Followers

TERKANTOI LAGI TONY N NURUL IZZAH

Punyalah bagai nak rak tony dan izzah berposing depan susunan minuman krim produk KR1M dengan mengatakan produk susu tersebut mengandungi bahan seperti e-coli. Cabaran itu disahut oleh KR1M dengan memberi kebenaran Kementerian kesihatan melakukan pemeriksaan ke atas semua produk makanan dalam kedai tersebut. Ternyata susu yang dikatakan mengandungi e-coli memenuhi piawai kesihatan seperti yang dibenarkan oleh kementerian kesihatan. ALAMAK KO! KANTOI LAGI Tony dan Izzah. Pakar bahan kimia korang lulus peperiksaan kimiaker yang korang tempah khidmat ni?

23/11 : menteri Kesihatan sahkan susu rumusan tumbesaran bayi kedai rakyat 1 Malaysia selamat. Hanya. Dua produk sis tiram tidak tepati standard.

Menurut KR1M, produk sos tiram tersebut telah diarahkan ditarik semula dari pasaran. Nampakkan, KR1M bertanggungjawab ke atas permasalahan tersebut. Tiada penafian tetapi menerima keputusan pemeriksaan kementerian kesihatan. Pu3 yakin sesungguhnya, pengurusan Kr1M pasti akan memantau keselamatan produk-produk yang dipasarkan dalam KR1M.

Dalam blog Tun faisal -UBM mengatakan : "Nurul Izzah & Tony Pua melihat kemunculan KR1M ini sebagai ancaman terhadap pembangkang, memandangkan jika harga barang dapat di kawal oleh kerajaan melalui konsep KR1M ini, kerana selepas ini jika konsep KR1M ini berjaya tauke besar tidak lagi boleh menaikkan harga barang secara sewenangnya yang mana sebelum ini kerajaan selalu dipersalahkan oleh pembangkang setiap kali berlakunya kenaikkan harga barang."
"Melihat tindakan mereka yang menyerang usaha kerajaan untuk membantu meringankan beban rakyat muncul satu soalan di benak fikiran saya."

"Antara Nurul Izzah dari PKR dan Tony Pua dari DAP siapa yang bengong di antara mereka? Bagi saya dua-dua ini bengong, sebab itulah mereka 'tagteam' menyerang usaha murni kerajaan. Lihatlah pembangkang di Malaysia semua tindakan mereka tidak pernah memikirkan nasib dan masa depan kita sebagai rakyat." - Tun Faisal

Seperti tulisan pu3 sebelum ini, bertarikh 17hb november, ia seiring dengan pandangan exco pemuda biro IT ini.

Ada dalam UBF fB group mengatakan kenapa pu3 taksub sangat membela Kr1M? Ada kepentinganker? Allah! Nak membela mesti ada kepentingankah? Hehehehe 1 point untuk balun korang, korang menampakkan ketidak ikhlasan dalam membela rakyat sabah dan sarawak. Nama je konon, bertopeng, walhal ia ada berkaitan kepentingan pribadi korang juga.

P/S: Izzah, sila buat kenyataan tentang akaun di bank israeli yang nilai banyak. Jangan dok mengorek cari kesalahan dan memalit tahi dalam kebaikan Kr1M padahal, tangan dan mulut penuh najis busuk! Inikah kepimpinan yang nak diangkat lagi statusnya menjadi pemerintah negara?

RUMAH AGAM RM 73.3 JUTA DI AUSTRALIA MILIK MP PKR!!!!

INILAH gambar sebuah rumah agam yang bernilai RM 73.3 juta yang dikatakan milik Setiausaha Agung PKR dan juga MP Machang Saifuddin Nasution yang terletak di Australia dan kalau benar ianya cukup mengejutkan untuk seorang MP biasa seperti Saifuddin Nasution ini kerana cala-calang orang yang boleh memiliki rumah yang semewah begini malah Saiffudin juga didakwa memiliki simpanan wang jutaan ringgit  yang disimpan diluar Negara.

Klik sini untuk ikuti info lebih detail : http://sanggahtokjanggut.blogspot.com/

Biasanya MP machang ni, pantang ada kelebihan kepimpinan BN, sah dia akan segera buat PC xpun segera buat ceramah untuk menghentam sesuatu isu. Tetapi kali ini dia buat juga. Pu3 nak tgok sejauh mana keberanian dia membuat kenyataan balas terhadap pendedahan ini.

AKAUN DI BANK ISRAELI. SILA PERJELASKAN WAN AZIZAH @ ANWAR IBRAHIM!

Sebelum ni pu3 dedahkan akaun si anak. Kali ini pu3 dpt pula data2 lengkap bersama penyata isteri kesayangan anwar. Baca:
 ----------------------------------------------------------------
Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 years
Account No : AGF-2192-2442-722-(X)Amount : USD 4,000,000.00Date of opening account : 25/06/95
Date of Maturity : 25/06/98
(Maturity continued to 25/06/2001)(Extension interest agreed upon)

Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Deputy Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 years
Account No : FA-4196-2493-313 (A)Amount : USD 8,000,000.00Date of opening account : 09/06/97Date of Maturity : 09/06/003.

Name : Ms Wan Azizah Bte Wan IsmailPost : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 years
Account No : DD-3919-714-271-(A)Amount : USD 5,500,000.00Date of opening account : 06/12/95Date of Maturity : 06/12/984.

Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 yearsAccount
No : FB-5614-1499-515 (C)
Amount : USD 9,800,000.00Date of opening account : 12/11/97Date of Maturity : 12/11/20005.

Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 years
Account No : CE-2418-7172-492 (E)Amount : USD 5,000,000.00Date of opening account : 07/03/98Date of Maturity : 07/03/016.

Name : Ms Wan Azizah Bte Wan Ismail
Post : Wife of Prime Minister
Passport No. : D 174685 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)3 years
Account No : GB-6921-4212-712 (F)Amount : USD 6,650,000.00
Date of opening account : 19/03/95Date of Maturity : 19/03/98
(Maturity continuity to 19/03/2001)7.
-----------------------------------------------------------------
Fuh berpeluh dan terketar pu3 membaca angka dalam nilai USD ni. Memang kaya bebenor si isteri anwar ni. + anak pula. Dahsyat!

Masih berdiam diri lagiker? Kenapa keduanya nak berdiam. Jika tidak benar kenapa tidak buat penafian mengatakan itu fitnah. Atau kata orang tua-tua, diam tu tandanya setuju atau dengan erti kata lain, memperakuinya.

Soalan pu3 sama seperti artikel pu3 bertarikh 18hb november lepas. So pu3 tak akan mengulanginya. SILA JAWAB !!!!!!!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

PAKATAN BZ SANGAT NAK KEMPEN JATUH KR1M TAPI AIR BERSIH KAT KELANTAN APA CiTER???

Pu3 baru sahaja membaca blog rakan pu3 berkenaan masalah kebersihan air di negeri kelantan yang telah melalui fasa demi fasa tetapi tetapi posisi yang sama sejak 30 tahun yang lalu. Blog puteri saadong (http://bicaraputerisaadong.blogspot.com)

Sebagai orang luar dari negeri kelantan, pu3 tak banyak tahu sangat permasalahan yang berlaku, hanya mereka berada di sana mengetahuinya. Tetapi 2010 10 hari pu3 berada di sana, dah cukup memberi gambaran keseluruhan corak kehidupan masyarakat di sana yang serba kekurangan dari segi kemudahan asas.

Persoalan pu3 bukan kehidupan mereka di kelantan tetapi , kenapa berlaku pengabaian hak rakyat kelantan yang di bawah jajahan perintah pakatan? Adakah kepimpinan pakatan ini hanya memahami konsep pembangkang, hanya setakat apa sahaja kemudahan dan kelebihan serta kebaikan kerajaan BN beri kepada rakyat perlu ditentang oleh mereka untuk apa sahaja cara? Ceh! Punyalah tak berkualiti punya fikiran!

Sebelum ini, n. Izzah dengan cantiknya berpose dengan sabun cecair membanding harga konon sabun cecair pencuci di Kr1M mahal! Kali ni dengan bangga pula mempromaosi pula susu jualan Kr1M konon mengandungi plumbum n Coli. Ini kutip kes di negara china agaknya. Pakar kesihatan mana depa dpat membuat kajian ni? Kalau benar, sila publishkan surat pengesahan tersebut! Mmg super tul pakar kimia menjejak bahan terlarang hanya dalam susu di Kr1M

Hello! Air di kelantan yang tidak dirawat tu kenapa tk bawa pakar kimia tu utk lakukan perawatan ? Kalau nak tunjukkan contoh konon pakatan terbaik, tunjukkan kemampuan lebih baik dari kerajaan BN. Jangan bagi alasan tiada kewangan kerana bukan pemerintah pusat. Tu hah, statement akaun n.izzah sampai sekrang. MP lembah pantai senyap je tk memberi sebrang kenyataan setelah didedahkan. Kalau sayangkan rakyat, kenapa tak digunakan je duit tu utk rakyat?

