Followers

ULAMAK PAS LEBIH UTAMAKAN POLITIK DARIPADA AGAMA

Juhaidi Yean Abdullah – Apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi menegur Majlis Syura Ulama PAS sebagai berhelah politik atas keputusan yang dibuat mengenai penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam baru-baru ini, PAS menjawab badan itu dianggotai ulama yang bebas pengaruh politik. Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menjelaskan bahawa Majlis Syura ialah badan pemandu parti dalam perkara yang memerlukan pandangan syariah. Katanya, Tun Abdullah tidak faham kedudukan Majlis Syura.

Jawapan Tuan Ibrahim tidak benar. Hakikatnya, sebagai sebuah badan dalam parti politik, Majlis Syura membuat keputusan dipengaruhi kepentingan politik. Jika dilihat keanggotaannya pula, walaupun ada ulama dalam kalangan mereka semuanya berjawatan politik, sama ada dalam PAS mahupun kerajaan negeri yang mereka perintah. Tuan Ibrahim yang turut menganggotai badan ini ialah Pesuruhjaya PAS Pahang selain Ketua Penerangan PAS.

Kontroversi kalimah Allah jelas menunjukkan Majlis Syura bermain politik. Apa tidaknya, ketika kali pertama keputusan PAS bersetuju membenarkan bukan Islam mengguna kalimah Allah pada 2010, Majlis Syura memilih untuk tidak mengambil sebarang pendirian. HarakahDaily 5 Januari 2010 melaporkan Tuan Ibrahim bersama pemimpin tertinggi PAS bermesyuarat tiga jam membincang keputusan mahkamah yang membenarkan gereja Kristian menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Apakah Majlis Syura pada masa itu tidak memahami signifikan keputusan mahkamah atau pentingnya isu asas ini kepada orang Islam? Apakah dengan berdiam bisu, ia mengharapkan perkara fundamental ini akan berlalu begitu saja? Tidakkah Majlis Syura berasa bertanggungjawab untuk menjernihkan kekeliruan kalangan Muslimin?

Lebih mengecewakan ialah hakikat bahawa keputusan yang dibuat Majlis Syura adalah lima tahun lebih lewat daripada Majlis Fatwa Kebangsaan yang sudah pun menetapkan perkara sama pada 2008 lagi. Kenapa begitu? Jawapannya mudah saja. Majlis Fatwa Kebangsaan dianggotai Mufti dan ulama tidak berpolitik, manakala Majlis Syura dianggotai ulama berkepentingan politik.

Tak faham kedudukan Majlis Syura

Benarlah kalau bekas Perdana Menteri itu dikatakan tidak faham. Saya rasa jutaan orang lain, tidak ketinggalan orang PAS sendiri, yang tidak faham dengan kedudukan Majlis Syura. Dalam isu kalimah Allah yang asas ini pun, ia mengambil masa bertahun-tahun untuk Majlis Syura membuat ketetapan. Beberapa anggota Majlis Syura berjawatan politik Mursyidul Am, Presiden dan Timbalan Presiden pula sudah mendahului majlis apabila awal-awal lagi berpendirian bersetuju dengan rakan politik DAP dan PKR dalam isu kalimah Allah. Membaca teks disediakan kepadanya, Abdul Hadi merasionalkan penggunaan kalimah Allah untuk bukan Islam, sambil diperhatikan Lim Kit Siang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beberapa ayat al-Quran dibaca Abdul Hadi untuk menjustifikasikan pendiriannya.

Atas tekanan pelbagai pihak, khususnya orang PAS sendiri dan tidak kurang daripada anggota Majlis Syura seperti Datuk Dr Haron Din dan Datuk Harun Taib, ketiga-tiga pemimpin PAS itu mengubah pendirian dua tiga minggu selepas itu. Nik Aziz mengata orang bukan Islam yang nak guna kalimah Allah adalah 'mengarut'.

Sikap klu-klek tak disenangi

Sikap klu-klek anggota Majlis Syura tidak disenangi pemimpin DAP atau PKR. Mereka tidak menghormati Majlis Syura atau keputusannya. Karpal Singh mahu Majlis Syura menarik balik keputusannya manakala Anwar dan Azmin Ali dengan terang menolak pendirian Majlis Syura. Bagi mereka, keputusan Majlis Syura hanya relevan kepada ahli PAS saja. Bagi belasan juta orang Islam lain di negara ini, yang perlu diikuti ialah fatwa yang dikeluarkan Mufti dan Majlis Fatwa Kebangsaan, bukan PAS atau Majlis Syuranya.

Banyak lagi kes membuktikan Majlis Syura berkepentingan politik – menghalalkan demonstrasi haram BERSIH 3.0 dan penyertaan ahli PAS dalam Seksualiti Merdeka, tidak membuat pendirian jelas berhubung Amanat Hadi atau tafsiran dan kenyataan Nik Aziz yang mengelirukan.

Berhubung tindakan menggugurkan keanggotaan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dalam Majlis Syura, apa pula punca sebenarnya? Jika kehadiran Nasharuddin bersama Perdana Menteri di Makkah tahun lalu dan di Gaza minggu lalu hendak dijadikan asas, apakah ini boleh dikategorikan sebagai 'melanggar peraturan berjemaah, tindak tanduk yang merugikan parti dan menimbulkan kekeruhan dalam kalangan ahli parti'? Atau ia berpunca daripada prejudis pemimpin PAS kerana pendirian Nasharuddin lebih mementingkan ummah dan akidah daripada politik semata-mata?

Seperti juga nasib yang menimpa bekas Naib Presiden dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali, episod Nasharuddin ini amat memalukan kerana Majlis Syura gagal mempertahan kebenaran anggotanya sendiri.

Sumber : AID dot com

BLOGGER PAKATAN DITANGKAP KHALWAT BERSAMA BINI ORANG??!!!


Terdesak sangatlah tu kot hingga tak boleh cari tempat selesa. Dalam kwreta pun boleh ON! agaknya berapa lama dah aktiviti HOT ni mereka lakukan???? Agaknya blogger ni tak nakler kehilangan dia dari rumah lama sangat. Nanti boleh disyaki. So kawasan gelap tidak jauh dari rumah lah kawasan strategik untuk dia melakukan operasi 'geledah'

Siapakah blogger itu? Tengok muka dia dan baca seterusnya di bawah.....

PANASS!! Blogger Pakatan Haram Di Tangkap Khalwat 'Bersama' Bini Orang?

Seorang blogger Pakatan Haram yang agak popular dikalangan pemfitnah tegar Pakatan telah ditangkap khalwat bersama isteri orang semalam. Kononnya dia ni seorang blogger yang hebat fitnahnya. Sekali dia fitnah boleh gegar satu Malaysia.

Dia di tangkap berhampiran rumahnya (kawasan gelap) apabila berdua-duaan bersama seorang perempuan didalam kereta, keadaan yang mencurigakan. Kejadian berlaku di Permatang Pauh. Setelah disoal siasat, perempuan terbabit adalah isteri orang.

Semasa kedatangan pihak berkuasa, kedua-dua pasangan berada didalam yang begitu mengaibkan. Mengikut laporan, punya la asyik 'bersama' hingga tidak sedar kelakuan 'aib' mereka tu sedang diperhati dan dirakam. 


Identiti blogger terbabit terbongkar apabila banyak alatan media, gajet dan pas majlis didalam keretanya. Setelah disoal siasat, pemuda terbabit mengaku dirinya memiliki blog Anak Sungai Derhaka atau URLnya http://darisungaiderhaka.blogspot.com

Pemuda yang mengaku blogger terbabit cuba menghubungi seorang 'VVIP' untuk meminta bantuan, namun handphonenya dirampas dan dibawa ke balai.

VVIP yang dia cuba hubungi itu, merupakan MP Permatang Pauh, pejuang LGBT, juga mempunyai video lucah bersama 'pelacur china' yang tersebar baru-baru ini. - sumber - Haramkahdaily.net

Biasa la, puak Pakatan haram ni, memang suka sapu bini orang. Janda dan anak dara ada, dia taknak, bini orang juga yang depa sapu. Dosa pahala tolak tepi, apa yang penting 'sedap'.

Berita ini adalah jawapan kepada FITNAH "Anak Sungai Derhaka" kepada Blogger dan Troopers UMB. Kononnya troopers dibayar mengikut 'perkataan'. Satu perkataan dua ringgit. Dei macha, cerita bodoh dan fitnah macam lu buat, sapa pun boleh. Contoh 'cerita fitnah' macam cerita yang aku buat diatas.. sedap?

Gambar lu letak, haram takdak sekor pun UMB. Video yang lu taruk tu pun, bukan video UMB, itu video Tun Maharezza, atau lebih dikenali sebagai TMX. TMX takdak kena mengena langsung dengan UMB. Kalau lu nak fitnah, bikin elok-elok sikit la bro. Ini fitnah macam budak sekolah.

