai rakyat Malaysia yang sebenarnya tidak mengakui kewarganegaraan mereka sendiri. Tak kurang juga para spinner membuat cerita untuk menuntut kemarahan penyokong BN kononnya menteri KDN lemah hilang taring. LADY mempunyai pandangan sendiri kenapa Dato seri Ahmad Zahid memutuskan kebenaran berkenaan.(kupasan  ringkas akan dijelaskan dibawah. Sila baca hingga perenggan terakhir- terima kasih) jika benar ini cerita sebenarlah.

Tindakan si cina pengkhianat ini memalukan diri mereka sendiri .. dengan bertindak memusnahkan pasport Malaysia milik mereka di UK hanya menunjukkan konon diri mereka berhak menjadi warganegara UK adalah tindakan paling BODOH LADY pernah baca sepanjang usia LADY. LADY tak pedulu apa pekerjaan mereka di sana. Basuh pinggan? Melacurkah.. mencurikah merompakkah.. itu hal mereka. Bukan Malaysia yang menghalau mereka ke sana!!!

perbuatan mendesak sedemikian mungkin boleh dibuat di dalam Malaysia kerana kerajaan bukan zalim ke atas mereka yang kejam kepada imej negara! Tetapi UK bukan sebuah negara yang akan melayan kerenah beruk seperti mereka. Jika mereka memilih warga asing menjadi warganegara mereka. Sudah pasti warga aaing berkenaan ada kelebihan dan mempunyai prestasi yang boleh membantu UK (andaian LADY secara pribadi) dan bukannya beruk-beruk atau anjing gila yang hanya tahu menyalak pada tangan yang memberi peluang mereka makan dengan selesa!

Baca

Dimaklumkan ada lebih kurang 1000 orang Cina Malaysia yang tidak berwarganegara di United Kingdom.
Mereka berhijrah ke sana dan sama ada mengoyak/membakar/membuang pasport Malaysia milik mereka dengan harapan negara UK akan menerima mereka sebagai warganegara disana.

Namun,UK menolak. Dalam keadaan tersepit, mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia balik. Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi kini mengorak langkah untuk membantu mereka.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ahli Parlimen DAP Tanjung, Ng Wei Aik berkata kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.- april 2014

Secara pribadi LADY ucapkan tahniah kepada menteri KDN kerana tak bertindak zalim ke atas mereka yang kejam ini. Mungkin ada rakan LADY tidak berpuas hati dengan tindakan lemah lembut dilakukan oleh pihak KDN.

LADY sebenarnya bersetuju 1000 orang ini dibenarkan pulang. Jauh lebih elok mereka balik sahaja dari terus menyalak di UK. Jika dibiarkan... tindakan beruk ini bukan sahaja memalukan diri mereka sahaja, mencalar imej kerajaan Malaysia yang kemungkinan akan berhadapan pandangan serong mengabaikan rakyatnya jadi pengemis di luar negara.

Pada LADY tindakan memberi bantuan untuk menerima mereka balik itu tindakan bijak sebenarnya. Jika dibiarkan.. LADY yakin lebih banyak tindakan bodoh bingai akan mereka lakukan termasuk berhimpunan mogok di hadapan pejabat agensi berkaitan untuk menerima permintaan mereka. Alahai.. cukup-cukuplah kerajaan Malaysia berhadapan situasi tradegi MH370 yang memerlukan sokongan negara lain dalam menyelesaikan misteri kehilangan pesawat berkenaan. Takkan hal remeh  lagi kebudakan seperti ini nak dibiarkan memalit noda busuk atas kredibiliti negara!

Hal menolak status kewarganegaraan Malaysia itu lebih elok  si beruk-beruk ini selesaikan di negara. Sebarang tindakan memalukan negarapun boleh dikenakan ke atas mereka sebaik sahaja mereka berada dalam Malaysia. LADY yakin, sudah pasti ada dalam 1 2 perenggan dalam perundangan boleh dikaitkan untuk mendenda/ menghukum perbuatan bodoh mereka ini. Bagi LADY, kesalahan wajib dihukum sebagai pengajaran pada individu lain agar tidak bertindak untuk kesalahan serupa atau sama!