Ps: pu2 suka pula pakatan asyik menunjukkan gambar produk dalam Kr1M ni. Buang semua kenyataan, nmpk bebenor depa mempromosikannya pada rakyat. Semakin mereka suka mengeluarkan kenyataan berkaitan KR1M, rakyat semakin tahu kewujudan Kr1M. Rakyat tidak bodoh mcm dulu. Meraka bersigat survey untuk menutuskan. Tak akan terima membuta tuli.

BENTANG AKTA HIMPUNAN AMAN

Kerajaan pada Selasa membentangkan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 bagi memberi hak kepada rakyat untuk menganjur dan menyertai perhimpunan secara aman tanpa senjata.Rang Undang-undang berkenaan dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Dewan Rakyat.Dalam pada itu Mohamed Nazri turut membentangkan Rang Undang-undang (Pindaan) Akta Polis 1967 juga untuk bacaan kali pertama.

Menerusi Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, dinyatakan hak penganjuran dan penyertaan berhimpun secara aman dengan tertakluk kepada sekatan tertentu demi kepentingan negara dan ketenteraman awam.

Bagaimanapun cadangan akta berkenaan tidak terpakai bagi sesuatu perhimpunan membabitkan kempen pilihan raya di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 serta perhimpunan mogok, sekat masuk atau piket di bawah Akta Perhubungan Perusahaan 1967 dan Akta Kesatuan Sekerja 1959.

Akta baru itu turut dengan tegas menyatakan seseorang penganjur akan didapati bersalah sekiranya menganjurkan perhimpunan di mana-mana kawasan larangan dalam jarak 50 meter had tempat larangan.

Individu berumur di bawah 21 tahun serta kanak-kanak berusia di bawah 15 tahun juga tidak dibenarkan menyertai perhimpunan kecuali yang membabitkan perhimpunan keagamaan, adat, perarakan pengebumian serta perhimpunan yang diluluskan Menteri.

Masyarakat bukan warganegara juga adalah dilarang menyertai perhimpunan di bawah akta ini.

Berdasarkan akta baru itu juga memberi kuasa Ketua Polis Daerah bagi sesuatu tempat penganjuran itu untuk mengenakan sekatan tertentu bagi tujuan keselamatan dan ketenteraman awam.

Bagi individu yang melanggar sekatan dan syarat yang ditetapkan, mereka boleh dikenakan denda tidak melebihi RM10,000.

Akta ini juga memberi kuasa kepada polis untuk mengeluarkan arahan bersurai menggunakan kekerasan yang munasabah sekiranya sesuatu perhimpunan itu menyalahi peraturan.

Kesalahan bagi peraturan itu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM20,000.

Sekiranya rang undang-undang ini diluluskan, pihak polis juga diberikan kuasa menangkap tanpa waran penganjur dan peserta yang melakukan kesalahan melanggari akta tersebut.

Sementara itu bagi akta untuk meminda Akta Polis 1967, matlamatnya ialah untuk memotong Seksyen 27, 27A, 27B dan 27C.

Kesemua seksyen ini berkaitan dengan pembuatan Akta Perhimpunan Aman 2011 untuk menghapuskan syarat permohonan lesen bagi sesuatu perhimpunan.

Sumber : http://www.kl-today.com

KENYATAAN YDP 1 AGENDA

ntuk makluman rakan-rakan dan para sahabat Blogger semua, Konvensyen Media Sosial 1Malaysia (KMS1M) adalah program Pertubuhan Agenda Sosial Media 1Malaysia (1AGENDA) dan bukan diinisiatifkan oleh mana-mana Kementerian seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.

YB Dato' Mohd Sharkar dilantik Pengerusi kerana kapasiti beliau sebagai EXCO IT Negeri Pahang merangkap Ahli Kehormat Kelas Pertama 1AGENDA. YB Dato' Sharkar juga menepati criteria kerana beliau bergiat serius di dalam facebook, twitter mahupun blog.

Saya sendiri selaku Pengerusi Jawatankuasa Peserta dan Pendaftaran, terlibat secara langsung dengan kehadiran Peserta dan Tetamu. Saya mengaku terdapat keciciran di dalam menyenaraipendekkan tetamu jemputan.

Untuk makluman, kebanyakan yang dijemput (rakan-rakan Blogger) adalah melalui sms dan bbm.

Saya memohon maaf jika terdapat keciciran dan inisiatif melancarkan MyVo1ce adalah untuk memastikan mesej dan networking jentera perlaksana ' spiwar' pro BN digerakkan secepatnya.

Tidak terlintas untuk 'sideline'kan sesiapa dan mengakui ianya adalah kesilapan dan salah faham semata-mata.

1AGENDA mengiktiraf semua rakan penulis dan penggiat media sosial terutama rakan-rakan yang telah lama berjuang menulis untuk membantu mempertahankan dasar-dasar Kerajaan BN yang kita kasihi.

Sesuai dengan pengiktirafan YAB Perdana Menteri Dato' Sri Najib kepada semua Penggiat Media Maya sebagai 'new army untuk Barisan Nasional, saya menyeru agar kita semua (Penggiat Media Maya) untuk bersatu dan bersama-sama 'turun padang' untuk menyampaikan maklumat tepat dan cepat sekaligus menafikan kepalsuan dan pembohongan yang dilakukan oleh pihak tidak senang melihat kejayaan Gagasan 1Malaysia.

Saya juga mengambil kesempatan ini untuk membetulkan kekeliruan berikutan kehadiran YB Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Utama Rais Yatim pada Majlis ini adalah di atas jemputan Jawatankuasa dan bukannya sebagai Penganjur. Program ini berkait dengan Kementerian berkaitan yang mengawal selia media sosial.

Harap Maklum. Sekian dan Wassalam.

Zul Azhar bin Cha

Yang Di Pertua

HEBOH AKAUN SIMPANAN TETAP DI BANK ISRAEL MILIK KENAMAAN PAKATAN!!!!

Dah heboh? Ya sudah pasti heboh apabila data ini didedahkan dalam laman sosaial facebook. Ini bukan milik anak pemimpin BN dia adalah milik anak kesayangan yang semakin hari semakin mewarisi genetik si bapanya. Menyerlah sangat pengkhianatannya. Nk tau siapa? Sesiapa yg bekerja di imegresen , periksana no passport ni untk mengenal pasti siapakah pemilik akauan ini.

Pu3 nak rakan membaca di mana akaun ini dibuka.jeng jeng jeng! Bukan tipu. Tk percaya? Sesiapa yg ada link dengan bank ini boleh memeriksanya.

Tengok pula tarik dibuka akaun ini dan tempoh matangnya. Wooow! 96-99, 97-02, 98-99, ++++++++ semua simpanan tetap yg nilainya woooooow! Sampai 100 tahun pun pu3 kerja siang malam tk akan mampu simpan cecah utk 1 akaun je. Apa lg dengan 6 akaun!
-----------------------------------------------------------------
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)... 3 years
Account No : C-719-418-210 (M)
Amount : USD 13,000,000.00
Date of opening account : 17/06/96
Date of Maturity : 17/06/99

Name : xx xxxxx xxxxx xxx xxxxx
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : F-817-200-11 (C)
Amount : USD 12,500,000.00
Date of opening account : 03/12/96
Date of Maturity : 03/12/99

Name : xx xxxxx xxxxx xxx xxxxx
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
5 years
Account No : G-211-922-718-2 (D)
Amount : USD 15,000,000.00
Date of opening account : 12/07/97
Date of Maturity : 12/07/02

Name : xx xxxxx xxxxx xxx xxxxx
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
1 years
Account No : F-3532-3310-501 (NG)
Amount : USD 15,500,000.00
Date of opening account : 21/09/98
Date of Maturity : 21/09/99

Name : xx xxxxx xxxxx xxx xxxxx
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : DA-9159-7211-819 (M)
Amount : USD 4,500,000.00
Date of opening account : 20/05/96
Date of Maturity : 20/05/99

Name : xxxxx xxxxx xxx xxxxx
Passport No. : R 671918 (M)
Bank : Israeli National Bank
Type of Account : Fixed Deposit (Foreign Currency)
3 years
Account No : ME-3138-5144-219 (A)
Amount : USD 10,000,000.00
Date of opening account : 08/09/97
Date of Maturity : 08/09/00 

Sumber: Anti DAP Club (FB PAGE)
-----------------------------------------------------------------
Persoalannya, kenapa di bank luar negara simpanan tetap itu dibuat? Tak adakah bank dalam negara malaysia menwarkan perkhidmatan sama?

2. Kenapa bank Israel?

3.Mana sumber kewangan yang menjangkau jutaan US dolar lak tu? Andaikan pada tahun-tahun simpanan ini matang dalam tempoh tu lingkungan $1US bersamaan rm3.80. Fuhhhhhh!