Sumber: mctheory blog

Psssss.. kata2 mctheory still lembut lagi tu. Depa ni tak reti bahasa sopan ni. Yang tersorok pun depa boleh cakap terang-terang tanpa ada rasa malu. Oppppsssss lupa lak .. dah nos tak tahu malu. Mestilah anak sependidikan mewarisi juga genatik tu!

Tahniah kepada MP permatang Pauh. Upahan hang dah kena cekop buat PROJEK dengan bini orang. Ini antara strategik nak kata dia ni blogger BN ker?

Tahniah mc theory blogger sebab dah dedah aktiviti HOT ni. Kot lepas ni dia jadi ALIM pula. Takpun cepat-cepat bekejar jumpa nik aziz dapatkan pengampunan

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

DEMAM OPEN MINDED MELAMPAU


Geli geliman pu3 tengok gambar di atas. Pada awalnya.. pu3 rasa tak nak guna gambar ini. Namun fikir dua tiga kali. Dah dimaklumkan (matkilau blogger) kata gambar ni dah tersebar HOT di laman sosial FB. So tak salah pu3 nak publish dalam artikel inim sebagai pengajaran buat mereka yang mungkin terlupa diri dan buat mereka yang bakal nak lakukannya.

Ntah apa difikirkan oleh kedua perempuan dalam gambar ini semasa nak mengambil gambar ini. Kalau nak gurau.. gurauan tak perlulah diabadikan dalam gambar. Tengok sepintas lalu dah nampak ciri-ciri lucah merangkap unsur ke arah ghairah melampau dah nampakm. Hello.. gambar kekdang boleh dinilai pelbagai tanggapan walau niat nak pose adalah sebaliknya.

Takkan dalam 2 orang ni.. tak ada seorangpun boleh berfikir rasa MALU dengan perkongsian apa tah lagi keduanya menutup aurat kepala mereka. Cik kak... menutup aurat tetapi aksi lucah ni.. sangat tak kena!!! Memalukan golongan hawa yang bertudung tau! You berdua dah membiarkan maruah korang diejek dan dipijak

Pu3 tak peduli untuk tujuan apa gambar dipublish. Tetapi pu3 nak tegur. Kalau open minded sangat atau terbuka sangat akhlak tu... ingat nama keluarga koranglah. Lepas ni... mana korang nak letak muka.? (Kalau tahu maluker) Kalau korang ni kawan pu3. Sah2 pu3 basuh habis korang! So pada individu yang baca artikel ini dan mengenali wajah memalukan kaum hawa bertudung ni. Nasihatkan mereka.

Kalau nak tunjuk happy sangat dalam fb sekalipun... bijaklah sikit. Jangan sampai korang diaibkan .

Pada haum hawa. Nak tunjuk keindahan ciptaan Allah yang bersifat sementara ini. Biarlah membuatkan orang selesa dan kagum bukan membuatkan ada yang tak senang duduk! Tak faham? Tanya pada yang faham. Pu3 tak kuasa nak explain lebih-lebih

Inilah padahnya menjadi pengguna laman sosial tetapi tiada kawalan kendiri yang baik. Mungkin sekrang tak rasa apa. Kita akan malu di kala gambar begini keluar semuka di kala usia dah lanjut. Astagfirullah!!!!!

Makan durian boleh. Kongsi makan durian tak salah tapi kongsi cara ini..... hmmmmmmmm MEMALUKAN!!!!!!

AGAKNYA  hasrat bwginilah yang diingini anak beranak Anwar bin ibrahim. Bahagialah dia yang menyongsangkan akhlak melayu Islam!

BOO SU LYN BUAT HAL KEMBALI

Hmmmm.. Amoi ni buat hal lagi. Tak sudah-sudah nak menulis ikut kepala otak dia saja! Apabila tengok gambar dari blog double Y ini. Pu3 terus teringat perbuatannya yang MENIPU dan PAKSA MASUK dalam program Puteri BICARA PEMIMPIN! Tengoklah! Sanggup menyarung selendang untuk menghindar dikenal pasti wajah amoinya. ! Dahlah buat hal . Ingatkan dah dibalun dan ditegur dia dah sedar.. Upanya tidak!

Ok baca dulu pendedahan blogger double Y di bawah:

#RCISabah : Boo Su Lyn The Malaysian Insider SPIN Keterangan Saksi


Inilah antara sebab kita jangan terlalu mudah percaya dengan setiap laporan yang dikeluarkan oleh media pembangkang. Terutama sekali laporan dari Malaysiakini dan The Malaysian Insider.


Selain banyak guna pengikat kata pada setiap perkataan laporan wartawan mereka kadangkala ditokok tambah supaya memberi kelebihan kepada pihak mereka.

Laporan pendengaran awam prosiding RCI untuk menyiasat pemberian kerakyatan kepada warga asing di Sabah yang ditulis oleh Boo Su-Lyn sebagaimana dipaparkan dalam gambar (atas) adalah antara laporan 'media spinning' untuk memburukkan kerajaan dan SPR.


Laporan Boo Su-Lyn berbunyi :

A then-Sabah National Registration Department (NRD) director sold 16,000 NRD receipts for more than RM1million that enabled immigrants in Sabah to vote, the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants heard today.

Hahaha...


Mungkin Boo Su-Lyn pekak atau sengaja buat-buat pekak. Kerana sepanjang prosiding siang tadi keterangan saksi ke-34 (SP34) iaitu DSP Badaruddin Peg. Turus 1 Intelligent Technical IPK Kelantan tiada menyebut bahawa Ramli Kamaruddin yang ditahan di bawah ISA mengaku mengeluarkan 16,000 resit dokumen untuk tujuan UNDI!

Antara transkrip asal keterangan yang diberikan SP34 :


1. Tuan bertugas di mana sekarang dan sebagai apa? 
SP34 : Peg. Turut 1 Intelligent Technical di IPK Kelantan selama 17 tahun. 

2. Apakah tugas-tugas tuan? 
SP34  : Selain pentadbiran saya juga melakukan risikan keselamatan. 

3. Adakah tuan ingat ketika bertugas di Bukit Aman, tuan terlibat dengan ops khas? 
SP34 : Yang saya tahu mengenai pengeluaran IC secara salah di Sabah. 

4. Apa peranan tuan dalam ops tersebut? 
SP34 : Saya menjalankan temubual dengan tahanan. 

5. Tujuan untuk temubual? 
SP34 : Membuat risikan dan intelligence repot. 

6. Adakah tuan ingat berapa orang ditangkap? 
SP34 : Saya tidak tahu. 

7. Mereka ditangkap di bawah Akta apa? 
SP34 : Akta ISA. 

8. Siapa yang tuan temubual? 
SP34 : Ramli Kamaruddin adalah Ketua Pengarah JPN Sabah ketika itu. 

9. Berdasarkan keterangan adakah Ramli terlibat sama dengan pengeluaran IC secara tidak teratur? 
SP34 : Yang saya maklum Ramli terlibat dengan pengeluaran resit KP19 dan KP11. KP19 untuk renew IC dan KP11 untuk IC hilang. 

10. Berapa banyak resit dikeluarkan? 
SP34 : 16,000 resit dikeluarkan kepada individu-individu pendatang asing iaitu India, Indonesia, Pakistan dan lain-lain. 

11. Motif pengeluaran IC tidak teratur? 
SP34 : Untuk duit, keuntungan. 

12. Adakah bayaran dibuat kepada En.Ramli?
SP34 : Setiap resit dikenakan RM250. 

13. Motif keluarkan resit ini? 
SP34 : Untuk keuntungan saja. 

14. Berapa jumlah keuntungan diperolehi? 
SP34 : Lebih kurang RM1 juta. 

13. Adakah Ramli mendedahkan sesiapa ada beri arahan untuk berbuat demikian? 
SP34 : Ramli mendedahkan beliau buat atas keuntungan sahaja. 

14. Adakah nama-nama orang lain atau ahli politik disebut terlibat bersama Ramli? 
SP34 : Tiada. 

15. Adakah Ramli bekerjasama dengan SB ketika ditemubual? 
SP34 : Bekerjasama dengan baik dan ikhlas.


Cukup sampai situ sahaja, soalan saya buat Boo Su-Lyn, cuba beritahu di mana dalam keterangan saksi tadi mengatakan bahawa pengeluaran IC yang dilakukan oleh bekas kakitangan JPN adalah untuk MENGUNDI?

Boo Su-Lyn walaupun you seksi, cantik. Tapi sayang you bodoh!

Sumber: Double Y blog

Bagi pu3.. Ayat blogger double Y ini still berhemah. Berbanding otak licik bangang amoi ini.! Kalau nak sangat persalahkan BN.. Jangan salah korek lubang siau chea. Salah korek lu ngan penipu lu masuk sekali dalam lubang! Macam ni. Kan dah kantoi!

Never trust this. Amoi after what she done before!!!!! Tahniah blogger Double Y. Tersentap habislah itu amoi!