Soal mereka ini berlainan fahamam politik,itu soal kedua.  Yang utamanya,elok juga mereka ini diberi kelonggaran balik ke Malaysia secara sah dan mengurus rayuan mereka untuk menjadi warganegara UK. Lebih cepat lagi elok. So selepas itu, tak perlulah kerajaan Malaysia pening menghadapi kerenah cina beruk ini memalukan negara. Kalau mereka bertindak lagi akan datang, rasanya kerajaan Malaysia boleh menolak untuk membantu mereka kerana saat itu mereka hanyalah MANTAN RAKYAT MALAYSIA sahaja. Tiada kaitan langsung lagi dengan negara walau ahli keluarga mereka masih ramai di Malaysia!

LADY sebenarnya kagum juga dengan keikhlasan mereka menzahirkan penolakan mereka menjadi warganegara Malaysia ini walau kaedahnya salah. Lebih baik memutuskan tidak mahu menjadu MALAYSIAN dari menjadi rakyat Malaysia dengan mencanang macam-macam perkara buruk atas nama negara! Atau hidup di luar negara, tak mengikutipun perkembangan negara, tatkala balaik ke Malaysia semasa PRU mengundi pihak pembangkang kemudian kembali ke luar negara meninggalkan kesan buruk yang mereka tinggalkan.!!!

LADY harap rakan-rakan LADY yang membaca artikel kali ini. Boleh memikirkan semula hal kemarahan anda. Kemungkinan apa yang LADY tulis pada perenggan di atas berkemungkinan ianya benar. Jika tidak betulpun, itu pandangan pribadi LADY. Bukan bertujuan membodek apa lagi mengipas. Cuba fikirkan dengan keadaan tenang kenapa dan mengapa.

Dalam menangani masalah individu yang kejam kepada negara, tak semestinya kita kena bertindak zalim. Itu namanya ikut perasaan. Kita kena bertindak dengan keadaan tenang dan bijak. Sememangnya pisau di tangan kita, takkan kita nak pisau di tangan kita robek kulit kita sendiri. Walhal pisau itu boleh digunakan untuk mengukir apa sahaja bentuk pada benda di tangan sebelah kita.

LADY nak bagi ucapan juga.. selamat pulang ke Malaysia pada beruk-beruk cina tersebut dan kemudian nak ucapkan selamat tinggal setelah urusan mereka selesai kelak.

Sila lepaskan status kewarganegaraaan anda wahai si cina! Memusnahkan pasport Malaysia ketika berada di luar negara itu merupakan tindakan terbodoh anda dan membuktikan anda semenangnya tidak layak menjadi rakyat Malaysia sedetikpun! Leoaskan kerakyatan anda walau anda selepas ini tidak menjadi rakyat mana-mana negara!

LADY berharap apabila suatu saat LADY berjalan-jalan di UK, mereka-mereka ini LADY  tak bertembung dan bertemu! Apa guna nak berkenalan dengan monyet-monyet yang hanya mengejar emas di negara luar tetapi menghumban batu ke negara sendiri!!! Negara tak akan kerugian jika kehilangan rakyat seperti ini.
Ps: SANGAT MENCINTAI MALAYSIA. Inilah negara tumpah darahku. Di sini aku dilahirkan  dan di sini juga aku disemadikan. Insyallah.

Pada spinner memburuk keadaan. Jika cerita ini benar, itulah Ulasan LADY. Jika ia tidak benar.. anda penyumbang FITNAH. Di dunia mungkin anda selamat. Di akhirat.. tunggu sahaja!!!!!!

DENGAR-DENGAR DISKAUN/ SUBSIDI 7% DITIADAKAN???? BETULKAH???


LADY tak akan tulis banyak. Cuma nak kata.. inilah keputusan pengundi Selangor dah lakukan. Pilihan mereka. Nak jadi hero atau heroin pun tiada guna. Hak memangkah adalah pengundi di kawasan negeri berkenaan. Yang tak mengundi PR tu bersabarlah.

TANGKAPAN PERTAMA DI SABAH: PERKONGSIAN UNTUK KEBAIKAN BUKAN MENGAIBKAN


Bukan nak mengaibkan pemilik akaun ini. Tetapi LADY nak kongsikan sebagai pengajaran kepada semua pengguna laman sosial .