Baca data ini dan daptkan penamanya. Pu3 tak akan dedahkan. Jika nak sangat jejak dr sumber yg pu3 postkan. Sebabnya pu3 nk semua dpt data dr sumber utama. Pu3 hanya nk korang fikir persoalan-persoalan yang pu3 kemukakan.

TONY PHUA MENGELETAR DENGAN SAMBUTAN KEDAI RUNCIT 1 MALAYSIA (KR1M)

Kenyataan tony Phua mengatakan barang-barang yang terdapat dalam Kedai runcit 1 Malaysia jauh lagi mahal berbanding dengan Kedai runcit @ supermarket @ hypermarket yang ada di Malaysia.

Eh? Tony phua ada masukker kedai Runcit 1 Malaysia? @ penyokong DAP termasuk kepimpinan DAP juga sudah beralih arah dari lokasi pembelian rutin ke kedai 1 runcit Malaysia (KR1M) kerana harganya sangat murah? Hehehhe terimakasihler yer tony phua

Biar pu3 ulas kenapa tony phua membuat kenyataan ini. Jom baca:
DAP punya niat jahat apabila sengaja mencari kelemahan KR1M. Mereka punya agenda tersembunyi kerana KR1M diuruskan oleh syarikat bumiputra. Rata2 pembekal produk adalah IKS bumiputra. Majoriti pembeli dari golongan berpendapatan rendah bumiputra. Kehadiran KR1M telah menjejaskan perniagaan peruncit cina. KR1M juga menjejaskan org tengah kaum cina. Jika selama ini mereka mainkan isu barang naik, KR1M menafikan tohmahan mrk tersebut. KR1M menyebabkan mereka kehabisan isu..mereka bimbang kerena KR1M diterima baik oleh rakyat!

Ini kes tony phua. Ni lgi nurul Izzah , anak kesayangan anwar, dia dh tahu pembekal barang2 kt KR1M tu bumiputera, yang dia sanggup jadi balaci DAP hentam sama tu awat? Dia bukan melayuker? Kemaruk sangat mengangkat DAp ni kerana nk pastikan kedudukannya sebagai MP Lembah Pantai dijamin keselamatannya ker izzah? ( Lawa gak engkau posing ngan sabun 1 malaysia tu, kira kempen jugalah sesuai jd model sabun tu- fotogenik gitu. Wardina ajarker cara pose?)

Mempertikaikan tentang harga beberapa jenis barangan yang kononnya, lebih mahal berbanding hypermarket lain, merupakan cara termudah bagi Tony Pua dan Nurul Izzah mempertahankan pemonopolian tersebut. Mereka seperti cuba menggambarkan negara ini dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan dan semua barangan dikawal harganya oleh kerajaan.

Anehnya, mengapa Tony Pua dan Nurul Izzah tidak membandingkan harga murah yang ditawarkan oleh KR1M dengan barangan yang dijual oleh hypermarket pada harga yang lebih tinggi? Mengapa hanya barangan terpilih dan tidak secara keseluruhannya?

Tanda tanya timbul, skrip siapakah yang digunakan oleh Tony Pua dan Nurul Izzah? Tony Pua dan Nurul Izzah tidak bercakap kerana mereka ingin bercakap tetapi kerana mereka disuruh bercakap.

Baca pandangan tentang ini dlm blog ini :
http://lydiausm72.blogspot.com/2011/11/peruncit-bukan-melayu-dengki-bila-kr1m.html?m=1

DAP bersikap perkauman, PKR bodoh bangang nk memusanhakan Melayu, PAS dungu keldai sanggup dikudai.

APA MUSLIHAT DESAK SAnGAT DAKWAT KEKAL UNTUK SPR???

Kemusykilan. Kenapa Pakatan mendesak dan terdesak sangat tmasih mahu menggunakan DAKWAT KEKAL semasa hari pengundian semasa pilihanraya? Kenapa menolak penggunaan biometrik yang jauh lebih relevan dan canggih ?

Pu3 memang rasa dan naluri pu3 berbisik, PKR ada muslihat sehingga terdesak gaduh untuk pastikan penggunaan dakwat kekal dilakukan. Mereka ada strategi jahat untuk perolehi kemenangan! Memindah penyokong mereka ke kwsan utk menambah pengundi menyokong PRU lepas tu, mereka telah lakukan, tetapi menghebohkan konon BN yang buat. Kata alert sangat, xderler alert klu mereka tak lakukannya.

Risik2 pu3 dpt... Antara angin bergoncang kenapa PKR nak sangat penggunaan dakwat kekal.:

Sumber dalaman PKR memaklumkan beberapa pakar dari India telah dibawa masuk bagi melakukan training kepada Ahli PKR untuk menghilangkan Dakwat Kekal bagi membolehkan PKR melakukan pengundian lebih dari sekali pada PRU 13 ini. Patut lah depa beriya iya nak pakai dakwat Kekal rupanya ini agenda depa yang sebenar.

Ding dong! Inikah antara muslihat mereka? Tak betulker? Kalau tak betul kenapa nak marah n mengamuk lak semasa info ni sengaja pu3 post kt kekwn, siap maki n caci pu3 kata ini jelah otak korang! #*!!!!!!?????*#//#*! Tutttt! Pu3 tdk mahu sebut janji ada unsur2 sx18 hehehhhehehe

Kekwn, jom kita sokong penggunaan biometrik. Awat nk pakai dakwat kekal. Itu penggunaan untuk negara dunia ketiga yang tidak mampu nak menggunakan peralatan canggih . Kita bersyukur sebab negara kita mampu membeli peralatan canggih dan mampu mengekalkan keselamatan pengundian. Tidak akan berulang

P/s: laporan penilaian 5 tokoh dalam negara semalam , penyelidikan sains politik yang dilakukan UIA menunjukkan Tun Mahathirb masih disanjung tinggi, PM YAB DSP Najib sokongan melonjak tinggi, manakala 3 lagi Lim Guan Eng, Anwar dan nik Aziz menurun kerana apa ya? Korang fikirkanlah semua tindakan mereka agaknya..

SEKSUALITI MErDEKA pLATFORM MEREKA YANG BEZA FITRA UNTUK SUARA???....

Kasihan sungguh pu3 dengan kelainan pembawaan yang mereka hadapi. Keinginan bersama individu yang fitrahnya tidak wajar berlaku. Adakah ia genetik? No. Adakah keturunan? No. Adakah kerana penyakit? Hehehehhe penyakit yang dicari. Mereka sebenarnya sakit. Sakit psikologi, dan mereka layan keperluan sakit mereka itu sepenuhnya.

semalam pu3 berborak dalam 1 kumpulan fb. Mereka menyuarakan pandangan mereka terhadap program seksualiti merdeka dan ada yang mempertikaikan kenapa kerajaan mahu halang program tersebut. Itu PLATFORM untuk 'mereka' berkumpul, berbincang, bersama dan menyuarakan apa yang mereka alami dalam kehidupan ini. Woooooo....!!!!!

PLATFORM? Suara hati mereka? Opppsss.. Siapapun kenal Ambiga. Dia akan bertindak berpaksi sesuatu yg hanya dia merasa ia wajar walaupun seharusnya ia bertentangan dengan etika kehidupan beragama.

Pu3 boleh terima mereka yang lari dari rutin fitra. Pilihan mereka, tetapi pu3 tk mahu kesongsangan mereka ini dizahirkan dan diperakui dari segi etika masyarakat beragama dan undang2. Ianya tidak betul dan perlu dihalang. Once majlis ini dibenarkan. Ia akan memberi ruang kecil untuk mereka melakukan permintaan lebih besar dan terus membesar. Bagi pu3 memadailah mereka tidak dikenakan hukuman masyarakat dengan percanggahan psikologi mereka dan tidak perlu pengikhtirafan pula.

NON-MUSLIM MENOLAK HUDUD PAS

Pu3 join 1 group mijoriti bumiputera sabah bukan muslim. Selepas pu3 post sesuatu berkenaan P+A+S. Byk pula respond pu3 dpt dr mereka.

" Ya saya bukan halang HUDUD! kalau utk dilaksanakan utk urg islam saja itu sy ok,... saya hormat undang2 islam hudud kamu... TAPI bila PAS memerintah nti, pasti byk perkara2 dan undang2 utk mengharamkan itu ini.. sebagai contoh seperti yg sy cakap tadi, konsert barat yg datang di malaysia, PAS slalu buat demo sana sini mau haram, bagaimana pula agama dan bangsa lain yg mau kan hiburan?? jgn selfish! ..itu belum lagi memerintah.. bayangkan kalau PAS memerintah malaysia?? secara tidak langsung melibatkan yg non muslim kan??"