#1MalaysiaTolakFitnah
#PRPenipuBesar
#BNBah
#janjiDitepati

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SEHARI TAK MEROYAN SAH BUKAN ARBAIYAH


Ingatkan sehari 2 ni Arbaiyah dah taubat Nasuhah. Upanya.. masih tak berubah jugam she stilk same person same heart same bad habitt. Sebentar tadi tengok biasalah ayat twitter kempen tunjuk ALIM dan RIAK . Tak per... go ahead sia. Pu3 tak kisah.

Tapi... part nak mempolitikkan agama ni memang pu3 alergic dan pantang apabila perempuan ni start jadi minah politik kotor dalam twitter. Sah pu3 bukan baling bantal kat dia. Batu bata. Api sekali pu3 baling asalkan cara tu dia boleh sedar.. pu3 kisah sangat.

Apa jadahnya dia nak mempersoalkan pemergian PM ke GAZA. Nampak sangat DENGKI dia . Sedang membuat timbang berat keluhan.. apasallah mursidul PAS tak nak kw GAZA. Bolwh ditayang dan dibanggakan.


Betullah kata mctheory blogger..

Sapa kata Islam tak diperjuangkan di Malaysia? Kerajaan Malaysia mengikhtiraf Islam sebagai agama rasmi Malaysia. Wujudnya perkongsian ekonomi orang Islam, ada zakat, ada penabungan untuk ke haji, setiap penempatan baru wajib ada masjid atau surau, shopping kompleks syaratnya kena ada surau mengikut keluasan, azan dibenarkan, ceramah agama boleh dimana-mana saja dan banyak lagi undang-undang Islam yang telah kerajaan Malaysia gunapakai.

Tapi Abby perlu ingat, Malaysia juga berbilang kaum dan agama. Jadi, agama lain pun perlu juga diberi pilihan dan hiburan dengan cara mereka sendiri. Itu yang kerajaan Malaysia lakukan sekarang. Umpama kita tengok TV, remote kat tangan kita. Channel mana kita nak pilih, itu bergantung pada hati dan iman kita la. Dosa dan pahala di tangan anda, jangan salahkan orang lain.

Agaknya hal nipun Arbaiyah tak tahu kot. Kalau takpun tahu tapi saja nak MENGGLAMOURKAN diri. Buatlah yang dia saja yang TERBAIK. HEIIIII cik kak. Kalau dengki sangat tak payah meroyan tunjukkan DENGKI tu. Ketara sangatlah cik kak.

Pu3 bangga sangat atas keberanian PM serta isteri ke GAZA. Buktikan hubungan baik dengan negara yabg menjadi mangsa kekejaman Israelm bebanding kepimpinan PAS termasuk Arbaiyah. Yang ngaku Islamik sangat. Tetapi dalam masa sama sanggup lak memuja Anwar bin Ibrahim yang mempunyai hubungan sangat akrab dengan Israel. Sanggup lak berlutut ketar kat pejuang langkah mayat aku kalau nak jadikan Malaysia negara Islam. Awat hang takbmeroyan dalam twitter balun depa. Kalau mengaku pejuang Islam.

Pu3 nak tanya ni... betulkah hang pejuang islam ni. Tak nampak pun. Tukang canang dan meroyan adalah. Sesuai sangatlah dalam PAS. Coz dalam BN perempuan jenis Arbaiyah ni hanya mengotorkan je dengan akal yang sangat dangkal dan jelek

Pada yang rasa sangat nak membela ISLAM. Ni nasihat pu3. Jangan kemaruk jadi arbaiyah kedua atau seterusnya. Rosak akhlak korang dibuatnya. Dalam agama Islam tak ada membenarkan RIAk apatah lagi nak memegahkan diri.

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu
#I♥PM

Oooooo...KEJAM KER?


Pu3 teringat ucapan dasar saidina abu bakar ketika beliau diangkat menjadi khalifah pertama selepas baginda Rasulullah saw wafat.

"... bagi orang yang susah dimataku adalah yang yang senang di mataku dan aku berikan bahagian untuk mereka. Bagi orang yang senang di mata kamu adalah susah dimataku sehingga aku ambil bahagiannya. Benar itu amanah. Dusta itu khianat"

Itu pelajaran pu3 semasa tahun 6 sekolah agama tau. Dan ia melekat dalam ingatan pu3.

Maksudnya. Orang yang susah atau miskin mendapat perhatian oleh saidina abu bakar dan akan membantunya. Manakala mereka yang memiliki harta. Maka sebahagian harta mereka diambil (cukai) untuk agihan bantuan kepada mereka yang susah.

Apa yang dilakukan oleh saidina abu bakar assiddiq itu bukankah dilakukan oleh kerajaan Malaysia kini. Cukai pendapatan dan kutipan jenis cukai tidak digunakan bagi kepentingan pribadi tetapi diagih melalui pembangunan dan kemajuan negara dan kini disalurkan pula secara indivdu yang berkelayakan.

Pakatan rakyat menuduh kerajaan BN adalah kerajaan zalim. Adakah dikatakan zalim itu kerana mereka adalah mereka yang mengaut kekayaan dari keperitan orang lain dan enggan mengongsikannya kepada orang lain? Soalan itu biar mereka ulas

Adakah zalim kerajaan BN dengan menunaikan janji memberi bantuan rakyat?

Adakah zalim mempermudahkan pemilikan buku kepada penuntut IPT melalui baucer

Adakah itu dikatakan sangat zalim? Atau sebenarnya tindakan prihatin kerajaan BN menzalimi pakatan rakyat kerana FITNAH yang mereka lemparkan bagi mengumpan dan memperbodohkan rakyat ternyata tidak benar! Agaknyalah kan

Jom jawab.

Pssstt.. tak lama lagi BR1M akan dilaksanakan. Bantuan persekolahan sedang diagihkan. Rebet telefon pintar sedang dilaksanakan. Fuhhhh...

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu
#I♥PM

TABURAN KATA PR HANYA MENYUKARKAN

Pu3 tak taulah apa benak otak merangkap strategi "PR" dengan kempen berkehendak menurunkan harga kenderaan apabila mereka kononnya jadi pemerintah.

Kurang sangatker pemilikan kenderaan di Malaysia ini. Teruk sangatker nak dapatkan pengangkutan awam di bandar-bandar ni?

Sepanjang pengamatan pu3. Setiap bandar besar terutama Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu. Kalau dulu 5 tahun sebelum ini. Hanya waktu kemuncak pagi dan petang termasuk 2 minggu sebelum menyambut perayaan keagamaan sahaja, jalan raya di bandar akan mengalami kesesakan kenderaan.  Namun, sekarang ini... tak payah nak tunggu kemuncak. Sepanjang hari sah jalan raya penuh.  Oleh apa? Sudah tentulah kenderaan!

Pu3 boleh bayangkan. Andai harga kenderaan diturunkan tetapi nilai tanah melambung tinggi. Kerana individu lebih cenderung membeli kenderaan berbanding rumah. Ada potensi orang berumah di dalam kenderaan sahaja. Fuhhhhhh..... itu selesaker? Nilai kenderaan setiap masa tidak akan naik tetapi akan berkurangam nilainya kerana usia lama serta keaktifan produk kenderaan baru dilahirkan.

Tak percaya? Tengok komputer saja. Kalau dulu.. kalau tak mampu kumpul duit cecah RM5k ke atas. Tok sah mimpi memilikinya. Kini dibawah RM1k pun sudah ada gajet sesuai dan mampu dimiliki. Lambakan jenama komputer yang banyak di pasaran membuatkannya susut nilai.

Cuma.. pu3 tak tahulah kalau "janji" mereka kali ini akan ditunaikan. Memandangkan janji 2008 dianghap sebagai perkara bukan JANJI dan bukan tanggungjawab mereka menunaikannya. Mereka tidak menganggapnya sebagai WAJIB. Seterusnya membuat taburan janji terbaru.

Ala macam lagu Salleh yacop. " gali gali gali gali gali lobang. Lobang digali menutup lobang lobang baru dibuka. " dah banyak sangat nanti janji "PR" hanya dalam manifesto sajalah. Dihias indah dilekat di dinding kaki lima. Tatkala datang hujan menimpa. Krtas indah hanya tinghal serpihan. Banyak hanyut ke longkang dan menghilang. Itulah strategi "PR" dulu kini dan selamanya.

Takkan nak diperbodohkan lagi?

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

SELEPAS NADHA DIPECAT. ANWAR SUDAH MENJADI MURSIDUL AM PAS

Nampaknya.. semakin PUPUS individu 'tahu Agama' dalam PAS selepas satu persatu dilenyapkan, disingkirkan, dikapankan dan dikaramkan oleh kuasa pemimpin cucuk hidung DAP dan Anwar.

Kini, ustaz Nasha menerima nasib sama dengan bekas kepimpinan PAS yang dilupuskan dalam PAS.

baca lagi.....

