Followers

salam kemerdekaan


hanya menunggu beberapa jam lagi usia kemerdekaan negara kita Malaysia mencapai 50 tahun (1957-2007) Usia yang cukup matang. Sejauhmanakah kefahaman kita terhadap perkataan 'merdeka' ini ?
Memang terasa ada sedikit terkilan dengan golongan manusia yang mengaku dirinya rakyat Malaysia tetapi bertindak seperti tidak mencintai negara sendiri . Melihat apa yang dilakukan oleh pemuda kelulusan Taiwan itu , dia seorang yang kreatif tetapi melakukan kesilapan besar dalam menonjolkan kemahiran serta kebolehannya. Dia telah melakukan kesalahan besar dengan mencabar perlembagaan Malaysia , melanggari undang-undang negara. Adakah dengan kata maaf sudah membersihkan kesalahanya ?
Yang menyedihkan ada pula peniaga yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan dengan mengedarkan lagu tersebut , yang 'bebal'nya ada pula menjadikan lagu tersebut sebagai bunyi deringan telefon bimbit ! Mana kesedaran cintakan negara Malaysia?!
Caci mencaci, memperendahkan orang lain, mencari kesalahan orang lain , menfitnah apa sahaja perangai @ sikap yang negatif ini sempena sambutan kemerdekaan ini kita lemparkan sejauh mungkin. Jadikanlah diri kita sebagai warga yang terbilang baru negara gemilang...
Renungkan...!



wajar dan tak wajar


Ada apa dengan rupa
Ada apa dengan hati
Ada apa dengan rasa
Ada apa dengan mata
Ada apa dengan mulut
Ada apa dengan minda
semua adalah anggota makhluk Allah
ikut rupa sementara , apabila tua, hilang indahnya
Ikut hati, segalanya membawa mati
Ikut rasa, akan membawa binasa
ikut mata, ada kalanya ia buta
Ikut mulut, ada kalanya ia terbantut
Ikut minda, tapi ada kalanya tidak semua terima
Semua adalah anggota makhluk Allah
Roda akan terus berputar, tiada yang kekal.
Ada masa kita di puncak
Tapi sering kali kita di jurang bawah
di manakah kita....
Wajar dan tak wajar
Siapa kita.