Ni lagi:

"
Kara Kazu15hb November 10.12 pagi
tapi hukum hudud sy hormat, sebab PAS cakap hanya utk islam... tapi undang2 negara yg mau haram itu ini sy x sokong PAS kalau PAS memerintah malaysia,, sbb melibatkan non muslim!"

Dan ini :

" saya cakap pasal hukum hudud.. kalau membunuh hukum nya kana pancung kapala.. sama jg bah tu potong kapara kan??"

Heheheh ini bukan dialog pu3 ya tp pu3 ambik sebiji (copy and paste ) dr group UBF fb. Mereka tak faham hal hudud. Trauma dibuatnya, ertinya PAS kempen salah tempatn konon nk buat tp penerangan detail tk diperjelaskan. Sah hudud pas kempen bermusim

Mrk ni kata mereka sokong pembangkang @ pakatan. Atas sebb apa, konon umno hanya layak jd persatuan melayu. Hahahahaha.. Lawak, dr perut sampai tua nak mampus mereka rerima mcm2 keistimewaan. Nk kata umno layak persatuan melayu. Pu3 tk kata bodoh tp bebal dan tak kenal diuntung!

Pesanan pu3 buat PAS, perjuangan korang dh lari dr nama penubuhan, dalam pakatanpun korang tu melukut tepi gantang. Bukan digemari apa lagi disuaki. Setakat kouta keldai je utk tambah pencanang. Fikir2kan ya...

PAS PARTI ISLAM? PARTI ALLAH? Plssssss...... POLITIK JE TU!

Ntah berapa hari ni, pu3 dok peratikan je macam2 komen rakan2 tak kira kt BBM mahupun fBGROUP. Biasalah sambil membaca, otak pu3 dok memikir kebenran dan kelogikannya.

Salah satu komen rakan fbgroup yang pu3 suka baca :

"Allah dah tunjuk kpda umat Islam di Malaysia sekarang..apa sebenarnya di dlm hati puak Pas..selama ini puak Pas kata mrka adalah pejuang Islam sebenar..
Tapi sekarang Allah dah tunjukkan hati mrk sebenarny..bukan lah untuk Islam tapi untuk kepentingan politik duniawi semata-mata.!"

Pu3 tahu xsemua ahli PAS serupa macam kepimpinan PAS tonjolkan. Tetapi di kalangan kepimpinan PAS, exco agama selangor hassan Ali menunjukkan pembawaan berbeza juga. Itu tidak menunjukkan mijoriti yang sangat besar

Semalam semasa pu3 menyertai 1 kump BBM, tatkala membaca komen rakan bbm, pu3 terkegalk membaca kenyataannya.

" PAS Memperjuangkan ISLAM dan hukum Allah. UMNO Memperjuangkan Melayu. Tak sokong UMNO maka bukan Melayu"

Soalan pu3 betulker PAS memperjuangkan Islam? Betulkan menegakkan hukum Allah? PAS bukan Melayu Islamker? Bila UMNO isytiharkan tak sokong umno tak melayu?

Bererti sokong PAS itu Islamler yer? Tak sokong PAS tk Islam? Pirahhhh! Punya teruk punya teori!

Rakan fbgroup ulas :
"Kasihan para pemimpin Pas yg kurang ilmu mengurus dunia..sering terjebak dgn tipu daya rakan pakatan mrka..anda belum kenal hati budi,agenda dan matlamat trsirat mrka..
Kembalilah ke pangkal jalan.!"

Persoalannya, betulkah mereka terjebak? Atau sememangnya itu matlamat mereka menghalalkan cara, biar dipijak berjuta kali oleh rakan sekutunya dalam pakatan. Biajak hukum islam di'UBAH RINGAN' pandang, asal rakan sekutu BAHAGIA dan mereka pasti SELESA

Pu3 nk tegur sikit , PAS bukan PARTI ISLAM apa tah lagi PARTI ALLAH. Usah merendahkan kedudukan Allah. MAHA SUCI ALLAH dari memiliki sikap manusia. PAS hanya PARTI PoLITIK semata.

Perhatikan kenyataan kepimpinan PAS, asyik berubah2 termasuk janji melaksanakan hudud. Dah tu, menyalahkan uMNO kenapa mereka konon belum boleh laksanakan. Ada UMNO bantahker? Ada surat arahan menolak hududker? fikirkanlah.....

PAS OH PAS!! KAFIR JUGA KORANG AGUNGKAN!!

Korang tgok gambar di atas. Apa pandangan korang tentang gambar ini? Kenal siapa dia? Daging apa yang konon sedang dilapahnya? Siapa pula orang di sebelahnya? Sape lagi niler Tian chua!

Untuk tujuan apa gambar ini diabadikan? Melihat latar belakang gambar di atas, sememnagnya tian chua tk terlibat memotong daging korban, cara dudukpun blh agak, mana der orang melapah daging mampu bertahan lama duduk macam tu.

Persoalannya, kenapa bangga sangat mamat sebelahnya berpose? Bangga kerana seorg pemimpin cina bukanpun beragama islam konon semangat rakyat bersama melapah daging?

Korang jangan lupa rukun dalam melaksanakan korban ni, dok syok nk tayang kt pemimpin dan konon sokongan. Ibadah korban dah berubah jd sebaliknya lak. Takkan korang (PAS) xtau kot peraturannya.

MALAYSIAKINI BUAT HAL LAGI

Baca ni :
-------------------------------------------------------------Mufti terkejut PM, Rosmah selesai tunai ibadah haji

Malaysiakini | Nov 8, 11

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji.

Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.

"Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar  di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan  13 Zulhijjah.

"Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain," kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru.

"Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja.

"Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam," katanya lagi.
-----------------------------------------------------------------
Tghari mufti perlis buat penafian. Dia jwab berdsar soalan dan terkejut pula jwapanna telah dieksploitasikan oleh penulis Malaysiakini.

1 lg, PM bukan jahil sgt melaksanakan ibadah haji. Dia hanya nyatakan selesai utk semalm punya bukan penamat peribadatan. Lagipun, pegawai tabung haji bukan badigol dalam hukum. Mereka sudah pasti memantau dan memastikan semua jemaah haji termasuk PM bersama isteri juga melaksanakan perkara rukun haji agar ia sempurna

Malaysiakini, tak sudah2 manipulasikan keadaan. Korang ni tak ada perasaan berdosakah nk menabur fitnah ni. Nk dedah konon perkara sebenar, ni bukan perkara sebenar, korang mewujudkan cerita berdasarkan kefahaman korang!

Gambar: kucing pu3pun tau malu kalau buat salah. Korang? Lebih teruk dari binatangker?

PEMAAF SANGATKAH PAS NI? PENGHINA AZAN DISANJUNG TINGGI

Tengok gambar di atas. Ini bukan superimpose, gambar ini pu3 ambil dari twitter empunya diri dengan bangganya mengumumkan aktivitinya semalam.

Pu3 tidak akan sentuh keghairahan teresa kok yang bangga diberi peluang untuk mengagihkan daging korban kepada masyarakat Islam . Sesiappun pemimpin jika diberi peluang bertemu muka dengan masyarakat, walaupun bukan sama kepercayaan agama pasti bangga. Peluang mempertahankan undian atau menambah undi! (Strategi Pancing undi)

Pu3 tak pertikaikan juga atas rasa hormat teresa kok sebagai wakil rakyat , dia dijemput ke majlis. Tetapi kenapa perlu dia diberi penghormatan menghulurkan daging korban? Kalau nak sangat dia bertemu muka dengan pengundi Islam, biarkanlah dia berdiri di sebelah yang menghulurkan kantung plastik berisi daging korban tu.

Sebagai jawatankuasa masjid ker, surauker, taksub sangat dengan pemimpin wanita penghina azan itu, tak bolehkah dia diberi nasihat untuk menjaga peradaban pemakaian yang elok ketika berada di kawasan peribadatan Islam. Bukan nak suruh wujud sifat munafik, tetapi nak juga supaya dia belajar menghormati adab ketika berada di dalam masjid atau surau.

MASJID adalah salah satu daripada tanda wujudnya umat Islam di suatu tempat di muka bumi ini, kerana masjid adalah tempat pertemuan dan merupakan salah satu tanda perpaduan umat Islam dan tempat mereka mengabadikan diri kepada Allah s.w.t. Dan disitulah juga wujudnya orang-orang yang bertaqwa dan bersaudara. Sebagaimana firman Allah s.w.t. di dalam Surah At-Taubah ayat 18 yang tafsirnya : "Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah s.w.t. dan hari melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan orang-orang yang mendapat petunjuk."