DALAM PAS, yang berkuasa mutlak adalah Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat. Hanya si tua bangka ini sahaja yang ada kata putus siapa patut dipecat dan siapa yang tidak. Memanglah ada peraturan tertentu dalam PAS untuk penyingkiran ahli, tapi 'restu' Mursyidul Am PAS adalah undang-undang yang tidak tercatat.

Tapi dengan keadaan kesihatan Nik Aziz kebelakangan ini, tidak ada siapa yang mahu percaya beberapa pemecatan pemimpin PAS terutama di kalangan pemimpin, adalah dibuat olehnya.

Juga bukan mana-mana pemimpin PAS yang lain sebab mereka ini di bawah Nik Aziz dari segi hieraki. Jadi siapa?

Jawapannya, tidak lain dan tidak bukan ini semua kerja Anwar Ibrahim!!

Hanya Anwar Ibrahim sahaja yang setaraf Nik Aziz dan layak buat keputusan macam ini. Pemecatan berbeza dengan isu kalimah Allah dimana Nik Aziz dan Anwar Ibrahim berbeza pendapat. itu soal dasar, ini balas dendam. Anwar memang berdendam dengan Nasharudin sebab ikut Najib melawat Gaza yang seringkali menyerang kepentingan negara yshudi, Israel di sebelah.

Anwar kan pelindung keselamatan Israel!!

Dan ini bukan kali pertama, sebelum ini pun Anwar sudah masuk campur dalam soal penyingkiran Datuk Dr. Hasan Ali tahun lepas. Dalam kes itu, Hasan Ali dipecat dari PAS tanpa diberi peluang untuk membela diri terlebih dahulu setelah beliau mengkritik Anwar Ibrahim secara terbuka. Jadi, logiknya (Anwar campur tangan), ada.

Itu juga membawa maksud Anwar sudah jadi Mursyidul Am PAS secara tidak rasmi. Dulu Anwar guna cara susah dengan mewujudkan kumpulan Anwarinas dalam PAS, tapi memandangkan yang itu lambat dan tidak boleh diharap, maka Anwar gunakan sepenuhnya Nik Aziz yang tengah nyanyuk itu untuk kepentingannya.

Sebab itu PAS hari ini kita lihat dari haru biru, kepada huru hara sekarang. Punah parti yang berasaskan Islam ini setelah campur tangan Anwar Ibrahim yang kemaruk nak jadi Perdana Menteri.

Berita terbaru penulis terima, Nasharudin diumumkan sendiri oleh Nik Aziz tidak akan menjadi calon PAS dalam pilihanraya umum akan datang, tidaklah mengejutkan sebab kita dah tahu lama (cuma PAS enggan mengesahkan), tapi satu lagi bukti bagaimana kuatnya pengaruh Anwar bertapak dalam PAS, hanya dengan menggunakan Nik Aziz seorang.

Sumber : perak today portal

nampaknya Arbaiyah semakin dapat tempat di dalam PAS. Agaknya kekosongan tulah bakal diisi oleh mereka sedang hangat menglamourkan diri mereka. Jeng3.....

TUA TAK BERMAKSUD DEWASA

nampaknya kini suasana terlalu HOT !!! sehingga pu3 tengok segelintir yang boleh pu3 letakkan gelaran bapa pu3 semakin singkat kewarasannya. Kesan kegelojohan dan kemaruk berkehendak mendapat tempat. Malaslah pu3 tengok tindak tanduk yang membuatkan pu3 hilang rasa respect kat depa ni. Tindakan sangat mengecewakan. Inikah yang nak sangat diberi tanggungjawab memikul amanah.????

Apapun.. sempena hari keputeraan Junjungan Rasulullah saw ini. Pu3 ucapkan salam Maulidur Rasul. Semoga semangat juang baginda mengalir ke sanubari setiap umat Islam di seluruh negara.

Pssssstttt.. sehari 2 ni.. pu3 malas nak update. Nak tegur kang ada merajuk dan kata pu3 kurang ajar kannnnnnn

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

ALHAMDULILLAH. YAB NAJIB PEMIMPIN ISLAM ASIA PERTAMA BERANI KE GAZA



Alhamdulilkah. Pu3 bersyukur ke hadrat Illahi kerana perjalanan YAB PM ke bumi GAZA berjalan seperti yang dirancang. Apa lagi pu3 bersyukur kerana mendapat makluman bahawa PM kita inilah pemimpin No 1 Malaysia menjadi pemimpin Islam pertama Asia tampil dengan berani jejak kaki di bumi Palastine ini.

Baca cerita Perak today portal yang menyertai rombongan...

Menjelang jam 4 petang tadi, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor selamat sampai ke Gaza melalui sempadan Rafah.


Kedatangan Najib disambut dengan penuh hormat oleh Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh di pintu masuk sempadan antara kedua-dua negara.

Pertemuan antara kedua-dua pemimpin itu mencetuskan satu detik bersejarah antara kedua-dua negara Islam.


Bergema lagu Negaraku dan lagu kebangsaan Palestin dan diikuti pemeriksaan perbarisan anggota keselamatan Palestin.


Team PerakToday.com di Gaza melihat, detik bersejarah itu bukan sahaja mendapat liputan dikalangan media Malaysia malah turut mendapat liputan luar biasa media di Palestin.
Apa tidaknya, antara banyak-banyak pemimpin negara Islam di dunia ini, Najib dan Rosmah merupakan satu-satunya Perdana Menteri yang sanggup bergadai nyawa untuk turun dan melihat sendiri keperitan rakyat Palastin di Gaza.

Dan atas dasar tersebutlah, kedatangan Najib mendapat liputan luar biasa media di sana dan disiarkan secara langsung oleh stesen tv dan radio tempatan.


Rata-rata, kedatangan Najib dan Rosmah bukan sahaja dikagumi oleh pemimpin dan rakyat Gaza malahan lawatan itu membuktikan bahawa pemimpin Malaysia mengamalkan sememangnya prihatin dalam membantu umat Islam di seluruh dunia.

Rakyat Palestin yang ditemui menyifatkan kedatangan pasangan suami isteri itu sebagai lawatan yang unik kerana Najib dan Rosmah adalah satu-satunya ketua negara dari rantau Asia yakni dari luar negara Arab yang pertama sanggup memasuki Gaza tanpa sebarang jaminan keselamatan.


Inilah bukti keprihatinan dan keberanian pemimpin Malaysia, dalam memperjuangkan nasib rakyat di negara sendiri malahan turut membela nasib umat Islam di seluruh dunia.


Kalau pihak pembangkang kononnya nak memperjuangkan nasib rakyat Gaza, apa buktinya. Asyik melaungkan kononnya mereka berani dan memperjuangkan umat Islam di Gaza tetapi tidak pula ada inisiatif untuk turun ke Palestin sendiri bagi melihat sendiri kesusahan rakyat di sana.

Najib dijadual mengunjungi sekolah yang dibiayai rakyat Malaysia, Al Madrasah Al Malaziah sebelum melawat tapak pembinaan pejabat baru untuk Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh.

Pejabat lama Ismail musnah semasa serangan Israel pada November tahun lepas.

Beliau juga akan mengadakan pertemuan dengan anggota Kabinet dan Ahli Parlimen Hamas.


Kemudian, Najib akan melawat Universiti Al-Aqsa, di mana beliau akan dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran.

Turut serta dalam delegasi itu adalah Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beberapa wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut berada di Gaza sepanjang lawatan itu.


Sumber: perak today dot com

Nahhhhh.. kali ini apa pula bunyi pembangkang nak kata pemimpin UMNO/BN menolak Islam hanya kerana menolak PAS sebagai Medium perjuangan islam.



Arbaiyah nak kata apa selepas ni. Nak kata pula. Setakat nak tolong palastine baik tolong selamatkan akidah unat Islam di Malaysia? Pu3 boleh bayangkan pemikiran perempuan seorang ini. Sepanjang membuat pemerhatian status dia setahun ini sudah membuat pu3 boleh membaca perjalanan status tweetnya dia! Orang Takbur dan Riak ni.. semua orang tak benar. Dia seorang sahaja benar.

Ilmu nan dangkal tetapi nak disombongkan. Tak ada makna cik kak. Elok belajar lagi sedalam mungkin. Mungkin dah faham Islam itu sebenar barulah taubat nasuhah datang bertandang dalam diri awak. Sekarang ini pu3 still kata. Awak masih belum berhijrah sebenar-benar hijrah. Hanya kulit sahaja.

#I♡PM
#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

SHARIFAH MOHON MAAF PADA RAKYAT MALAYSIA # LISTEN #LISTEN #LISTEN


Kuala Lumpur, 20 Januari - Presiden Suara Wanita 1Malaysia,Sharifah Zohra Jabeen telah mengeluarkan kenyataan rasminya berhubung insiden 'Listen' yang mencetuskan kontroversi dalam satu sidang media.