Beringat-ingat ketika mengemaskini status anda di laman sosial. 

Tiada yg menghairankan jika maklumat tidak berkenaan tetiba muncul. Jika benar ia umpat. Jika tidak benar itu namanya fitnah. Selagi ada manusia yang tidak menyedari wujudnya KUASA BESAR ke atas seluruh manusia. Selagi itu  itulah  perbuatan berkenaan akan muncul di mana sahaja bukan setakat di alam maya.. aktiviti harian juga


Pengguna FB Norita Salamah (status fb yang menjadi punca penabgkapan itu berlaku ada di gambar atas)

A) BFT/RPT/1590/14 BERTARIKH 
09.04.14 JAM 1312 HRS, DI SIASAT DIBAWAH : SEK 233(1) AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA, SEK 505(b) KK, IO KES : INSP G17534 SUDIRMAN SULAIMAN


B) PENGADU: NORWATI BINTI AWANG, P/ 33 THN, B/BISAYA, K/POLIS TRAFIK IDP BEAUFORT, ALT/ NO 104, TAMAN SRI PANGLIMA, 89807 BEAUFORT, SABAH

C) TANGKAPAN: 1) N/NORITA SALAMAH BINTI ZAMAN, KP/ 861202-12-5026, P/28 THN, K/ PEMBANTU ANTIDADAH, AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN (AADK) BEAUFORT, SABAH

D) RAMPASAN :
1/ 1 BUAH H/PHONE SAMSUNG (S4), 
2/ 1 MONITOR KOMPUTER JENAMA DELL
3/ 1 BUAH CPU KOMPUTER JENAMA DELL
4/ 1 BUAH KEYBOARD JENAMA DELL
5/ 1 BUAH TETIKUS JENAMA DELL
6/ 3 KABEL KOMPUTER WARNA HITAM
7/ 1 KABEL INTERNET WARNA PUTIH
8/ 1 SOKET WARNA PUTIH


E) FAKTA KES :
PADA 8.4.2014 JAM LEBIH KURANG 9.00 MALAM, BERTEMPAT DI RUMAH PENGADU DI NO 104, TAMAN SRI PANGLIMA BEAUFORT, SABAH, PENGADU ADA TERBACA STATUS DARI LAMAN SOSIAL ''FACEBOOK'' YANG DIDAFTARKAN ATAS NAMA "NORITA SALAMAH ZAMAN" TELAH MENYEBUT ''ANJING2 PUTIH C NAJIB'' YANG MERUJUK KEPADA ANGGOTA TRAFIK POLIS DIRAJA MALAYSIA. MELALUI STATUS INI, PENGADU MERASAKAN KREDIBILITI DAN REPUTASI PENGADU SEBAGAI SEORANG ANGGOTA POLIS TELAH TERCALAR. PENGADU JUGA MERASAKAN TUGAS SEBAGAI ANGGOTA POLIS KHASNYA TRAFIK AKAN DIPANDANG SERONG JIKA PERKARA INI DIBIARKAN TANPA SEBARANG TINDAKAN DIAMBIL. LAPORAN DIBUAT UNTUK TINDAKAN POLIS DAN SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA SELANJUTNYA.

HASIL SIASATAN MENDAPATI, PENGADU MERUPAKAN SEORANG ANGGOTA POLIS CAWANGAN TRAFIK IPD BEAUFORT BERPANGKAT SARJAN. PADA 08/04/2014JAM L/KURANG 2100HRS, SEMASA MEMBUKA LAMAN SOSIAL FACEBOOK, PENGADU TERBACA STATUS DARIPADA PEMILIK AKAUN FACEBOOK BERNAMA "NORITA SALAMAH ZAMAN" YANG BERTULIS "jaga-jaga kmu, blum smua rkyt malaysia dpt br1m, sbuk sdh anjing2 putih c najib cari duit utk dia & poket tapuk anjing tu sndri, klu pakai tali pinggang keledar tu, kasi lurus btul2, nti kna saman sbb begulung tu tali pinggang keledar". STATUS LAIN ADALAH "TRAFIK PAPAR CARI DUIT CARA KEJI"..Bodo ke bangang trafik papar, blh2 saman laju d kwsn lorong memotong jln bongawan tu. laju 90km/h.sdh la x signboard had laju, gulung blik la tu jln 3 hala. gila ka mau suru org memotong tp laju 90 ja d sana. nmpk sgt cara perangkap org tu. buat jln 3 hala, siap ada signboard LORONG MEMOTONG tp x blh laju lbh 90. siapa2 mau lalu jln tu blh siap2 bw batu ka apa2 ja yg blh baling kepala otak trafik yg jaga d sna. sbb bangang sgt...KEMUDIAN PADA 09/04/2014PENGADU MEMBUAT LAPORAN POLIS DI BALAI POLIS BEAUFORT.