Soalan pu3, adakah teresa kok seorang yang layak untuk memeriahkan masjid.?
Pemaaf sangat PAS ni atas tindakan teresa kok mempertikaikan azan suatu tika dulu. Bukan dulu sgtpun, dlm tahun ni gak. Ni bukan sekali PAS memberi penghormatan pada dia. 1st semasa membenarkan dia memberi ceramah di dalam masjid. Masih ingt tk lg, dalam masjid, pakaian mengikut badan, xmenutup kepala. Wahhh!!! Mmg pas ni maha pengampun untuk pemimpin kesayangan mereka teresa kok ni

Memang dalam Islam, tak melarang bukan Muslim memasuki masjid (kecuali masjidil-Haam di mekah) dengan tujuan menghayati dan belajar menyayangi Islam tetapi dengan syarat menjaga adab termasuk cara berpakaian.

Soalan pu3:
1. Adakah teresa kok dahulu berceramah dalam masjid utk tujuan belajar atau sebenarnya dia yg ingin mengajar jemaah yg hadir dlm masjid itu?

2. Teresa kok berpakaian sopanker semasa berada dalam masjid dan semasa mengagihkan daging korban kepada pengundi Islam 6hb nov 2o11? (Tgok gambar di atas ya)

P/s: pu3 ada rakan bukan islam, pernah turut serta majlis berbuka puasa di perkarangan masjid. Dia dengan sopan memakai baju kurung dan menutup kepalanya menggunakan selendang. Katanya, kena hormat agama lain dan mengikut cara berpakaian walu xmampu memenuhi syarat sepenuhnya. So adakah teresa kok selps ni akan berbuat demikian kerana mengejar undian?

SALAM AIDIL ADHA

Selamat menyambut hari raya aidil adha. Seluruh umat islam meraihkannya. Sempena Aidil Adha ini pu3 ingin kongsikan satu pengetahuan. Mungkin ia dilihat sebagai info yang remeh sebab semua akan kata , ala takat ni je, semuapun tahu. Apapun jom baca :

badah korban bermaksud menyembelih haiwan seperti kambing atau lembu sesudah solat sunat Aidiladha sehingga hari tasyrik iaitu hari ketiga sesudah 10 Zulhijah.

Ia merupakan amalan tradisi para nabi sejak Adam hingga Nabi Muhammad s.a.w.Baginda Rasulullah sendiri dalam sebuah hadis telah mengungkapkan, orang-orang yang tidak melaksanakan ibadah korban sedangkan dia berada dalam keadaan mampu, maka jangan dekat kepada kami yang melaksanakan ibadah ini. Dalam satu peristiwa yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibnu Majah dari Zaid bin Arqam, pernah seorang sahabat bertanya kepada baginda:

''Wahai Rasulullah, apakah erti korban ini?" ujar sahabat.

''Itulah sunah daripada nenekmu Ibrahim," jawab Rasulullah.

''Apakah keuntungan korban itu untuk kita?" tanya sahabat lagi.

''Tiap-tiap bulunya merupakan satu kebaikan (hasanah)," jawab Rasulullah.

Menurut Syafii hukum korban adalah sunat muakad yang sangat dituntut kepada mereka yang mampu termasuk para hujjaj (jemaah haji) yang berada di Mina dan terutama umat Islam yang berada di kampung halamannya sendiri, kerana ia amalan yang sangat dikasihi Allah pada hari nahar (Hari Raya). Di dalam al-Quran disebut tentang pengorbanan dua orang anak Adam. Anak pertama memberi korban dengan tulus ikhlas atas dasar niat untuk mematuhi perintah Allah s.w.t. dan mendekatkan diri kepadaNya. Sementara anak yang lain juga berkorban tetapi tidak berdasarkan ketulusan hati dan usaha sungguh-sungguh untuk mendekatkan diri kepada Allah. Oleh itu korban anak yang pertama diterima di sisi Allah manakala anak kedua tidak diterima oleh Allah.

Allah berfirman dalam surah Al- Maidah ayat 27 yang bermaksud: Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Haabil dan Qaabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang antaranya (Haabil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qaabil). Berkata (Qaabil): "Sesungguhnya aku akan membunuhmu." (Haabil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa."

Praktik ibadah korban ini kemudiannya diteruskan oleh Nabi Ibrahim sebagaimana firman Allah dalam surah As-Shaffat ayat 102.Maka takala anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengan-Nya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku. Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyebelihmu; maka fikirkan apa pendapatmu? Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintah kepadamu; insya-Allah,ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.

Mengapa Allah memerintahkan Nabi Ibrahim menyembelih Ismail kemudian membatalkan dan menebus dengan kibas? Ini bukan hanya ujian untuk kedua-duanya, bukan juga hanya untuk membuktikan ketabahan keluarga Ibrahim tetapi juga untuk menjelaskan kepada siapa saja bahawa tiada sesuatu yang mahal untuk dikorbankan bila panggilan Ilahi telah datang. Inilah bukti iman sejati. Akan tetapi harus diingat bahawa pembatalan tersebut bukan kerana manusia terlalu mahal untuk berkorban atau dikorbankan kerana Allah, tetapi ia dibatalkan demi kasih sayang Allah kepada manusia.
Amalan berkorban bertindak mendekatkan diri (taqarrub) kepada Allah dan mendekatkan hubungan antara manusia dengan Allah ini dikenali sebagai amaliah yang bersifat vertikal. Sementara amaliah yang bersifat horizontal pula, ibadah penyembelihan korban meningkatkan hubungan antara manusia dengan manusia melalui pembahagian daging-daging korban terutama kepada golongan fakir dan miskin. Ini sebagai petunjuk bahawa takwa yang bersifat personal dan vertikal (hubungan hamba dengan Tuhannya) sering tidak terpisah dengan hubungan hamba itu dan persekitarannya. Justeru, amal sosial seperti korban harus didasarkan kepada Allah. Melalui ibadah korban inilah terselit maknawi yang mendalam bahawa manusia memerlukan pengorbanan dalam menuju kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Korban disyariatkan bagi mengingatkan manusia bahawa jalan menuju kebahagiaan memerlukan pengorbanan. Akan tetapi yang dikorban bukan manusia, bukan pula nilai-nilai kemanusiaan tetapi binatang sebagai petanda bahawa pengorbanan harus ditunaikan dan bahawa yang dikorbankan adalah sifat-sifat kebinatangan dalam diri manusia saperti sifat rakus, tamak, ego, mengabaikan norma, nilai dan sebagainya. Secara hurufiahnya, kesempurnaan ibadah korban ini bermaksud membunuh segala sifat kebinatangan yang terdapat dalam diri manusia.

Berpandukan daripada kisah Haabil dan Qaabil tentang korban yang diterima oleh Allah, jelas menunjukkan bahawa keikhlasan itu adalah satu sifat yang paling utama dalam ibadah. Amalan berkorban harus menggunakan haiwan yang baik dan tinggi kualitinya, tidak cacat, cukup umur serta banyak dagingnya. Meskipun, hal-hal berkaitan 'darah' atau daging itu tidak sampai kepada Allah, tetapi yang lebih penting adalah ketakwaan kepada Allah. Korban itu tidak memberi erti sama sekali untuk Allah kerana Ia adalah Allah, yang Maha Agung, yang tidak memerlukan. Dengan korban tersebut diharapkan agar takwa kita kepada Allah semakin meningkat dan bahawa kita adalah hamba-Nya yang sentiasa memerlukan bimbingan-Nya. Oleh hal yang demikian, kunci kepada semua amalan baik amalan sosial mahupun yang bersifat individual ialah takwa.
Bila pengorbanan binatang ternak sebagai ritual keagamaan dilakukan pada hari-hari tertentu pada bulan korban, maka segala bentuk pengorbanan yang dilakukan oleh umat Islam pada hari-hari yang lain juga dapat disebut pengorbanan bila disertai oleh sikap takwa kepada Allah. Sikap itulah yang akan membezakan dari pengorbanan lain yang dilakukan demi kekasih, demi keluarga dan bangsa yang belum tentu diredai oleh Allah.

Umat Islam akan menyambut Hari Raya Korban dalam beberapa hari lagi. Bagi kaum Muslimin yang berkuasa menyembelih korban hendaklah melaksanakan tanpa ragu-ragu sebagai usaha untuk bertaqqarrub atau memerdekakan diri kepada Allah. Berdasarkan keterangan hadis dan firman Allah yang diungkapkan dalam al-Quran, dapat disimpulkan bahawa amalan korban berasal daripada Nabi Ibrahim yang kemudiannya diwarisi oleh baginda sebagai satu ibadah dalam syariat Islam yang sangat dianjurkan untuk dilaksanakan. Ibadah korban ini berasal dari zaman Nabi Ibrahim. Tatkala Nabi Ibrahim bersama puteranya Ismail selesai membina Kaabah di Mekah di atas arahan Allah sebagai pusat kegiatan bagi menegakkan dasar-dasar tauhid, Allah menguji kekuatan iman kedua-dua nabi ini. Pengorbanan itu adalah pengorbanan yang paling tinggi dalam hidup iaitu pengorbanan jiwa dan raga.