Sidang media berkenaan turut dihadiri oleh Pengerusi Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK), Hafiz Ariffin bersama Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Utara Malaysia,Ku Amirul Ku Seman.

Ketika ditemuramah oleh wartawan,Hafiz menjelaskan bahawa sidang media ini merupakan satu insiatif daripada pihak MPPK untuk mendengar sendiri penjelasan dari  pihak Sharifah dan menyampaikan rasa kurang berpuas hati bagi pihak mahasiswa terhadap insiden berkenaan.

Hafiz berkata "Kami juga turut lega Sharifah telah memohon maaf atas insiden yang berlaku"

"Kita juga tidak mahu perkara ini diekspolitasi bagi tujuan-tujuan pihak berkepentingan" ujarnya.

Sumber: keris lok 7 blog

SALLEH SAID KERUAK CABAR ANWAR DEDAH PERKARA SEBENAR RCI SABAH


Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dipertanggungjawabkan menyiasat masalah itu yang berlarutan di negeri ini.

Beliau menegaskan Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, dan menurutnya "beliau (Anwar) seorang amat berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah".

"Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau dalaman" itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat…jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.

"Kita tidak patut buat kesimpulan dan menyalahkan pihak tertentu hanya kerana keterangan oleh beberapa bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Kita patut biarkan RCI selesaikan tugasnya…apa yang kita mahukan ialah penyelesaian muktamad," katanya kepada Bernama selepas menghadiri sesi bertemu rakyat di SK Sembirai, dekat sini hari ini.

Oleh itu, Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri berkata rakyat sepatutnya menghargai dan menyokong Najib bagi langkah berani beliau dalam menubuhkan RCI.

"Sebaik sahaja RCI menyelesaikan tugasnya, dengan itu kerajaan akan mengkaji dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelesaikan perkara itu.

"Mereka yang layak dan memperoleh kewarganegaraan menerusi prosedur sah tidak sepatutnya dihukum dan mereka yang memperolehnya secara tidak sah atau "ikut pintu belakang' kewarganegaraan mereka perlu dibatalkan. Itu lah cara yang betul," katanya.

Melahirkan keyakinan masalah pendatang tanpa izin akan dapat diselesaikan di oleh kerajaan pimpinan Najib, Salleh berkata penduduk jati Sabah perlu sabar menunggu penyelesaian itu.

Penubuhan RCI dan pelantikan anggota suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri pada 11 Ogos tahun lepas untuk menyelesaikan masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah.

Prosiding pendengaran RCI dipengerusikan bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

Anggota panelnya terdiri bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah Profesor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas Timbalan Ketua Menteri dan bekas Peguam Besar Sabah Tan Sri Herman J. Luping

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

RCI SABAH : MEDIA PRO PR GAGAL TUNJUK FAKTA SEBENAR?!!

Pu3 akui. Dalam siasatan RCI sabah ini. Media PR terlalu banyak mengeluarkan cerita mengikut #SESUKAHATI mereka sahaja. Pu3 bersetuju dengan pandangan blogger  yuseriyusoff dalam hal ini.  Baca dulu di bawah baru komen kepada pu3 bersetuju

#RCISabah : Azmin Ali Gelabah, Antara Fakta Yang Tidak Disiarkan Media PR @HishammuddinH2O



Isu 'Projek IC' mungkin asing bagi rakyat di semenanjung, namun kisah-kisah dan cerita tentang wujudnya aktiviti pemberian kerakyatan kepada warga asing untuk mengundi UMNO/BN sepanjang pemerintahan Tun Mahathir Mohammed telah lama diperkatakan oleh rakyat Sabah.

Pelbagai kisah muncul, ada yang mengatakan seramai 40,000 warga asing diberikan kerakyatan, ada juga yang mengatakan jumlah tersebut mencecah berjuta warga asing di Sabah.

Disebabkan pelbagai andaian, persepsi dan cerita yang meniti di bibir rakyat Sabah ini sejak sekian lama. PM memutuskan untuk menubuhkan Suruhanjaya di Raja (RCI) yang diumumkan pada 11 Ogos tahun lepas untuk menyelesaikan sepenuhnya masalah pendatang tanpa izin di Sabah.

Usaha murni dan ikhlas DS Najib Tun Razak membuktikan kerajaan begitu komited untuk menyelesaikan masalah yang membelenggu rakyat Sabah dan ia semakin serius apabila ada pihak yang menerbitkan buku menceritakan wujudkan aktiviti pemberian kerakyatan melibatkan kepimpinan tertinggi kerajaan pada masa itu.

Tetapi apabila meneliti kebanyakkan buku yang ditulis oleh penulis bernama Mutalib,  ia berkisar cakap-cakap mulut beberapa bekas pegawai kerajaan tanpa disokong oleh bukti atau dokumen yang kukuh.
Pendengaran prosiding pertama RCI yang berakhir pada 18 Januari menyaksikan beberapa saksi dipanggil yang mana pelbagai pengakuan telah dicatitkan.

Walaupun baru sessi pertama prosiding, pembangkang terlebih dahulu dilihat menjadi hakim dalam prosiding tersebut dengan menjatuhkan pelbagai hukuman ke atas mantan PM Tun Mahathir Mohammed.

Terma-terma yang digunakan pula telah menimbulkan salah faham masyarakat serta menimbulkan persepsi buruk terhadap jabatan-jabatan kerajaan seperti JPN, SPR dan MKN.

Pusingan Pertama Prosiding - Lebih Banyak Persoalan Dari Jawapan

Sepanjang 5 hari pendengaran pertama prosiding RCI seramai 29 orang saksi telah dipanggil, pelbagai keterangan telah direkodkan, pun ia menimbulkan lebih banyak persoalan serta keraguan berbanding jawapan yang diinginkan oleh rakyat Malaysia terutama sekali anak Sabah.

Ia masih berkisar kepada cakap mulut tanpa bukti nyata, malah angka-angka yang dikemukakan oleh saksi menyaksikan banyak percanggahan sehingga menimbulkan kekeliruan kepada orang ramai.

Selain keterangan yang meragukan dan dilihat bias untuk mempersalahkan kerajaan, peranan media yang melaporkan isu RCI juga dilihat berat sebelah kerana tidak mengemukakan fakta yang tepat dari segi keterangan setiap saksi.

Sebaliknya media pembangkang dilihat lebih tertarik dengan keterangan daripada lima tahanan ISA berbanding keterangan bekas pegawai kerajaan serta kakitangan JPN walaupun mereka memberikan keterangan berdasarkan rekod semasa.

Antara yang dihebohkan media pembangkang adalah keterangan daripada Nasir Sungip iaitu adik kepada Shaari Sungip dengan empat lagi bekas tahanan ISA iaitu Ramli Bin Kamaruddin, Zulkifli Abdul Jalil, Asri Bin Sidup @ Jumaat, Yaakob Bin Damsah.

Lima saksi ini adalah individu berpangkat tinggi JPN yang terlibat dengan 'Skim Cepat Kaya' dalam mengeluarkan IC Biru kepada rakyat asing sehingga ditahan dan di bawah ISA kerana menjejaskan keselamatan negara  sekitar tahun 1995.


Dari segi keterangan lima individu ini, ia dilihat konsisten di mana setiap daripada mereka mendakwa menerima arahan daripada SPR untuk memberi kad pengenalan bagi membolehkan warga asing ini mengundi.

Kewujudan 'Projek IC' kononnya membolehkan warga asing mengundi ini dikatakan dijalankan sekitar tahun 1992-1995 dengan nama 'Ops Durian Buruk' itu melibatkan Pengarah SPR pada waktu itu yang menyerahkan 16,000 nama untuk dikategorikan sebagai 'pengundi Islam'.

Menurut Nasir Sungip 'Projek IC' ini dijalankan sekitar tahun 1992-1995 melibatkan 16,000 rakyat asing dari Filipina dan Indonesia, jika ia berlaku sekitar tahun 1992-1995 ia bakal menimbulkan banyak persoalan.

Keterangan daripada Nasir Sungip :


Keterangan daripada Yakup Damsah :




Berdasarkan keterangan ini, ia jelas menimbulkan keraguan serta lebih banyak persoalan. Kerana jika benar 'Projek IC' untuk membolehkan rakyat asing mengundi BN berlaku sekitar 1990-1995 ini bermakna ia berlaku selepas 20 tahun ketibaan pelarian Filipina ke Sabah.

Bagi menyokong hujah bahawa pemberian kerakyatan kepada pelarian Filipina berlaku selepas 20 tahun keberadaan mereka di Sabah kita perlu meneliti keterangan saksi ke-4 (SP4) iaitu Dr. Mokhtar Yassin Bin Ajam.

SP4 Dr. Mokhtar Yassin memberitahu bahawa sekitar tahun 1970 an, kerajaan negeri Sabah berhadapan dengan masalah kebanjiran pelarian Filipina sehingga kerajaan memutuskan untuk menubuhkan Unit Penempatan Khusus untuk menguruskan kebajikan pelarian.