PADA 09/04/2014 JAM L/KURANG 1700 HRS, SEPASUKAN PEGAWAI DAN ANGGOTA JSJ IPD BEAUFORT TELAH MEMBUAT TANGKAPAN KEATAS SASPEK DALAM KES INI DI PEJABAT AGENSI ANTI DADAH KEBANGSAAN (AADK) BEAUFORT, TINGKAT BAWAH, BANGUNAN URUSETIA DAERAH, BEAUFORT. TURUT DIRAMPAS ADALAH H/PHONE JENAMA SAMSUNG S4, DAN SATU SET KOMPUTER JENAMA DELL MILIK AADK BEAUFORT YANG DISYAKI DIGUNAKAN OLEH OKT SEMASA MEMUAT NAIK STATUS BERKENAAN DIINTERNET. OKT MERUPAKAN 1/P, BERUMUR 28 TAHUN, TELAH BERKAHWIN DAN MEMPUNYAI SEORANG ANAK PEREMPUAN BERUMUR 8 TAHUN. OKT TELAH BEKERJA DI AGENSI DADAH KEBANGSAAN SELAMA 5 TAHUN DENGAN JAWATAN PEMBANTU ANTIDADAH. OKT MENGAKU TELAH MENULIS STATUS BERKENAAN KERANA TIDAK PUAS HATI DENGAN POLIS TRAFIK KERANA TELAH MENDAPAT SURAT SAMAN "SPEED TRAP" DI JALAN BONGAWAN - PAPAR SEMASA MELALUI JALAN TERSEBUT PADA 17/03/2014. TANGKAPAN KINI DITAHAN DILOKAP IPD BEAUFORT DAN AKAN DIREMAN. SIASATAN DITERUSKAN.

E) TINDAKAN :
1. RAKAMAN PERCAKAPAN PENGADU TELAH DIBUAT
2. TANGKAPAN DAN RAMPASAN BARANG KES
3. OKT AKAN DITAHAN REMAN


Ps: Setiap pengamal media sosial harus mengetahui sedikit sebanyak undang2 ianya menjadi benteng utk tdk dikenakan tindakan undang-undang. Walau akaun tu hak pribadi tetapi ia tak seperibadi manapun jika dikongsi baca oleh pengguna lain. Kemungkinan pembaca itu adalah individu yang ditujukan semasa status dikemaskinikan. So.. fikir dulu sebelum bertindak. Bertindak semasa beremosi tak sama dengan tindakan selepas berfikir

Penangkapan ini bukan menyekat kebebasan bersuara. Bersuara dibolehkan tetapi kena pada tempatnya. Kalau disaman sekalipun, andai tidak puas hati boleh kemukakan teguran terus kepada pihak berkaitan. Kalau takpun, minta nasihat dari panel perundangan. Kalau merasakan situasi itu menindas dan dapat dibuktikan, tak salah failkan saman balik.

Sharing is caring. Pengalaman untuk diri LADY dan rakan-rakan juga.

Sumber : dang suria FB

ANWAR TAHU KEDUDUKAN MH370??????!!!


LADY ternanti-nanti.. bila agaknya si Anwar nak dedahkan misteri kedudukan MH370 tu. Dia kata dia tahu. So apa lagi silakan kongsikannya. Tak payah nak glamourkan diri dalam parlimen untuk kebenaran. Kang awak dah biasa lakukannya. Dalam dewan Parlimen bunyi lain.. dah tu luar dewan bunyi dah lain.!!!