Selamat hari raya aidil adha. Semoga pengorbanan yang dilakukan Pu3 untuk Alif Ba Ta ini berbaloi . Semoga semangat berkorban ini diresap oleh sahabat yang lain.

Gambar di atas pu3 ambil dari sahabat yang terlibat dlm majlis korban di masjid. Tahun ni pu3 tak dapat menyertainya sebab kenduri. Abah dan mama menunaikan ibadah haji tahun ini.

Hayati kisah Nabi lut sebagai renungan

Pu3 ingin kongsikan kisah nabi lut sempena gempaknya festival seksualiti merdeka yang pu3 nilai jelas hampir menyerupai kaum zaman nabi lut

Jom baca :

Kaum Nabi Lut jahat. Mereka melakukan kesumbangan yang tidak pernah seseorang pun di seluruh dunia melakukan sebelum mereka. Mereka mendatangi lelaki dengan hawa nafsu, bukan perempuan, dan melakukannya juga di majlis-majlis.  

Kejahatan mereka ditambah dengan mendustakan utusan Allah beserta amaran-amaran yang didatangkan kepada mereka. Mereka adalah sebenarnya orang-orang yang zalim, derhaka, berdosa, dan fasiq (tidak mempedulikan perintah Tuhan).

Seruan Nabi Lut

Nabi Lut telah memberitahu kaumnya bahawa dia adalah seorang rasul, dan menyeru mereka supaya takut kepada Allah. Dia turut menyatakan iaitu dia tidak meminta upah atas seruan yang dibuatnya. Seruannya yang lengkap berbunyi, "Tidakkah kamu bertakwa (takut kepada Tuhan)? Aku, bagi kamu, adalah seorang rasul yang dipercayai, maka kamu takutilah Allah, dan taatlah kepadaku. Aku tidak meminta kepada kamu upah untuk ini; upahku, tidak lain, hanyalah atas Pemelihara semua alam. Apa, adakah kamu mendatangi lelaki daripada semua alam, Dengan meninggalkan isteri-isteri kamu yang Pemelihara kamu menciptakan untuk kamu? Tidak, tetapi kamulah kaum yang menderhaka."

Terhadap kejahatan yang dilakukan oleh kaumnya, Nabi Lut telah menegur lagi, "Apa, adakah kamu melakukan kesumbangan yang tidak pernah seseorang pun di semua alam melakukannya sebelum kamu? Kamu mendatangi lelaki-lelaki dengan hawa nafsu, bukan perempuan; tidak, kamulah kaum yang membazir (berlebihan)."

Dia juga bertanya, "Apa, adakah kamu melakukan kesumbangan dengan mata-mata kamu terbuka?"

"Apa, adakah kamu mendatangi lelaki, dan memotong jalan, dan kamu mendatangkan dalam majlis kamu, kemungkaran?" tanyanya lagi.

Selain mengatakan kaumnya menderhaka dan membazir, Nabi Lut telah mengatakan juga bahawa mereka adalah "kaum yang bodoh."

Jawapan Kaum

Jawapan kaumnya tiada lain melainkan mengugut untuk mengusinya keluar dari kota. Mereka berkata, "Jika kamu tidak berhenti, wahai Lut, pasti kamu akan menjadi antara orang-orang yang diusir."

Sementara yang lain berkata, "Usirlah keluarga Lut daripada bandar raya kamu; mereka adalah orang-orang yang membersihkan diri!"

Dan ada pula yang sombong, yang minta didatangkan azab dengan berkata, "Datangkanlah kepada kami azab Allah, jika kamu berkata benar."

Lalu Nabi Lut berkata kepada mereka dan berdoa kepada Tuhan berbunyi "Sesungguhnya aku adalah pembenci kepada amalan kamu. Wahai Pemeliharaku, selamatkanlah aku dan keluargaku daripada apa yang mereka buat."

Dia memohon lagi, "Wahai Pemeliharaku, tolonglah aku terhadap kaum yang membuat kerosakan."

Sememangnyalah hanya kepada Tuhan dipohon pertolongan. Permohonan baginda dikabulkan Allah.

Kedatangan Malaikat

Maka Allah mengutuskan malaikat-malaikat kepadanya. Sebelum mereka berjumpa Nabi Lut mereka telah, terlebih dahulu, menemui Nabi Ibrahim. Tujuan adalah untuk menyampaikan berita gembira mengenai kelahiran seorang anak untuk Nabi Ibrahim, dan untuk memberitahunya tentang tugas mereka terhadap Nabi Lut dan kaumnya.

Mereka berkata, "Kami akan memusnahkan penduduk bandar raya ini, kerana penduduknya orang-orang yang zalim."

"Kami diutus kepada kaum yang berdosa, kecuali keluarga Lut; mereka akan kami menyelamatkan kesemuanya, kecuali isterinya; kami menentukan bahawa dia sesungguhnya termasuk orang-orang yang tinggal." ujar mereka lagi.

Apabila malaikat-malaikat atau rasul-rasul Allah datang kepada Lut, dia berasa susah dan cemas untuk mereka. Dia berkata "Inilah hari yang amat berat."

Dan berkata "Kamu adalah kaum yang aku tidak kenal," tatkala rasul-rasul itu mendampinginya.

"Wahai Lut, kami adalah rasul-rasul Pemelihara kamu." 

"Jangan takut, dan jangan juga susah, kerana sesungguhnya kami akan menyelamatkan kamu dan keluarga kamu, kecuali isteri kamu; dia termasuk orang-orang yang tinggal. Kami akan menurunkan kepada penduduk bandar raya ini kemurkaan dari langit kerana mereka berbuat kefasiqan." kata mereka lagi.

Sebab mereka datang dijelaskan lagi dengan berkata, "Kami mendatangkan kepada kamu mengenai apa yang mereka meragui. Kami datang kepada kamu dengan yang benar, dan sesungguhnya kami berkata benar. Maka berjalanlah kamu dengan keluarga kamu pada sebahagian malam, dan ikutlah di belakang mereka, dan janganlah seseorang daripada kamu berpaling ke belakang; dan bertolaklah ke tempat yang kamu diperintahkan."

Akhirnya mereka berkata, "Waktu yang mereka dijanjikan ialah subuh; bukankah subuh sudah dekat?"

Kaum Gembira

Sejurus selepas rasul-rasul Allah datang kepada Lut, kaumnya datang kepadanya pula, berlari-lari ke arahnya, dengan gembira. Mereka berkeinginan pada tetamu-tetamu Lut.

Nabi Lut berkata kepada mereka, "Mereka ini tetamuku; janganlah memalukan aku. Dan takutilah Allah, dan janganlah mengaibkan aku."

Mereka menjawab, "Tidakkah kami telah melarang kamu daripada semua alam?" Kerana mereka telah, sebelum itu, melarang Nabi Lut daripada membuat sebarang hubungan dengan manusia lain.

Nabi Lut telah juga berkata, "Wahai kaumku, inilah anak-anak perempuanku; mereka lebih bersih bagi kamu. Maka takutilah Allah, dan janganlah mengaibkan aku pada tetamu-tetamu aku. Apa, adakah tidak ada seorang lelaki antara kamu yang berfikiran waras?"

Tawaran Nabi Lut supaya mereka mengambil anak-anak perempuannya sebagai ganti, dan rayuan supaya tidak memalukannya di depan tetamu-tetamunya telah ditolak. Mereka berkata, "Kamu mengetahui bahawa kami tidak patut terhadap anak-anak perempuan kamu, dan kamu mengetahui benar apa yang kami mengkehendaki."

Kemudian mereka menggoda tetamu-tetamu Nabi Lut pula. Tetapi mereka gagal.

Selepas itu, Nabi Lut dengan keluarganya beredar dari bandar raya itu pada waktu seperti yang disuruh. Akan tetapi, isterinya, seorang perempuan tua, tinggal di belakang.

Azab

Pada awal pagi, datang kepada kaumnya satu azab yang telah ditetapkan Allah. Suatu bunyi yang kuat, atau Teriakan, telah mengambil mereka pada waktu matahari terbit.

Dan bandar raya itu telah diterbalikkan, yang atasnya ke bawahnya. Angin ribut yang mengandungi batu diutuskan pula kepada mereka, bertubi-tubi. Batu-batu itu adalah daripada tanah liat yang dibakar serta ditanda di sisi Tuhan.

Begitulah buruknya balasan bagi orang-orang yang mendustakan amaran-amaran daripada Tuhan.

Allah telah menyelamatkan keluarga Nabi Lut pada waktu sebelum dinihari ke bumi yang Dia berkati bagi semua alam. Itu adalah satu rahmat daripada Dia, dan begitulah Dia membalas orang-orang yang bersyukur (berterima kasih). Ke tempat itu juga Nabi Ibrahim telah diselamatkan terlebih dahulu.