Dalam keterangan saksi SP4 juga, Suruhanjaya dimaklumkan sebelum wujudkan Penempatan Khsus untuk menguruskan masalah pelarian sekitar 1972-1976 terdapat agensi seperti UNHCR dan Palang Merah turut terlibat dalam menguruskan masalah pelarian.

Selepas itu kita perlu merujuk kepada keterangan saksi ke-5 (SP5) Dato Suhaimi, Pengarah Pasukan Tugas Khas (Task Force) iaitu sebuah pasukan yang ditubuhkan oleh MKN pada 4 April 1989 atas permintaan kerajaan Negeri Sabah bertujuan mengurus, mengenal pasti, menjaga kebajikan selain menahan dan mengusir pendatang asing di Sabah.

Dalam keterangan Dato Suhaimi, saksi memberitahu bahawa berdasarkan rekod Task Force seramai 446,173 pendatang asing telah diusir dari Sabah sejak tahun 1990 hingga kini.

Bukankah angka itu menunjukkan kerajaan komited mengatasi masalah kebanjiran pendatang asing di Sabah?

Jika benar dakwaan Nasir Sungip dan bekas Ketua Pengarah JPN Yaakup Damsah  bahawa pada tahun 1992-1995 seramai 16,000 dokumen kerakyatan diberikan kepada pelarian asing dari Filipina antaranya bekas pejuang Moro sebagaimana disensasikan media pembangkang.

Bermakna pelarian-pelarian ini diberikan kerakyatan selepas 20 tahun mereka tiba dan tinggal di Malaysia. Itu pun bukan semua daripada mereka  berstatus warganegara sebaliknya status mereka hanyalah penduduk tetap.


Perkara yang tidak digembar-gemburkan media PR

Walaupun prosiding RCI di Mahkamah Tinggi Sabah baru selesai pusing pertama, media PR bijak memainkan peranan mereka dengan mensensasikan kenyataan yang dilihat memberi keuntungan kepada mereka.

Sebagai contoh malaysiakini hanya menghebahkan kenyataan dua orang dari India yang kononnya mendapat kerakyatan selepas dua tahun tiba di Sabah, tetapi tidak mengembar-gemburkan kenyataan daripada bekas pejuang Moro.

Malah pengusiran seramai lebih 400,000 warga asing sejak tahun 1990 hingga sekarang juga tidak dihebahkan media-media pro pembangkang.

Kenapa agaknya laporan media pro pembangkang agak bias dalam melaporkan prosiding laporan RCI?

Perkara yang disensasikan Malaysiakini :


Perkara yang tidak disensasikan oleh media PR :



Bukankah jelas media-media PR bias dan berat sebelah dalam melaporkan isu dan perkembangan terkini prosiding Suruhanjaya di Raja berhubung 'Projek IC' di Sabah?

Adakah laporan bias ini bertujuan membangkitkan sentimen kebencian kepada kerajaan di kalangan rakyat Sabah memandangkan Sabah dianggap 'undi simpanan tetap' untuk kerajaan BN?

Malah media pro pembangkang juga tidak melaporkan tentang keterangan saksi antarabangsa iaitu saksi ke-20 (SP20) Paul Alan Vernon yang juga merupakan Country Director United Nation High Commisioner Refugees (UNHCR).

Dalam keterangan SP20, saksi memberitahu beliau yang mula berkhidmat sejak tahun 1977 -1989 memuji langkah Malaysia menjaga kebajikan pelarian walaupun negara Malaysia tidak menandatangani Perjanjian Geneva dalam isu orang-orang pelarian.

Akhir sekali, jika pelarian Filipina hatta pejuang Moro sekalipun tidak layak diberikan kerakyatan walaupun 20 tahun menetap di negara ini, adilkah jika saya mengatakan Lim Kit Siang dan anak beranaknya juga tidak layak memegang status warganegara.

Ini berdasarkan keturunan mereka berasal dari Tanah Besar China yang dapat kerakyatan atas ehsan orang Melayu melalui prinsip 'Jus Soli'?

Isu 'Projek IC' bukan perkara baru yang ditimbulkan oleh pembangkang. Ia telah berlarutan bertahun lamanya. Ironinya isu 'Projek IC' akan disensasikan setiap kali menjelang Pilihan Raya Umum.

Kesimpulannya sepanjang pusingan pertama RCI yang ditubuhkan atas niat murni kerajaan untuk membantu rakyat Sabah menyelesaikan kemelut serta persoalan yang timbul di kalangan warga Sabah telah menimbulkan lebih banyak persoalan berbanding jawapan.

Keterangan saksi terutama bekas tahanan ISA pula dilihat lebih ke arah mempersalahkan pihak kerajaan di atas tindakan mereka yang melakukan aktiviti haram pemberian dokumen kepada warga asing.
Pendek kata, keterangan mereka tidak ubah seperti peranan yang pembangkang berikan kepada individu seperti Bala yang menuduh keterlibatan PM dalam pembunuhan Altantuya.

'Projek IC' Sabah dilihat satu lagi sentimen pembangkang untuk membangkitkan kebencian rakyat Sabah kepada kerajaan pemerintah, maka tidak hairanlah apabila pembangkang dilihat mendahului RCI dengan menjatuhkan hukuman kepada kerajaan walaupun Suruhanjaya di Raja yang ditubuhkan baru saja selesai mendengar keterangan dari 29 saksi.

Kenapa agaknya awal-awal lagi Azmin Ali dilihat cuba 'menyelamatkan' Anwar Ibrahim dari dikaitkan dalam isu ini.

Kenapa Azmin 'Eskrem' Ali begitu gelabah?

Jeng...jeng...jeng...

Bersambung...

Sumber: yuseri yusoff blog

Betul kan kata pu3. Pu3 lebih suka mengulas pandangan rakan untuk RCI sabah ini. Memandangkan apa yang pu3 baca di akbar tempatan seminggu dua ni sedikit membuat pu3 malas nak kongsikannya dalam tulisan pu3.

Pu3 pun ada dengar perkaitan Anwar dengan soal IC di Sabah ini. Memandangkan ketika beliau menjadi timbalan Perdana Menteri.. dialah individu paling kerap turun ke Sabah. Pu3 ingat sangat wajah dia datang ke kawasan walaupun ketika itu pu3 hanyalah budak sekolah yang teruja melihat kepimpinan datang melawat

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

MAKWE SI MAHASEWEL TU CARI PENGAMPUNAN!!!


Betullah tu.. kenapa nak dapatkan pengampunan dosa mesti kena jumpa nik aziz ya? Pelik sungguh. Mana yang Islam mana  bukan Islam. Dah melalut banya.. sah mengadap nik aziz. Kenapa ta tak percaya kewujudan Allah untuk mengampunkan dosa yang dilakukan? (Untuk yang beragama Islam ya)
Baca dulu di sini....

La!!! Makwe Si Mahasewel ni ada buat dosa ke? Apa yang dia buat sebelum ni boleh dianggap sebagai satu dosa besar gamaknya dikalangan Pakatan Pembangkang.

Bukan ke sebelum ni Si Bawani tu kata dia tak de buat apa - apa. Dia kata dia hanya meluahkan pandangan peribadi dia je. Jadi, buat apa dia cari Si Nik Aziz ni?

Kalau dia tak buat salah, menda kejadah pulak dia pergi mengadap Si Nik Aziz tu? Biasanya, orang yang buat salah je pergi mengadap Si Nik Aziz ni untuk cari pengampunan.

Tapi, heran jugak ek. Kenapa semua orang yang ada buat salah perlu jumpa Si Nik Aziz ni? Dia boleh buat semua kesalahan tu hilang ke?

Lebih kurang macam buat 'Confession' la pulak ye tak. Dah tiru budaya agama lain dah ni. Ke sekarang ni PAS pun dah mengasimilasikan Kristianisasi?

Menjadi kebiasaan buat penganut agama Kristian ni berjumpa dengan paderi untuk buat 'Pengakuan'. Adakah itu jugak yang diaplikasikan oleh Si Nik Aziz ni?

Hah! Macam mana? Ada sesiapa yang boleh jelaskan perkara ni tak? Kalau boleh, tolong la cerita sikit. Apa ke halnya Si Bawani ni jumpa dengan Nik Aziz tu? 

Dah tak de orang lain ke dia nak mengadu? Kenapa Si Bawani tu tak pegi jumpa dengan Si Ketua Penipu tu? Dia tak percaya ke dengan Si Ketua Penipu tu? Ke dia takut? 

Nampak sangat la Si Ketua Penipu tu memang tak boleh pakai ye tak. Apa - apa pun, orang pegi jumpa Si Nik Aziz tu jugak. Yang Si Ketua Penipu tu, kalau pergi jumpa, dapat penyakit je la!!! Pun ada hati nak jadi Perdana Menteri konon. Ciet!!! Pigidah!!!