Apabila si Anwar ni keluarkan kenyataan kononnya dia tahu kedudukan MH370.. andaian dalam otak LADY dah muncul.. saja LADY tak nak tulis untuk kali ini. Kang tak pasal-pasal LADY pula dapat surat saman. Tak mampu LADY nak menanggung perbelanjaan perbicaraan. Tak mampu LADY nak bayar saman tu kelak. Si ikan bilis ni hanya boleh suarakan pandangan tak mampu nak lawan si ikan jerung.

Apapun, LADY tetap menanti pengumumannya. Rasanya bukan LADY saja.. tetapi seluruh dunia nak tahu. Kot2 anwar dah awal2 menempah wartawan CNN datang interview dia dulu
Hari ini kan. Dah khamis dah ni. Takkan khamis minggu depan kot.. kalau tak pun khamis bulan depan atau tahun depan. Atau khamis tu sebenarnya tak pernah wujud dalam jadual Anwar!!! Ada beberapa jam lagi khamis hari ini. Ianya hanya berlalu selepas detik 12 tengahmalam 1 minit!

TAK ALERT ATAU MEMANG BUTA MATA????!



Bila LADY baca 1 status ketua penerangan pemuda UMNO Malaysia dan kemudian membaca artikel di surat khabar.. LADY terfikir.. kenapa perkara ini boleh dibenarkan terjadi??? Dan LADY bersetuju dengan kenyataan saudara Jamawi pasal ini

Untuk menaikkan nama resort...itu sudah semestinya. Publisiti menarik lebih ramai pelanggan. Tetapi kenapa harus membenarkan bendera Israel digantung kawasan resort itulah yang menjadi pelik.

Kenapa ?

Tidakkah pemilik resort memahami sentimen dunia dan negara. Tak payah nak kata tak berminat dengan perkembangan politik. Sekurang-kurangnya pengetahuan am wajar diketahui

Tidakkah pemilik resort wajib tahu bahawa Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik atau apa-apa hubungan rasmi dengan Israel. Atas sebab itulah tengok sahaja pada passport antarabangsa kita. Telah dinyatakan penggunaan passport seluruh dunia kecuali Israel.!!


Lagi LADY pelik.. penggambaran filem ini diberi kebenaran atau lebih senag permit? Tidakkan semasa mendapatkan kebenaran, segala dokumen dan penglibatan wajar diisi dalam borang secara detail. Tidakkah ada yang masih disembunyikan????

LADY pun nak tahu.. tidakkah ada tindakan pihak berkuasa berkenaan ini??? Takkkan dibiarkan????

Mohon penceraham dari KDN dan pihak berkaitan dengan isu ini

LAJIM UKIM DITUDUH MENCURI WANG RAKYAT??? TAUFICK RUSCHI BUAT LAPORAN POLIS!!!


Semalam, 8 April, Ketua Cabang PKR Beaufort telah membuat laporan polis terhadap Lajim Ukin yang merupakan MPN PKR Sabah kerana mencuri wang parti yang distatuskan sebagai wang rakyat. 

Laporan polis telah dibuat oleh Taufick Ruschi, 56, di Balai Polis Kota Kinabalu jam 10:52 pagi semalam kerana tidak berpuas hati dengan tindakan Lajim Ukin, ADUN N.25 Klias merangkap Pengerusi Perhubungan PKR Sabah yang telah menerima dana kewangan sebanyak RM400 ribu daripada Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor untuk membantu mangsa-mangsa banjir di Daerah Beaufort. Menurut Taufick, wang tersebut sehingga ke hari ini tidak diagih-agihkan kepada rakyat yang menjadi mangsa banjir. 

Laporan Polis dibuat oleh pengadu untuk siasatan dan tindakan Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dan meminta pihak Polis Diraja Malaysia menyiasat kes tesebut mengikut Seksyen 409 atau mana - mana undang -undang yang berkenaan.