Isteri

Keluarga Nabi Lut telah dirahmati Allah, kecuali isterinya, seorang perempuan tua. Dia tidak percaya dan mengkhianti Nabi Lut. Terdapat seorang lagi isteri Nabi yang serupa dengan isteri Nabi Lut, yang tidak percaya dan mengkhianti suaminya. Walhal, mereka berada di bawah dua hamba Allah yang salih, yang diangkat menjadi Nabi dan rasul. Kedua-kedua isteri tersebut akan dimasukkan ke dalam Api (neraka) pada Hari Kiamat.

Sesungguhnya terdapat pengajaran bagi para pelajar dalam kisah Nabi Lut. Bandar raya yang diterbalikkan itu, menurut Allah lagi, hanya mengandungi sebuah rumah orang-orang Muslim, iaitu rumah Nabi Lut, dan ia (bandar raya) pula berada di satu jalan yang masih berada, untuk menjadi satu amaran bagi semua manusia yang hidup selepas diturunkan kemurkaan dari langit tersebut.

P/s: walaupun blog pu3 ni dikatakan umpama blog sampah oleh 2 couple penyokong pakatan. Pu3 tk kisah ucpan mereka. Hehehehehe lantak koranglah yang ss

HARAKAHDIALY MEMANG AKHBR SS!!!!!!

Apaker jadahnya minah2 muslimat PAS jelas2nya bukan menyatakan penentangan mereka ke atas festival seksualiti merdeka tetapi menghentam kerajaan terutama UMNO konon mengambil kesemptan menentang kerana budaya diamalkan apabila orang ramai benci baru tampil .

4 Nov: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mempersoal pihak polis yang baru tahun ini bertindak mengharamkan Festival Seksualiti Merdeka sedangkan ia sudah wujud sejak 2008 lagi.
Meskipun menyambut baik pengharaman tersebut, Ketua Penerangannya, Aiman Athirah Al Jundi berkata, polis hanya bertindak apabila rakyat bangkit membantah walaupun jelas program tersebut seolah-olah menghina kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.
"Persoalannya, mengapa baru tahun ini pihak berkuasa menyedari adanya acara ini?  Bolehkah kita simpulkan bahawa PDRM dan pihak-pihak berkuasa yang lain selama tiga tahun yang lepas  gagal menjalankan tugas mereka?
"Apakah sudah  menjadi budaya Pentadbiran Umno BN yang akan hanya bertindak bila rakyat kebanyakan mula menunjukkan bantahan atau lebih malang jika ianya membabitkan individu atau pihak yang tidak seiringan dengan Umno BN?" soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily. Nk baca baca lbh detail baca kt blog ni:

http://luqman4343.blogspot.com/2011/11/kenapa-sekarang-baru-haramkan.html?m=1

Ish blog nipun satu! Copy paste harakahdialy. Menyedapkan supaya blog dia aktif jeker? Huhuhu .. Saat mcm ni bukan nk tuding jarilah saudara! Saat kita islam bersatu menentang tabii songsang. Tp pu3 tak hairan sbb muslimat PAS ni mmg hantu semacam klu kempenpun so xhairanlah depa ni bykkkkkk ss dr sedarnyer

Dua pertuduhan perlu mrk dipertanggungjawabkan. 1 tuduh PDRM tk buat keje sebelm ni. 2. Tuduh UMNO luluskan festival songsang. Semua adalah bentuk fitnah. Anyone ada komen?

RESPOND. ATAS SEKSUALITI MERDEKA TAPI ADA BISU..... Syyyyyyyyy

Dalam perlbagai respond banyak pihak termasuk ketua2 agama seperti budha, hindu, kristian mengulas tentang "luar tabii" yang diperjuangkan oleh kump ambiga bersama sekutunya pengerusi mjls2 peguam .. Tiada seorangpun menyatakan dalam aagama yg dianuti membenarkan kesongsangan tersebut.

Teresa Kok, ahli perlimen Seputeh pula memberi pendapatnya mengatakan kebanyakan orang bersifat homoseksual ini menjadi begitu bukan kerana kehendak diri tetapi kerana 'nature' ataupun mereka dilahirkan dengan sifat ini. Mereka tidak dipilih menjadi gay atau lesbian. Walaupun golongan ini tidak dapat diterim oleh agama aliran utama dan masyarakat secara umum. Mereka patut dilayan dengan adil dan dihormati oleh masyarakat kita...

Soalan pu3,kenyataan teresa kok berkenaan ".. Mereka patut dilayan dengan adil dan dihormati.." Menunjukkan bahawa MP PKR ni menyokong festival Seksualiti merdeka ini. Hormat yang bagaimana? Membernarkan kesongsangan mereka ini diperakui melalui undang2? Perkahwinan dibolehkan sesama jenis? Hmmmmmmm

Dalam keriuahan pelbagai respond. PAS dengan jelas menyatakan pendiriannya menentang, demikian juga NGO dan PERKASA. Kepimpinan PKR yg biasanya dok ketuj tin supaya riuh senyap. Pu3 setuju dgn cabaran ketua penerangan perkasa. Agar 3 kepimpinan PKR menyatakan pandangan mereka dlm hal ini. Tk perlulah tanya si bapa .. Dia mmg dlm dilemah tuduhan luar tabii nya so sah kena diam punya. Kalu hal ni dia bunyi, sah kesayangannya ambiga mengamuk sakan!

Pu3 juga tentang! Tabiat songsang ini bukan keinginan normal. Haiwan sekalipun tak melakukannya.

APA DAJJALNYA AmBiGA ni?!!!!

Minah ni, suka bebenor melakukan perkara yang bercanggah dengan sosial hidup manusia normal. Sebelum ini, mempertikaikan kontrak sosial. Selepas itu hal isu pengislaman dengan terang menentangnya . Kemudian semakin glamour dengan himpunan BERSIH 2.0 kali ni seksualiti merdeka pula?

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata mana-mana Islam yang mnyokong program Seksualiti Merdeka wajib ditentang habis-habisan kerana ini   membela amalan gay dan transeksual di Malaysia.
Penganjuran program itu mendapat reaksi berbelah bahagi daripada pertubuhan Islam bukan kerajaan dan parti-parti politik.

"Saya tidak tahu apa yang sebenarnya hendak dibuat dalam program Seksualiti Merdeka, namun jika ia satu kempen terbuka ke arah menjustifikasikan gay dan transeksual, maka itu patut ditentang,- sumber http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2011/11/seksualiti-dr-asri-kata-sesiapa.html?m=1

YB datuk zulkifli nordin memberi pendapatnya :
"Adakah kaum ini mahu memperjuangkan amalan seks bebas tanpa batas dalam negara ini? Dalam keadaan kita sedang berhadapan dengan pelbagai isu gejala sosial, perzinaan terbuka dan melampau, kegiatan homoseksual dan lesbian yang keterlaluan, gejala pembuangan bayi dan banyak lagi.Malahan sudah mula kedengaran amalan pesta bertukar pasangan diantara pasangan berkahwin bertukar laki dan bini masing-masing dengan orang lain"'

YB Datuk Zulkifli Noordin yang juga bekas peguam bela kes liwat I Anwar Ibrahim berkata terdapat usaha-usaha dilakukan untuk memansuhkan Seksyen 377A-D Kanun Kesiksaan kerana dianggap menyekat kebebasan hak asasi manusia.Seksyen 377A-D adalah satu peruntukkan yang melarang 'amalan seks songsang dan luar tabi'e saperti seks melalui dubur, samada antara lelaki dan lelaki, lelaki dan wanita (termasuk isteri sendiri), sama ada secara sukarela mahupun secara paksa, termasuk juga dengan haiwan.Jika sabit kesalahan seseorang itu boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan sebatan.