Jangan heran beb kalau Keling Sosialis Bawani tu pergi mengadap Pok Nik untuk mohon restu.. Kan Pok Nik tu dah jadi macam tukang penghapus dosa dalam Pakatan...

Kalau korang ingat lagi.., dulu Elizabeth Wong pun mengadap Pok Nik lepas kantoi berzina dan bergambar telanjang..

Teoh Ni Ching pun menyembah Pok Nik lepas kena maki bagi tazkirah dalam Masjid..

So sekarang ni giliran Bawani lah pulak.. Confirm lepas ni cai-cai Pas jadikan anak keling tu sebagai ikon hak bersuara dorang..

Hebat betul Pok Nik kan dalam menyucikan dosa puak-puak kafir tu.. Tapi setakat hebat jadi kaldai tunggangan je lahh...

Pok Nik tak tahu yang kafir sedang gunakan dia untuk meraih keuntungan politik dorang.. Kesiannnn Pok Nik.., dah tua-tua pun kena tipuu... Huhuhu...

Sumber: media permatang pauh blog

Andai pu3 ada dosa sekalipun. Pue tak sekali kali akan jadikan manusia sebagai perantaraan pu3 dengan Allah bagi dapatkan keampunan. Nak bertaubat? Bukankah dalam Islam itu sudah ada diberi garis panduan bagaimana untuk kita bertaubat. Taubat nasuha antara taubat terbaik bagi memulakan kehidupan tanpa melakuan semula dosa sebelumnya.

Kenaoa nak bertemu nik aziz? Kenapa nak taksub pada seorang hamba Allah yang ada kalanya sangat menyakinkan nampak alimnya . Jaga pertuturannya namun ada masanya berpusing 360 darjah sikapnya. Boleh dikategorikan sebagai unstabil person. Orang sebegini tak boleh pakai untuk dirujuk.

Pssssssttty apa citer nik aziz selepas karpal singh PERINTAJ tukar keputusan majlis Syura tu. Nik azi nak buat U Turn lagiker?

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

GURU DAN POLITIK: HANYA 6 ORANG SAHAJA MEMOHON TERLIBAT DALAM POLITIK


Terkejut juga pu3 apabila membaca berita ini. Dalam begitu ramai guru siswazah. Hanya 6 orang sahaja tampil declare menyertai politik. *wa tabik lah  yang berani memohon tu.

Cuma.. seingat pu3... kalau takat 6 orang sahaja yang memohon tu. Tak logiklah baki daripada 290, 451 orang langsung tak terlibat dengan politik ni.

Baca dulukah artikel di bawah ni....

Guru dan Politik : Hanya 6 daripada 290,457 Yang Memohon

Kementerian Pelajaran mendedahkan hanya seramai enam orang daripada 290,457 guru siswazah memohon untuk terlibat dalam politik walaupun kerajaan telah membenarkan tenaga pengajar yang menepati syarat terlibat dalam politik.

Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, jumlah permohonan yang sedikit itu dipercayai berpunca kerana guru-guru masih bimbang mereka dikenakan tindakan akibat terlibat dalam politik.

Menurutnya, selain itu, para guru turut bimbang identiti mereka yang terlibat dalam politik dan parti didedahkan oleh kementerian dan boleh menjejaskan tugas mereka.

"Para guru dinasihatkan tidak perlu bimbang sekiranya ingin mengemukakan permohonan untuk terlibat dalam politik kerana kebenaran yang diberikan oleh kerajaan telah menjamin identiti mereka dirahsiakan dan tiada tindakan diambil.

"Cuma mereka perlu mengikut syarat yang ditetapkan iaitu guru yang mempunyai jawatan penting dalam sekolah seperti guru besar dan pengetua tidak dibenarkan terlibat dalam politik," katanya selepas merasmikan majlis penutup Forum Penyatuan Islam bersama pesara guru peringkat negeri Johor di Hotel Pine Tree, di sini hari ini. - UTUSAN

Betullah kenyataan timbalan menteri pelajaran ty. Kebimbangan punca guru lain yang terlibat enggan membuat permohonan. Almaklumlah... pegawai atasan ni bukan semua cerdik dan jujur. Nama lagi manusia. Mereka suka hati je membuat tindakan yang kekdang bukan ikut prosedur tetapi ikut andaian yang berpunca dari hati.

Malaysia negara pengamal kebebasan berpolitik. Tak ada arahan atau perintah meminta pegawai kerajaan WAJIB menyertai parti kerajaan semata.. so.. di kalangan pegawai nipun .. sudah tentu akan berpolitik dalam urusan pentadbiran mereka. Jangan nak bohonglah.

Ps: ramai juga di kalangan guru suami isteri siap kempen politik kat sekolah. Memburukkan kerajaan tu salah ni masalah. Pu3 memang tabiklah 6 orang guru yang membuat permohonan menyertai politik itu. Sepatutnya langakah mereka diikuti oleh guru lain.

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

MERAJUK FAKTOR USIA KOT?

Pu3 tertarik dwngan entri OHBULAN blogger pagi ini. Bukan cerita merajuk artis ni tetapi ia masih kaitan MERAJUK. Tapi sebelum pu3 cerita.. baik baca dulu

Biasalah, setiap manusia ada perasaan. Apa lagi jika umur semakin meningkat, hati memang sensitif dan mudah terasa.

Semalam, berlangsungnya sebuah kenduri kesyukuran bagi meraikan kemenangan lagu "Terukir Di Bintang" di Anugerah Juara Lagu 27 (AJL) yang berlangsung baru-baru ini.

Kenduri yang diadakan di rumah Aizat Amdan ini turut dihadiri oleh rakan-rakan terdekat dan juga ahli keluarga serta beberapa orang rakan wartawan yang lain. Namun, apa yang menghairankan ialah hanya artis, Yuna dan Aizat saja yang hadir sedangkan Uji Rashid turut dijemput sekali.

Menurut sumber, Uji Rashid tidak dapat hadir kerana dia terpaksa menghadiri satu jemputan persembahan. Namun, ini telah menimbulkan pertanyaan samada Uji benar-benar tidak dapat hadir atau sengaja tidak datang kerana masih merajuk dengan isu yang terjadi.

Yuna ketika ditemui menjelaskan bahawa antara dirinya dan Uji, tiada masalah yang timbul dan keduanya masih berhubung secara baik.

"Hubungan saya dan Kak Uji  baik sahaja, tiada persengketaan antara kami kerana isu tersebut bukanlah datang dari saya."

Walau apa pun yang berlaku, semoga isu ini reda secepat mungkin dan tidak dipanjangkan lagi.

Sumber: blog OhBulan

Dah baca kan. Ok sekarang baru pu3 nak cerita borak merajuk. Dah hampir PRU ni.. macam-macam fiil sinonim merajuk semakin merebak segelintir manusia . Merajuk tak dapat tempatlah. Merajuk melukut di tepi gantang. Merajuk tak dapat projek. Merajuk tak diajak lepak. Merajuk mungkin tak dicalonkan..... hehejhehehe semua dalam genre MERAJUK

Semalam. Pu3 dengar lagi borak rakan berkaitan merajuk orang tua ni. Adui... tu memang parah. Kalau merajuk kanak-kanak ni. Boleh lagi diurus kerana akal mereka belum berkembang. Lazimnya ia kerana masih usia yang sangat muda dan belum banyak menerima pembelajaran tentang kehidupan.

Tetapi... kalau merajuk orang tua atau lebih sedap penggunaan perkataan 'merajuk dewasa' ni.. susah nak pujuk. Degilnya boleh pecah baru kalau dilagakan. Penyelesaiannya perlu ada yang beralah dan menyerah. Barulah merajuk dewasa ini selesai. Cuma.... sampai bila asyik nak 1 pihak sahaja asyik menyerah dan beralah hanya tak mahu merajuk dewasa ni dibelai perasaannya?

Pu3 teringat kata pemimpin no 1 dalam perjumpaan akhir tahun 2012. Pemimpin dulu diminta memberi peluang kepada kemimpinan muda untuk meneruskan deligasi perjuangan. (Maksudnya zaman kepimpinan sekarang dalam usia muda) tetapi apabila tiba masa memberi ruang kepada kepimpinan muda (kini) susah pula nak mengikuti jejak langkah pemimpin terdahulu. *wa tabiklah kata-kata ini.