 

Taufick membuat laporan polis agar SPRM dan PDRM melakukan siasatan dan mengambil tindakan terhadap Lajim Ukin yang telah menerima dana kewangan sebanyak RM400 ribu dari Menteri Besar Negeri Selangor tetapi tidak mengagihkan peruntukan tersebut kepada rakyat yang terlibat menjadi mangsa banjir di daerah BEAUFORT. Lajim Ukin bagaimanapun telah menggunakan dana wang tersebut untuk kepentingan peribadi. Taufick mendesak agar SPRM menyiasat Lajim Ukin berkaitan dengan rasuah dan mahu PDRM memyiasatnya di bawah Seksyen 409 atau mana-mana undang-undang yang berkenaan.


Ps: semasa LADY dapat maklumat ni, LADY ingatkan gurauan rakan-rakan LADY. Namun setelah LADY memeriksa kesahihan laporan. Ianya adalah benar!
Wahhh.. apa dah jadi? Lajim nak jawab apa tentang pertuduhan ini???

OH MP PR? MASALAH DALAM RUMAH SENDIRI MINTA PM JUGA SELESAIKAN??????


Macam mana jadi pemimpin ni sampai masalah dalam rumah sendiri tak boleh settle? Takkan gaji sebagai MP dah habis dikerjakan sehingga taj mampu nak hantar anak ke pusat asuhan.

Dahlah macam beruk dalam dewan parlimen.. nampak sangat disiplin kehidupan pun nak minta PM juga selesaikan????

ps: agaknya selepas ini, susu, pampers anak merekapun mereka minta PM sponsor agaknya????

ISU TAMPAR: ZAHID MENJAWAB DENGAN TAWARKAN RM501


Hahahha... ambik ko Yong Teck lee !!!

PUTRAJAYA 8 April – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini menawarkan RM501 kepada Datuk Seri Yong Teck Lee jika bekas Ketua Menteri Sabah tersebut berani menamparnya.

Katanya, Teck Lee tidak perlu bersusah payah dan membelanjakan duit untuk mencari orang lain menamparnya tetapi harus bertindak sendiri.

“Ada orang yang bermurah hati menderma RM500 untuk mencari orang menampar saya, sesiapa sahaja yang berjaya menampar saya akan terima duit ini.

“Saya pun membuat tawaran RM501 kepada orang baik ini jika dia sendiri yang menampar saya. Kalau dia berani berbuat demikian, kenapa pula suruh orang lain menampar saya,” katanya ketika berucap dalam perhimpunan bulanan kementeriannya, di sini hari ini.

Walaupun Ahmad Zahid tidak menyebut nama Teck Lee secara terang, namun beberapa hari lalu bekas Ketua Menteri Sabah itu telah menawarkan RM500 kepada mana-mana individu yang berjaya menampar Menteri Dalam Negeri.

Tawaran itu dibuat Teck Lee selepas insiden penculikan di Semporna pada malam 2 April lalu yang menyebabkan Gao Hua Yuan, 29, dari China dan seorang pekerja resort dari Fi­lipina diculik.

Selain menawar RM500 untuk menampar Ahmad Zahid, Pre­siden Parti Maju Sabah tersebut turut menyediakan RM1,000 kepada mana-mana Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang mengusulkan supaya gaji Menteri Dalam Negeri, Menteri Pertahanan serta Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah ditolak.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad Zahid berkata, kerjasama untuk mengawal keselamatan di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) berjalan dengan baik tetapi masalah timbul apabila muncul tali barut dalam kawasan tersebut.

Beliau berkata, seramai 15 pekerja resort tanpa dokumen di Semporna telah ditahan dan disiasat secara bersama oleh polis dan Imigresen.

“Kita tidak mengesyaki kesemua mereka yang ditahan ini, tetapi siasatan awal menunjukkan terdapat unsur dalaman berhubung kes penculikan yang berlaku,” katanya.

Tambahnya, Kementerian Dalam Negeri bekerjasama dengan Esscom dan pihak berkuasa Filipina untuk menyelamatkan dua mangsa yang telah diculik dari Resort Singamata di Semporna itu.


Ps: padan muka. Suka hati nak tawar bayaran arahkan orang tampar DS Ahmad Zahid Hamidi! Kenapa nak sirih orang lain tampar menteri KDN? Kalai berani tampar dengan tangan sendirilah pakcik!