"Sebab itu saya bersetuju sangat dengan kenyataan YBhg Tan Sri Abdul Rahim Nor, mantan Ketua Polis Negara semasa merasmikan Perhimpunan Agong PERKASA pada hari Rabu 28 ZulQaedah 1432/ 26 Oktober 2011 menyatakan bahawa sebagaimana fahaman komunis menjadi "virus agama baru" yang menyerang dan merosakkan ketamadunan dan peradaban kemanusiaan pada awal abad 20, maka sekarang sudah muncul fahaman hak asasi kemanusiaan sebagai "virus agama baru" yang bukan sahaja menyerang dan merosakkan ketamadunan dan peradaban kemanusiaan, malah akan menghancurkan sejarah keujudan dan kesinambungan kemanusiaan ini", boleh baca secara terperinci pandangannya di blog ini :

Jika tuntutan seperti ni dibiarkan, pu3 bygkan bagaiman musnahnya manusia zaman nabi Lut. Ambiga sememangnnya Dajjal yang mempunyai keinginan memusnahkan garis perjalanan manusia yang seharusnya.Kali ini Pu3 tabik ke atas PAS yang mengeca rakan sekutunya, Eloklah tetapi peliknya PKR sonyap je. Agaknya big bos depa terkena batang hidung, tu sebab depa dok senyap.

malam ini, lega lagi pu3 kerana PDRM dah mengumukan bahawa Seksualiti Merdeka merupakan program tersebut HARAM.  Timbalan Ketua Polis negara mengatakan bahawa Polis telah mengenal pasti dan akan memanggil kesemua mereka yang terlibat dala penganjuran program termask Ambiga untuk merakam keterangan mereka. Polis akan mengambil tindakan di bawah Seksyen 27A (1) (C) dan juga 298 A Kanun keseksaan untuk menghlang sebarang penganjuran majlis tersebt_ MediaUMNO

CHEGU BARD KANTOI LAGI

Awat bz sangat ngan apa DSP rosmah pakai, di isteri Perdana menteri Malaysia. Gambar ini bersama delegasi isteri2 ketua2 pentadbir negara2 yang terlibat. Dah sesuailah dia kna pakai apa sahaja untuk menunjukkan statusnya sebagai 1st lady Malaysia. Ok pe? Tak kisahlah mutiara , berlianker. Hal inipun jadi bahan nak tunjuk salah?
Ini usalan pu3 berkenaan cerita pict di atas. Pu3 nak ulas pula kekantoian satu lagi orang berkerjakeras utk anwar ibrahim.

Dengar2 dulu chergubard ni bekas guru sementara. Ceh, ingt mmg nama dalam surat kelahiran dia je che gu tu. Takat bekas guru sementara tu, xperlulah nak pakai gelaran lama2. Utk menaikkan saham konon dia seorang pendidik. Pirah mabuk, dia tak layak jadi seorang pendidik ! Setitikpun tak layak. Seorang pendidik perlu beri pendidikan berdasarkan fakta ilmu dan ianya adalah wajib tepat. Bukan menyampaikan perkara mengarut dan andaian. Sebab tu pu3 kata chergu bard ni xlayak langsung mengguanakan gelaran tersebut walau dalam konsep ejaan nama glamour che gu apasahaja. Menjatuhkan kredibiliti guru je

Berbalik dengan kenyataannya mengatakan anak PM konon turut sama ke CHOGM baru2 ni bersama DSP Rosmah dan konon bershopping sakan sehingga cecah rm190,000.00. Pu3 secara logik akal pu3ler, berapa byk DSP shopping, itu duit dia. Dia bukan miskin papa kedana seblm suaminya menjadi perdana menteri. Sememangnya memng mereka berkemampuan. Dah tu takkan dah suami jadi PM, nak sekat lak tahap perbelanjaannya? Lawak tul.

Ayat che gu bard dlm blognya : "Che Gu Bard yang galak bising dulu mengenai isu cincin 24 juta awal-awal lagi dalam blognya komen untuk sakitkan hati orangramai dengan berkata "ketika rakyat terus dibayah payah meneruskan kehidupan seharian keluarga pemimpin negara terus bermewah".

""Rakyat makin terhimpit dengan kos kehidupan yang makin menggila.Regim penguasa semakin gagal mengawal kenaikan harga barang dan perkhidmatan malah dalam pada masa yang sama pelbagai cukai diperkenalkan terus menjerut rakyat.Rasuah dan pemborosan semakin menggila.Masih tidak mampu menjawab isu cincin RM 24.45 juta yang terkait dengan Dain Seri Rosmah Mansor kini muncul pula anaknya dengan imej begitu juga."

Awat? PM kena bekerja tanpa gajiker? Sebab tu semua perbelanjaan perlu disekat? Kenapa tak tanya anwar ibrahim berapa perbelanjaannya yang rajin sangat ke london ke indonesia, terbang sana sini, duit sape tu? Pu3 tak akan ulas, korang fikirkanlah

Berbalik pada topik pu3 nak bawa, pu3 tergelak sakan apabila menerima maklumat bahawa cerita yang dibawa oleh chergu bard rupanya andaian dia sahaj konon semasa CHOGM PM membawa anaknya ke Perth. Yang diuar2kan juga oleh akhbr Australian trnyata tidak benar. Kerana si anak tak ikut sertapun. Alahai kantoi lagi.

"...... Tolong minta puak-puak ini check fakta itu dulu sebelum melenjit nak kenduri belasah hanya berasaskan laporan akhbar berkenaan yang terang-terang menulis WHILE MALAYSIAN PRIME MINISTER' S DAUGHTER IS BELIEVE TO HAVE SPENT AUD 60,000 IN DAVID JONES (pusat beli belah) .Che Gu Bard & geng kenalah cepat-cepat cari tempat untuk sorok muka.Ini kerana satu sumber yang layak dipercayai memberitahu Agendadaily petang Isnin tidak ada seorang pun anak Perdana Menteri yang ikut serta ke CHOGM di Perth.- sumber
http://networkedblogs.com/pifBj

Udah2ler blogger pkr, dap , pas dan sekutunya. Kalau nak balun @spin cerita berajinomoto tu, pastikan ia jangka masa oanjang tak terkantoi. Bukan sehari dua dah terdedah kelentong korang tu.

P/s: tulisan pu3 xsehebat blog GT-puteri, MIM, Tepak bersulam, badutrakyat, papagomo. Dn beberapa blog yg pu3 suka ikuti perkembangan terkini. Sbb pu3 lebih suka fokus mengulas cerita semasa mengikut pandangan pu3. Nk kejar isu latest, tak mampu pu3, cukup ikuti. Sifu2 di atas sebagai inspirasi. Dan pu3 nk ia jd identiti tulisan pu3. Selamat membaca. Agaknya ia bukan info penting berbanding info lain. N pu3 nak ucapkan terima kasih sesiapa yg sudi baca hingga akhir tulisan pu3 :)

JANGAN AMBIL KESEMPATAN

Tahziah pu3 ucapkan kepada mangsa kemalangan pelanggarankeretapi dengan lori tangki minyak. Kelmarin (31hb okt 2011) dn alhamdulilllah kerana tidak melibatkan pengorbanan nyawa, walau ia masih menyebabkan beberapa penumpang mengalami kecederaan.

Terima kasih kepada orang ramai yang sama2 membantu semasa kebakaran tersebut. Tahniah diucapkan kepada agensi agensi yang cepat bertindak menawarkan rasa keprihatinan mereka termasuk pergerakan puteri umno sabah dan bahagian papar yang bergegas mengunjungi mangsa di SMS ketika menerima rawatan.

YB datuk rosnah bergegas balik ke sabah sebaik sahaja menerima berita tersebut menunjukkan keprihatinannya dan sejak awal lagi yb dato ghulam badar khan sememangnya sgt prihatin bersama keluarga mangsa. Alhamdulillah.

Dalam keadaan mangsa. Dan keluarga mangsa mungkin terkejut dengan kemalangan tersebut, saat pihak keselamatan sedang berjuang mengawal kebakaran dari merebak, pembangkang pula sibuk dalam twitter dan apa sahaja media alternatif mereka menuding jari menyalak mengatakan kesalahan kemalangan ini kerana kerajaan BN!

Bangang sungguh! Hebat betul pembangkang ini, spesis tahu bercakap sahaja bertindak tidak. Sememangnya sangat berkualiti dalam bersuara tetapi paling rendak kualiti dari segi perkhidmatan kerakyatannya . Agaknya posting di media alternatif tu je mereka perasan satu perjuangan. Pu3 sendiri tk terfikir, dalam keadaan rasa bimbang boleh pula mereka bermain tangan online memburukkan pihak lain.

Mana ketua pembngkang yang kata mereka sangat adil? Mana LGE yng sangat berjiwa rakyat. Mana nik aziz yang mulut sentiasa mencerca, mana kepimpinan pembangkang sabah yang cucuk sana sini memburukkan pentadbiran kerajaan BN sabah. Jika yb datuk rosnah berada di kuala lumpur boleh bergegas pulang. Apa sangat mereka yang lebih jauh kononnya berjuang menegakkan "keadilan rakyat" terbang ke sabah tunjukkan keprihatinan.

Pu3 yakin, mangsa kemalangan tak semua pro BN. Sekurng2nya ahli keluarga mereka mungkin ada orang2 setia pembangkang. Peratusan kemungkinan pasti ada. Andaian perlu ada kerana ia melibatkan rakyat yang bebas menyokong parti mana walupun mereka itu kebanyakannya terdiri dari kakitangan kerajaan yang pulang ke rumah menggunakan perkhidmatan keretapi.

Hello pembangkang, takat menyalak kat twitter, budak sekolah menengahpun lagi aktif bertwit. Duduk tekan je keyboad @ keypad. Kerja pembangkang yg tahap budak sekolah je.kalau nk sebarkan cerita, pilihlah yang menampakkan korang lebih baik bukan memburukkan perasaan rakyat yang sedng risau.

Gambar2 di atas sumbangan rakan2 pu3 yang berada di tempat kejadian.