Pepatah orang tua melayu dulu. Ala sebut je nenek pu3 pernah nasihat pu3. #Kena beralah pada orang lebih tua. #Kena hormati orang lebih tua.
#kena dengar kata orang tua
#orang tua banyak makan asam garam

Tetapi semasa bertengkar adik beradik. (Biasanya masa kecil. Berebut alat permainan) dah jadi lain pula. Mama pu3 kata. "Kak long... sebagai yang lebiu tua kena beralah dengan adik. Mereka masih muda"

Dua perkara situasi hampir serupa tetapi permintaan berbeza. Dalam soal pentadbiran kepimpinan ini. Biarlah pu3 kata. Soal pengalaman sudah semestinya kepimpinan lama sangat banyak pengalaman mereka. Kerana hidup lebih lama dari kepimpinan muda. Perjalanan kehidupan mereka sangat banyak. Dalam aspek membangunkan minda. Pemimpin muda kini mempelajari apa yang telah dilakukan oleh kepimpinan terdahulu dan diaplikasikan bentuk kepimpinan kini sesuai dengan perubahan zaman.

Dulu nak berkempen selain turun padang. Diedar risalah hardcopy dan listen ceramah. Tetapi kini. Turun padang masih boleh diteruskan untuk 'sentuhan' pemimpin tetapi kaedah kempen dah dipelbagaikan. Anak muda dah jarang bebenor nak pegang kertas. Depa suka pegang gajet merangkap smartphone dan tablet. Depa dah malas nak tekan taip writee kini pakai sentuhan atas screen je search data and info. Depa lebih suka tonton melalui youtube dari nak bersila berhimpit dengar atas rumput (kecuali orang muda yang suka berhimpun dan bertemu secara live)

Contohnya himpunan KL112 baru-baru ini. Jumlah 40-80k tu sememangnya tak boleh dibandingkan dengan angka keseluruhan rakyat Malaysia. Betul kata ketua penerangam UMNo Ahmad Maslan. Jumlah tu. Nak memenangi 1 negeripun tak lepas.

Pu3 sendiri.. walau tak berada di kuala lumpur mahupun kota kinabalu ketika itu. Dengan kecanggihan teknologo komunikasi kino boleh juga kongsikan apa yang pu3 perolehi sepanjang hari tersebut.

Orang dewasa tak akan berdiri kalau tak didokong oleh orang muda. So... yang dewasa ni. Toksahlah nak tunjuk merajuk tu. Geli geliman pu3 nak berdepan perangai merajuk yang ditunjukkan orang tua ni. Kalau kanak-kanak bolehlah pu3 kata tak cukup akal. Tetapi orang tua ni... takkan nak kata tak cukup akal juga?

Nasihat pu3. Di ambang PRU yang bila-bila masa nak diisytiharkan ni. Usahlah amalkan MERAJUK ni. Mengada-ngada sangat. Kalau sayangkan negara dan negari. Kena fikir semula .. ikut hati mati. Ikut rasa binasa. Ikut nasfu sah dapat malu.

Yang mudapun tak payahlah nak biadap. Usah dilayan nafsu gelojoh tu. Tunjukka  bahawa orang muda semangnya sudah sedia mengambil alih dengan bijaksana. Almaklumlah darah muda ni.. kalau gagal dikawal.. lebih kurang jadi akal kanak-kanak juga

Pesanan ini khusus untuk rakan semua termasuk diri pu3.

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu

APA KATA PAS SELEPAS KARPAL BERI PERINTAH


Ambik ko PAS! Karpal singh dah start mengamuk dengan keputusan bertentangan Majlis Syura PAS dengan keputusan Pakatan Rakyat.

Apa macam Hadi? Ada berani desak atau perintah ahli Majlis Syura untuk menukar keputusan menolak penggunaan kalimah Allah bagi yang bukan Islam? Seperti yang diperintah oleh Bos DAP tersebut?
Pu3 yakin sangat. Hadi bersama kepimpinan PAS lain dah ketar lutut mendengar suara karpal Singh.
Apa pula kata Nik Aziz selepas Karpal singh dah bunyi memerintah Majlis Syura PAS menukar keputusan mereka? Nak tukar Fatwa baru lagi tak? Kot nak ikut pula tiupan Karpal Singh. Almaklumlah.. Nik aziz ni jenis tak tetap pendirian dalam soal hukum Islam. Jap ke kanan. Sesaat kemudian dah ke kiri pula.

Wahai kepimpinan PAS. Janganlah mengaku pejuang Islam kalau nak bersuarapun dok dicucuk hidung DAP. Usah nak tegak benang yang basah. Yang keringpun korang tak mampu nak luruskan. Usah nak RIAK kata Fisabillah.. baru kena gertak Karpal singh dah kuyup bak tikus terjun longkang
Sekarang nak kata apa? Ikut Karpal Singh atau akur dengan keputusan Majlis syura PAS?

#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu
#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati

PENGAKUAN EKSKLUSIF: ZAIRIL BUKAN ANAK TAN SRI MOHAMED KHIR JOHARI



Tengok raut wajah untuk pertama kali semasa namanya sangat HOT selepas CEC DAP  dah buat pu3 meneka. " he not malay or pure malay!"  Wajah kecinaan itu juga menggamit andaian pu3. Kenapa lim Guan eng melantiknya pada peringkat awal dan kemudian diisytihar kononnya salah kira undian dan menempatkannya sebagai layak menduduki anggota tertinggi DAP.

SILA BACA PENDEDAHAN PAPAGOMO DI BAWAH INI.

PENGAKUAN EKSKLUSIF - Zairil Akui Beliau Anak Pungut Tan Sri Mohamed Khir Johari

 Anak Angkat

Gomo mungkin tidak beradap, apatahlagi memang kurang ajar. Namun ini dah memang sikap Gomo yang suka mencari pasal dengan puak pembangkang tampa mengira pemimpin mana sekalipun. Pada Gomo mereka ini tidak ubah seperti DUBUK yang begitu jijik untuk kita pilih sebagai pemimpin negara.
Gomo nak ulas kenyataan Ziaril Khir Johari yang dipilih DAP untuk menduduki Jawatankuasa Eksekutif Pusat.

"Saya tahu siapa ayahanda saya, dan bagi saya itu sudah mencukupi," jelas Zairil sambil menyatakan beliau berbangga kerana bukan saja mewarisi darahnya, malah berharap untuk mewarisi integriti, ketabahan dan prinsip Allahyarham Khir Johari.

"Saya sedar bahawa mereka yang menganiayai saya ingin menghancurkan semangat saya. Namun begitu, sekiranya saya mengalah, saya bukan saja akan mengkhianati diri, malah mengkhianati warisan ayahanda saya," 

- Sumber DAP


Gomo ulang sikit apa yang si Zairil ni cakap "beliau berbangga kerana bukan saja mewarisi darahnya. "saya bukan saja akan mengkhianati diri, malah mengkhianati warisan ayahanda saya,"

 Bapa angkatnya adalah MELAYU

Hakikatnya yang sebenar DAP tahu bahawa Zairil ini adalah berketurunan dan berdarah daging Cina dan bukannya Melayu. Apa yang DAP lakukan adalah untuk mengkaburi mata rakyat Malaysia terutama Melayu dalam pakatan pembangkang bahawa DAP memilih seorang Melayu menjadi Ahli Jawatankuasa Eksekutif pusat DAP.

Pendek kata DAP sekali lagi menipu orang Melayu agar Melayu terus menjadi budak suruhan DAP!!! Sebab itulah pimpinan DAP tak menentang perlantikkan sesama bangsa mereka dalam jawatankuasa Eksekutif pusat DAP.

 Anak angkat Tan Sri Mohamed Khir Johari


Dokumen diatas adalah dokumen tulin dan sahih, dan Gomo cabar Zairil ataupun mana mana pimpinan DAP SAMAN Papa Gomo jika dokumen ini tidak benar. Gomo suka untuk menjelaskan kebenaran buat seluruh rakyat Malaysia akan penipuan yang DAP lakukan dalam isu ini.

So Zairil yang dok kata Warisan Khir Johari berdarah Melayu silalah buktikan anda benar benar anak darah daging Khir Johari.

Gomo bukan nak mengaibkan atau menghina Zairil tetapi nak rakyat sedar malah Zairil sendiri jujur jika benar beliau seorang yang ikhlas dalam perjuangan politik ini. DAP mempergunakan Zairil sebagai alat boneka mereka semata mata dan seharusnya Zairil sedar pekara ini.

Amacam DAP? Kasi SAMAN lah...

Sumber: papagomo dot com

Kalau begitulah pengakuan Zairil. Ertinya.. DAP masih gagal meletakkan orang Melayu dalam jawatankuasa tertinggi DAP. Hanya meletakkan dia atas penggunaan nama Islamnya. Tak bermakna dia adalah Melayu. Yang melayu adalah bapa angkatnya tetapi bukan dirinya. Beragama Islam tak bermaksud dia Melayu. Bangsa dan agama adalah berbeza. Sesungguhnya penganut agama Islam bukan hanya Melayu semata.!

Seperti sebelumnya. Pu3 tetap kata. DAP menolak Melayu walau mempergunakan melayu DAP untuk mengaburi tipu muslihat mereka untuk menuntut berkuasa.

#1MalaysiaTolakFITNAH
#BNBah
#JanjiDitepati
#PASHANYAPARTIPOLITIK
#PRKakiPenipu